Południowokoreańska marka nadal widzi sens w silnikach spalinowych i pracuje nad nową jednostką napędową. Będzie to 2,5-litrowy turbodoładowany benzyniak, który posłuży również jako generator dla pojazdów elektrycznych o wydłużonym zasięgu.
Kia podczas tegorocznego wydarzenia skierowanego dla inwestorów podzieliła się z nami kilkoma ciekawymi informacjami. Jedną z nich jest potwierdzenie rozpoczęcia prac nad nową jednostką napędową. Mowa tutaj o nowym wcieleniu 2,5-litrowego, czterocylindrowego T-GDI. Według zapewnień producenta zmodernizowana jednostka napędowa zapewni lepszą sprawność cieplną o 5 procent, a także 12-procentowy wzrost mocy względem obecnego motoru. W modelu K5 silnik ten dostarczał 294 KM mocy, tym samym moglibyśmy dostać blisko 330 KM mocy. Do tego maksymalny moment obrotowy przebije obecne 422 Nm z K5.
Niestety jedyna grafika, do której udało nam się dotrzeć nie ma najlepszej jakości. Niemniej jednak nowy silnik pozwoliłby koreańskim hybrydom na lepsze przyśpieszenie oraz płynniejsze przejście z silnika elektrycznego na silnik spalinowy. Ponadto dostalibyśmy 4-procentowy wzrost wydajności dla hybryd z koncentrycznym połączeniem szeregowym między silnikiem elektrycznym a silnikiem spalinowym.
Kia dorzuci go również do modeli z range extenderem
Tutaj nie dostaliśmy zbyt wielu szczegółów poza stwierdzeniem, że układ będzie posiadał „wysokowydajny system wytwarzania energii wykorzystujący nowy 2,5-litrowy moduł generatora benzynowego”. Możemy się spodziewać, że silnik benzynowy nie będzie bezpośrednio połączony z kołami i będzie odpowiadał jedynie za ładowanie akumulatora. Tym samym dostaniemy podobne rozwiązanie co u Nissana X-Traila.
Nowa jednostka napędowa powinna pomóc Kii w realizacji jej ambitnego celu. Producent zamierza osiągnąć roczną sprzedaż na poziomie 4,19 miliona egzemplarzy do 2030 roku. Warto tutaj wspomnieć, że w zeszłym roku firma odnotowała rekordowy wynik na poziomie 3,1 miliona sprzedanych samochodów. Tym samym mówimy o znacznym wzroście sprzedaży w zaledwie pięć lat. Aby zwiększyć szanse na realizację tego celu firma do końca dekady wprowadzi na rynek 15 pojazdów czysto elektrycznych oraz 10 hybryd w tym hybryd typu plug-in. Pozwoli to zwiększyć moce produkcyjne marki o 17 procent do 4,25 miliona pojazdów.
Damian Kaletka
fot. Kia