World Rally Championship, to królewska kategoria rywalizacji w rajdach samochodowych, która rządziła OeSami na całym świecie przez równo ćwierć wieku. Nic więc dziwnego, że to właśnie tutaj zrodziło się tak wiele legend motoryzacji, wśród których nie zabrakło czeskiego akcentu. Sprawdziliśmy plany NAC Rally Team.
Historia Czechów z Mlady Boleslav z szeroko pojętym motorsportem sięga 30 czerwca 1901 roku, kiedy to wystartował rajd Paryż-Berlin. Początkowo (jakkolwiek by to ówcześnie nie brzmiało) fabryczny zespół Skody, a właściwie jeszcze Laurin & Klement, uczestniczył w wydarzeniach motocyklowych, jednak już siedem lat później, nasi południowi sąsiedzi wzięli udział w pierwszym wyścigu samochodowym. Już w debiutanckim roku, zespół zaczął notować pierwsze sukcesy, jak np. rekord szybkości na torze Brooklands, a w 1910 i 1911 roku, Czesi zostali drużynowymi mistrzami w Wyścigu Alpejskim.
Kolejne lata, to nieprzerwany udział w rajdach i wyścigach, organizowanych na Starym Kontynencie. Dopiero II Wojna Światowa i związane z nią zniszczenie fabryki Skody, powstrzymało sportowe zapędy do 1949 roku. Wtedy to, Czesi wyprodukowali model Sport — typ 966, który wziął udział (z sukcesami) w 24-godzinnym wyścigu LeMans. O Skodzie w Motorsporcie można byłoby opowiadać naprawdę długo, więc przeskoczymy kilkadziesiąt lat, by skupić się na roku 1999. Wtedy to na Rajdzie Portugalii, zadebiutowała Skoda Octavia WRC. Był to potwór z 2-litrowym silnikiem o mocy 300 KM, 600 Nm oraz napędem na obie osie.
Najlepszym okresem dla rajdowej Octavii był rok 2001, w którym Armin Schwarz i Emil Triner zajęli czwarte miejsce w Rajdzie Monte Carlo, a także stanęli na najniższym stopniu podium w Rajdzie Safari. Nie przypadkowo też wspominam niemieckiego kierowcę rajdowego, którego spotkałem na prezentacji zespołu NAC Rally Team, ale o tym za chwilę.
Rok 2025 dla polskich rajdowców, będzie stać pod znakiem Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski oraz wybranych rajdach historycznych FIA. Paweł Molgo/Rafał Marton i Jakub Grochola/Michał Jucewicz będą ścigać się w Skodach Octaviach WRC (w specyfikacji EVO II), natomiast trzeci samochód rajdowy, też nie jest przypadkiem. Jak zaznacza Paweł Molgo, założyciel teamu NAC Rally Team: „Mamy nadzieję, że Armin dołączy do naszego zespołu, ze swoją bliźniaczą rajdówką”. Nie jest więc wykluczone, że w przyszłym roku, zespół na rajdowych odcinkach specjalnych będzie reprezentowany przez trzy czeskie „wurce”. Ostatnią zmianą będzie nazwa teamu, który w 2025 rok wjedzie, jako NAC Racing.
Marcin Koński