Awaryjność, to jedno z kryteriów, które bierzemy pod uwagę szukając nowego auta. Czy legenda o bezawaryjności aut japońskich jest nadal aktualna?
Nieustannie śmieszą mnie opowieści ludzi o awaryjności samochodów włoskich i francuskich. Podobno auta rodem z Włoch i Francji nie grzeszą trwałością. Często mit ten powielają osoby, które nigdy w życiu nie doświadczyły aut pochodzących z tych krajów. W końcu jak jest naprawdę? Czy nadal auta japońskie są najbardziej trwałe? Czy nadal niemieckie modele wyprzedzają konkurencje?
Okazuje się, że motoryzacja naprawdę mocno się zmieniła. Potwierdza to raport przygotowany przez niemiecki automobilklub ADAC. Podsumował on interwencje pomocy drogowej w 2024 roku. Zestawienie ADAC na rok 2025 stworzono na podstawie danych z 3,6 mln interwencji pomocy drogowej przeprowadzonych w 2024 r. Wyszczególniono 159 modeli ponad 20 marek. Zebrane dane dotyczyły aut w wieku od dwóch do dziesięciu lat. Patrząc na stan naszej motoryzacji w Polsce, są to auta stosunkowo młode. Ja konstruując ranking wziąłem pod uwagę wyłącznie auta pięcioletnie. Jak na nasze realia rynkowe są to auta jeszcze bardzo młode, a jednocześnie największą utratę wartości mają już za sobą. W rankingu ujęte są tylko auta małe i klasa kompakt – czyli samochody najchętniej wybierane przez Polaków.
Ranking został stworzony w oparciu o kategorie pojazdów. Wynik punktowy świadczy o odsetku aut, które uległy awarii. Im jest on niższy, tym auto może pochwalić się większą bezawarynością.
Auta małe – najlepsze:
- Suzuki Ignis – 1,9
- Fiat Panda – 4,1
- Volkswagen Up – 5,1
- Fiat 500 – 5,3
- Toyota Aygo – 5,5
Auta małe – najgorsze
- Renault Twingo – 11,7
- Hyundai i10 – 12,9
- Smart Fortwo – 12,9
Auta kompaktowe – najlepsze:
- Dacia Dokker -1,1
- Mitsubishi ASX – 1,3
- Volkswagen ID.3 – 2,2
- BMW serii 2 – 2,4
- BMW X1 – 2,5
Auta kompaktowe – najgorsze:
- Mazda 3 – 30,8
- Mazda CX-30 – 33,2
- Toyota C-HR – 63,1
Które auta są najbardziej awaryjne?
Ranking w oparciu o dane z ADAC zaskakuje. Okazuje się, że samochody japońskie nie należą już do czołówki najmniej awaryjnych aut. W grupie samochodów małych dużą bezawaryjnością cieszą się auta włoskie, co jest sporym zaskoczeniem. Co więcej – zarzut, że mamy do czynienia z większą awaryjnością, bo Fiat sprzedał o wiele mniej aut jest prosty do odrzucenia. Akurat Panda i 500 nieprzerwanie cieszyły się dużą popularnością. W klasie kompakt w oczy rzuca się bardzo niska pozycja Mazdy i Toyoty. Tutaj kwestii bezawaryjności najlepiej radzą sobie Dacia, Mitsubishi i dwóch przedstawicieli niemieckich marek – BMW i Volkswagen.
Tekst: Paweł Oblizajek
Zdjęcia: Producenci