Kolejne zmiany dla młodych kierowców. Nie dość, że egzamin zdać teraz jest jeszcze trudniej to oprócz tego nawet po pozytywnym wyniku nie będzie łatwo. Nakaz zielonego listka oznacza nowe utrudnienia.
Nie ma co ukrywać, wielu zmotoryzowanych „żółtodziobów” prawo jazdy traktuje jako licencję na szarżowanie. Ma to swoje przykre konsekwencje i nie chodzi tu tylko o sypiące się jak z rękawa mandaty. Statystki policji mówią same za siebie: młodzi ludzie w wieku 18-24 powodują proporcjonalnie (do ich populacji w społeczeństwie) najwięcej wypadków. Tylko w 2012 kierujący pojazdami w tym wieku spowodowali ponad 6,5 tysiąca wypadków (18% wszystkich wypadków).
Młodzi zmotoryzowani powinni jednak uważać. Za wykroczenia trzeba płacić: czasem słono, a mandaty nie są objęte ani uczniowską ani studencką zniżką. Sama kara pieniężna to jeszcze nic – do tego dochodzą punkty karne, a tych naprawdę nie warto kolekcjonować. Kierowcy ze stażem tracą prawo jazdy jeśli w ciągu roku uzbierają 24 punkty karne. W przypadku świeżo upieczonych zmotoryzowanych sprawa wygląda nieco inaczej. Jeśli ktoś posiada prawo jazdy krócej niż rok to straci je po przekroczeniu 20 punktów karnych. To jednak nie wszystko, a debiutujących kierowców już wkrótce czekają duże zmiany. Czy są na nie gotowi?
Na co powinni przygotować się kierowcy? Kierowca, który odbierze prawo jazdy przez dwa następne lata pozostanie w okresie próbnym. W czasie jego trwania (między 4 a 8 miesiącem) musi odbyć specjalny kurs dokształcający w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także przejść przez praktyczne szkolenie z zagrożeń ruchu drogowego. Przez pierwsze osiem miesięcy próby powinien także oznaczyć swój pojazd (z przodu i z tyłu) zielonymi listkami klonu na białym tle. Dzięki temu inni kierowcy będą niejako „ostrzeżeni” o tym, że mają przed sobą niedoświadczonego kierowcę i powinni zdobyć się na szczególną wyrozumiałość.
Świeżo upieczeni zmotoryzowani przez pierwsze 8 miesięcy okresu próbnego będą musieli dostosować się także do nieco innych ograniczeń prędkości. W obszarze zabudowanych nie będą mogli jechać szybciej niż 50 km/h, w niezabudowanym 80 km/h, natomiast na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej: do 100 km/h. Okres próbny może zostać wydłużony o kolejne dwa lata – stanie się tak jeśli w trakcie jego trwania kierowca popełni min. 2 wykroczenia (stwierdzone mandatami lub prawomocnym wyrokiem sądu) przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji.
Źródło: korkowo.pl / art. sponsorowany