Site icon Motopodprad.pl

Lancia Gamma powraca z zaświatów

Lancia Gamma

Włosi coraz prężniej szykują się do powrotu na rynek globalny. Po premierze nowego Ypsilona nadszedł czas na zapowiedź kolejnego modelu. Lancia Gamma powróci w glorii i chwale po ponad czterdziestu latach od jej uśmiercenia. Czy jest na co czekać?

Do niedawna sytuacja Lancii przedstawiała się w czarnych barwach. Firma zniknęła z globalnego rynku i oferowała jedynie przestarzały model Ypsilon dla rodzimych Włoch. Co gorsze, krążyły różne pogłoski o potencjalnym uśmierceniu kultowej marki. Na szczęście wszystko wskazuje na to, że Stellantis nie skreślił jeszcze Lancii i dał jej szanse na ponowne zaistnienie. Włosi planują otworzyć kilkadziesiąt nowych salonów w sześciu krajach, jednak ważniejsze jest to, co będziemy mogli w nich kupić. Obok wcześniej wspomnianego Ypsilona w nowej odsłonie będziemy mogli również nabyć odrodzoną Gammę.

Lancia zwiastun

Lancia Gamma wraca po ponad 40 latach

Firma zapowiedziała, że od 2026 roku zamierza rozpocząć produkcję nowego modelu. Oznacza to, że Lancia Gamma wróci na rynek po ponad czterdziestu latach. Ostatnie egzemplarze zjechały z linii produkcyjnych w 1984 roku. Na ten moment nie mamy zbyt wielu informacji na temat nadchodzącego samochodu, więc możemy jedynie bazować na danych dotyczących platformy, na której zostanie on zbudowany. Nowa Gamma powróci na płycie podłogowej STLA Medium, która pozwala na zastosowanie zarówno benzynowego, hybrydowego jak i czysto elektrycznego układu napędowego. W momencie jej premiery Stellantis deklarował, iż będzie ona przeznaczona dla SUV-ów i crossoverów oferujących od 218 do 388 KM mocy. Z kolei zaglądając do innych modeli bazujących na tej platformie możemy sądzić, że elektryczna Gamma, a z pewnością taka się pojawi, otrzyma baterię o pojemności do 98 kWh, która pozwoli przejechać maksymalnie do 700 km na jednym ładowaniu.

Wiemy również, że nowa Lancia Gamma będzie produkowana we Włoszech, a ściślej mówiąc w zakładzie Melfi w prowincji Potenza. Jest to bardzo dobra wiadomość dla włoskiego rządu, który od dłuższego czasu próbuje rozruszać lokalny przemysł motoryzacyjny. Jednak, co ważniejsze, Lancia wróci do tego zakładu po ponad 20 latach nieobecności. Wcześniej od 1995 do 2003 roku produkowała tam Ypsilona. Na więcej szczegółów będziemy musieli jeszcze trochę poczekać. Liczę jedynie, że Lancia stanie na wysokości zadania i nie zaora znanego szyldu kiepskim projektem.

Damian Kaletka
fot. Lancia

Zajrzyjcie również na nasz kanał na Youtube

Porsche 911 GTS dźwięk silnika wydechu exhaust engine sound
Exit mobile version