Od pewnego czasu słyszymy coraz więcej na temat aut elektrycznych. Politycy przygotowują programy mające zachęcić kierowców do wyboru aut z napędem nieemisyjnym, a w całej Polsce powoli, lecz konsekwentnie rozwija się infrastruktura niezbędna do ich eksploatacji. Mimo rosnącej ilości komercyjnych stacji ładowania wielu posiadaczy aut wciąż ładuje je we własnym garażu. Jakie są realne koszty energii elektrycznej zużywanej przez samochód? W jaki sposób można je zmniejszyć? Czy możliwa jest jazda „elektrykiem” za darmo?
Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego?
Koszty ładowania auta elektrycznego wahają się od ok. 50 groszy do nawet ponad 2.5 złotego za jedną kWh. Wszystko zależy od tego, czy korzystamy z domowej sieci ładowania, czy też z komercyjnej ładowarki na stacji paliw lub przy supermarkecie. Dla przykładu popularny Nissan Leaf ma akumulatory o pojemności 24 kWh. Koszt jednego, pełnego naładowania może się więc wahać od 12 do ponad 60 złotych. W przypadku zasilania z domowego źródła można uzyskać jeszcze nieco niższe stawki, gdy podpiszemy stosowną umowę z dostawcą energii i będziemy korzystać ze specjalnych taryf nocnych. Możemy ten koszt znacząco zredukować także w inny sposób.
Energia słoneczna w domu i w aucie
Do zredukowania kosztu zużywanej energii elektrycznej często wykorzystuje się domowe instalacje fotowoltaiczne. Przekształcają energię pochodzącą z promieni słonecznych w energię elektryczną, co pomaga zoptymalizować koszty. Fotowoltaika świetnie sprawdza się przy podgrzewaniu wody oraz zasilaniu sprzętów gospodarstwa domowego. Nie inaczej wygląda to w przypadku ładowania auta elektrycznego.
Bazując na wspomnianym wcześniej przykładzie Nissana Leaf, możemy obliczyć oszczędności, jakie zapewni nam zestaw paneli słonecznych. Zakładając średnią stawkę 1 kWh na poziomie 60 gr, naładowanie akumulatorów będzie kosztowało 14.40 zł. Zasięg auta wynosi wtedy ok. 200 km. Przy rocznym przebiegu 20 tys. km oznaczałoby to 100 pełnych ładowań – czyli wydatek 1440 zł na samo ładowanie samochodu, o koszcie energii zużywanej przez inne urządzenia nie wspominając.
Zużycie energii ww. modelu wynosi 1500 Wh/ 100 km, co przy zakładanym rocznym przebiegu 20 tys. km daje łącznie 3000 kWh. W polskich warunkach klimatycznych mała instalacja fotowoltaiczna składająca się z zaledwie 4 paneli o łącznej mocy 1 kWp i powierzchni 6.5 m2 może wytworzyć rocznie ok. 950 kWh energii. Odpowiada to niemal 1/3 energetycznego zapotrzebowania samochodu. Oznacza to też obniżenie kosztu o ponad 30%, co realnie oznacza w tym przypadku roczną oszczędność 455 zł.
Sprawdź ofertę na instalacje fotowoltaiczne na https://www.hewalex.pl/fotowoltaika/
Wydajniejsza instalacja – coraz niższe koszty
Przeciętny dom 4-osobowej rodziny średnio zużywa rocznie ok. 2500 kWh. Korzystając z paneli słonecznych o łącznej mocy 3 kWp, będziemy w stanie pokryć pełne zapotrzebowanie sprzętów domowych i zostanie nam jej jeszcze na ładowanie samochodu. Im wydajniejsza instalacja fotowoltaiczna, tym więcej wytworzy energii, co zmniejszy zapotrzebowanie na pobieranie jej z sieci. A to przełoży się bezpośrednio na redukcję wydatków na prąd, nie tylko do auta. Odpowiednio wydajna instalacja byłaby w stanie zaspokoić zapotrzebowanie na prąd zarówno domu, jak i auta, co mogłoby oznaczać zerowe koszty.
Źródło: Hewalex.pl / art. sponsorowany