Efektowny model Cyber GTS to elektryczne coupe pokazane z okazji setnej rocznicy założenia marki MG. Są spore szanse na produkcję!
Marka MG pod przewodnictwem Chińczyków wstała z kolan i znalazła swoje miejsce na europejskim rynku. Gama rozsądnie wycenionych crossoverów i SUV-ów przyniosła MG Motor wiele sukcesów sprzedażowych, także w Polsce. Przez nieco ponad pół roku działalności zarejestrowano w naszym kraju przeszło 3000 egzemplarzy nowych MG. Prym wiedzie największy i najdroższy z nich – HS, którego nowa generacja wkrótce wjedzie do salonów.
MG założono w 1924 roku, zatem marka obchodzi teraz stulecie istnienia. Z tej okazji wprowadzono na rynek roadstera Cyberster z napędem elektrycznym. Za jego sprawą MG powróciło po wielu latach do produkcji roadsterów, rozpoczynając przy tym zupełnie nowy segment rynku. W Wielkiej Brytanii samochody MG cieszą się tak dużym sentymentem, że okrągła rocznica firmy stała się jednym z głównych tematów tegorocznej edycji prestiżowego Goodwood Festival of Speed. Na tę imprezę marka przygotowała kolejną przyjemną niespodziankę – zamkniętą wersję Cyberstera, czyli model Cyber GTS.
Od swojego otwartego brata GTS różni się oczywiście dachem. Zniknęło materiałowe pokrycie, a pojawił się smukły, schodzący płynnie hardtop, którego linia przechodzi w niewielki „ducktail” na tylnej krawędzi. Patrząc na tył mam wrażenie, że ktoś zmiksował za pomocą sztucznej inteligencji Cyberstera z Jaguarem F-Type coupe. Wyszło świetnie, lepiej nawet niż w otwartej wersji, ale nic dziwnego, skoro za projektem stoi Jozef Kaban – bardzo znany designer, w przeszłości twórca wielu modeli skody, SEAT-a, Volkswagena czy… Bugatti Veyrona. GTS ma też inny niż Cyberster układ kabiny, gdyż to model 2+2.
MG Cyber GTS może trafić do produkcji
Brakuje informacji o napędzie, ale wiele wskazuje na to, że Cyber GTS jest po prostu bliźniakiem Cyberstera. W materiałach wspomniany jest napęd na tył, zatem możemy domyślać się, że przy tylnej osi pracuje silnik o mocy 340 KM czerpiący energię z baterii 77 kWh. Gdyby powstała wersja AWD, prawdopodobnie miałaby identyczne parametry jak otwarty model, czyli 544 KM i 725 Nm. W Cybesterze wystarczy to do osiągnięcia 100 km/h w 3,2 s, a zasięg na baterii wynosi od 444 do 508 km w zależności od wersji.
Czy wdrożenie GTS-a do produkcji byłoby trudne? Pewnie nie, bo to właściwie już jest gotowy model, z pełną technologią i napędem do wzięcia z półki. Ruch ten wydaje się logiczny patrząc nawet na historię MG. Markę rozsławiły roadstery, ale często miały one swoje odpowiedniki z twardym dachem, chociażby popularne MGB GT. Poza tym gdy na rynek wejdą już konkurencyjne modele Porsche, Lotusa czy Alpine, zapewne będą oferowane w dwóch wersjach – otwartej i zamkniętej.
Decydując o wprowadzeniu na rynek modelu Cyber GTS włodarze marki na pewno będą obserwować reakcje mediów i klientów. Pod tym kątem chyba nie mogło być lepiej, bo samochód z miejsca stał się jednym z najszerzej komentowanych modeli podczas Goodwood FoS 2024. Zdobycie tam poklasku nie jest łatwe, gdy wokół można spotkać praktycznie wszystkie możliwe super- i hipersamochody jeżdżące po tej planecie. Powiem krótko: MG, musisz.
Tekst: Bartłomiej Puchała
zdjęcia: materiały prasowe