• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Używane: Lancia Y – ekscentryczne Punto

Adam Gieras Autor Adam Gieras
12/12/2012
w Używane
1
109 y102001

109 y102001

140
SHARES
1.3k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Jako nowa cenowo zaliczała się do klasy premium, nie zdobyła jednak prestiżu ani popularności – no może poza rodzimym rynkiem. Ma jednak w sobie coś, co powoduje, że trudno przejść obok niej obojętnie – duszę.

Model Y zadebiutował w 1996 roku i był następcą Autobianchi Y10, eksportowanego poza Włochy jako Lancia Y10. Mała Lancia konstrukcyjnie bazowała na Punto I. To samo zawieszenie, silniki, ale zupełnie inne, bardziej eleganckie wnętrze. Na rynku nie brakuje samochodów wyposażonych w skórzaną tapicerkę, komplet poduszek powietrznych, klimatyzację czy szklane okno dachowe. Gdy była nowa, jej ceny nie zachęcały do zakupu. Prawie 50 tysięcy złotych za golasa bez klimatyzacji ze słabym silnikiem powodowało, że wybierali ją tylko prawdziwi entuzjaści marki z zasobnym portfelem. Dzisiaj wystarczy dysponować kwotą około 4 tysięcy złotych, żeby cieszyć się małym, nadal eleganckim i przeciętnie awaryjnym samochodem w topowej wersji LX.

Warto przeczytać

Trudne Wybory: Renault Clio nowe vs stare

Trudne wybory: nowy Defender vs stary

Trudne wybory: pickupy Ford

Czy warto? Odpowiedź nie jest jednoznaczna. Sam przejechałem 86 konną Lancią Y ponad 180 tysięcy kilometrów. Nigdy mnie nie zawiodła, a wszystkie naprawy z łatwością można było przewidzieć. W dodatku ceny części zamiennych kształtują się raczej w dolnych granicach zdrowego rozsądku. Minusy? Na pewno nietrwałe zawieszenie – bolączką są tu np. końcówki drążków i gumy przednich wahaczy. Poza tym teoretycznie może zepsuć się wszystko, ale dużo zależy od szczęścia i porządnego serwisu auta. Zdarzają się problemy z elektroniką i pompą paliwa (standard w grupie Fiata), non stop rozciąga się linka hamulca ręcznego, ale rzadko zdarzają się awarie unieruchamiające auto na trasie (podczas 8-letniej eksploatacji Lancii nie zdarzyła mi się żadna). Kilkukrotne wyjazdy w dalekie trasy, także po całej Europie nie wywoływały ataku paniki o to co się stanie na autostradzie. Samochód zawsze wracał do domu, przywożąc swoich pasażerów uśmiechniętych i wypoczętych.

ADVERTISEMENT

Lancię prowadzi się bardzo stabilnie i komfortowo. Na uznanie zasługują przednie fotele, które choć nie zapewniają dobrego trzymania bocznego, są niesamowicie wygodne – naprawdę spośród prawie setki samochodów, które miałem okazję prowadzić, w żadnym nie siedziało się tak wygodnie. Również silnik, w przypadku mojego egzemplarza 1.2 16v 86 KM (w 2000 roku obniżono mu moc do 80KM), zapewniał ponadprzeciętne osiągi i niesamowicie mało palił. Przyspieszenie do setki – 10,9 sekundy (11,2 w przypadku 80 konnej jednostki). Spalanie 6-7,5 litra/100 km. Producent oferował również 1.1 litrową jednostkę o mocy 55 KM, 1.2 litrową o mocy 60 KM i 1.4 rozwijającą dobrze wyglądające na papierze stadko 90 KM. Najmocniejszy w gamie silnik był jednak bardzo awaryjny – pękające paski rozrządu, problemy z nierówną pracą silnika to standard. W dodatku osiągi, które nie przystawały do mocy… Nie polecam!

Podsumowując, jeśli kupować Lancię Y z lat 1996-2003 to tylko z silnikiem 1.2, najlepiej w oferowanej do 2000 roku 86 konnej wersji. Radość z jazdy, niskie koszty i unikalność – zapewnione. Pamiętajcie tylko o skróceniu interwału wymiany rozrządu (najlepiej co 60 000 km) i sprawdzaniu oleju co 1000 km – silnik potrafi trochę połknąć. Generalnie to bardzo udana jednostka i nierzadko zdarza się, że egzemplarze w nią wyposażone przejeżdżają bez remontu grubo powyżej 300 000 km. Lancia Y – brać czy nie brać? Brać, tylko z głową!

Tagi: AutobianchiLanciaLancia YPuntoużywane
Poprzedni post

Używane: Alfa Romeo 33, miłość vs rozsądek – 1:0

Następny post

Na szczęście nie o ekologię chodzi

Adam Gieras

Adam Gieras

Pomysłodawca i pierwszy redaktor naczelny Motopodprad.pl. Warszawiak. Rocznik 84. Z wykształcenia politolog i dziennikarz. Zawodowo, współwłaściciel agencji marketingowej Salesway.pl. Niegdyś pasjonat motoryzacji. Obecnie jej entuzjasta. Dzięki motopodprad.pl udało mu się spełnić niejedno motoryzacyjne marzenie – przetestował kilkaset aut, których testy zamieścił na łamach tego bloga. Sam miał ich w swoim życiu na własność ponad czterdzieści. Uwielbia prostą motoryzację z przełomu lat 80- i 90-tych.

Podobne artykuły

stare clio vs nowe 1

Trudne Wybory: Renault Clio nowe vs stare

Autor Paweł Kaczor
30/11/2023
1

Francuskie samochody mają coś w sobie co nie? Jedni je nienawidzą, drudzy je nienawidzą, trzeci nie kupują aut na F,...

nowy defender vs stary 13

Trudne wybory: nowy Defender vs stary

Autor Paweł Kaczor
09/11/2023
0

Jest totalnie niepraktyczny, kosztuje tyle, co penthouse w Stalowej Woli i spala tyle paliwa, że jeśli nie masz Obajtka w...

pickupy Forda 1

Trudne wybory: pickupy Ford

Autor Paweł Kaczor
19/10/2023
1

Pick-upy kocham jakąś taką dziwną miłością. Z jednej strony nigdy nie kupie takiego auta i go nie potrzebuje, ale ogólnie...

Jimny old vs new 7

Trudne wybory: Suzuki Jimny kiedyś i dziś

Autor Paweł Kaczor
12/10/2023
0

Retro jest nadal w modzie. Nawiązanie do bogatej tradycji, podpieranie się historią oraz wszelakie punkty świadczące o bogatym rodowodzie są...

Następny post
Twizy 1

Na szczęście nie o ekologię chodzi

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe
  • opony zimowe

© 2023 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET

Go to mobile version