• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Kalendarz kierowcy, czyli kiedy i o czym pamiętać?

Adam Gieras Autor Adam Gieras
22/10/2014
w Porady
0
1353

1353

174
SHARES
1.6k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Posiadanie samochodu niesie ze sobą wiele korzyści. Zarazem też oznacza pojawienie się w życiu kilku obowiązków, które trzeba wypełniać. Na szczęście są one cykliczne – można je więc zaplanować.

Warto przeczytać

Jaki program do zarządzania serwisem samochodowym w 2022 roku?

Hurtownia motoryzacyjna. Jak wybrać najlepszą?

Czy warto importować auto z USA? Na co uważać?

 

Można powiedzieć, że codzienność kierowcy jest dowodem na to, że historia lubi się powtarzać. Bo znowu trzeba zatankować, bo znowu trzeba uzupełnić płyn do spryskiwaczy, bo znowu trzeba pojechać na myjnię… Takich „znowu” jest w motoryzacyjnym kalendarzu dużo więcej. I o ile wypełnianie części z nich jest w zasadzie dobrowolne, to pozostałe wynikają już z przepisów prawa.

Historia kołem się toczy

Najmocniej o cykliczności motoryzacyjnego kalendarza przypominają równie cykliczne… pory roku. Z tą jednak różnicą, że w naszym przypadku chodzi tylko o dwie z nich – wiosnę i zimę. Gdy przyroda przechodzi na „wyższy” lub „niższy” bieg, trzeba zająć się oponami. Dobór właściwego ogumienia do warunków atmosferycznych jest kwestią zdrowego rozsądku, ale też bezpieczeństwa – naszego, podróżujących z nami pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego. I choć zmiana „zimówek” na letnie „kapcie” i odwrotnie nie jest obowiązkiem w sensie prawnym, to i tak warto oznaczyć w kalendarzu wizytę w warsztacie. Pojawia się jednak pytanie: kiedy? Nie ma na nie jednoznacznej odpowiedzi, ale eksperci zalecają zmianę ogumienia wtedy, gdy temperatura powietrza w ciągu dnia na stałe spada poniżej lub wzrasta powyżej 15 stopni Celsjusza (inni specjaliści podają jako graniczną temperaturę 7 stopni Celsjusza). Dzięki coraz precyzyjniejszym długoterminowym prognozom pogody można z grubsza przewidzieć, kiedy to się stanie. Dlatego zamiast czekać na pierwszy śnieg, po pierwszych nocnych przymrozkach należy umówić się na zmianę gum. Działanie z wyprzedzeniem ma dodatkowo tę zaletę, że unikniemy kolejek w warsztatach i wyższych cen za usługę ekspresową.

Zimowy przegląd

Mówiąc o zbliżających się jesiennych słotach, a w perspektywie paru miesięcy także śnieżycach, warto zawczasu się na nie przygotować. I nie chodzi o kupno ciepłego płaszcza, ale o jesienno-zimowy przegląd techniczny samochodu – mniej więcej w połowie października. Dlaczego warto go wykonać? Tym kierowcom, którzy choć raz utknęli na mrozie z wyładowanym akumulatorem, nie trzeba tego tłumaczyć. Ale nie tylko o elektrykę i jej sprawność chodzi. W czasie zimowego przeglądu sprawdzane są te elementy pojazdu, które w niskich temperaturach szczególnie mocno pracują, i od których zależy bezpieczeństwo – hamulce, stan bieżnika „zimówek”, pióra wycieraczek, poziom płynów, odpływy wody spod maski (często zatykają je zgniłe liście) oraz pasek klinowy. Przy okazji warto też przetrzeć uszczelki drzwi specjalnym sztyftem silikonowym, a do zamków wpuścić kilka kropli specjalnego płynu wypierającego wodę i zapobiegającego zamarzaniu.

O każdej porze

Tyle przygotowania na jesień i zimę – w kalendarzu są też inne pozycje, zupełnie niezależne od pór roku. Jedną z nich jest obowiązkowe badanie techniczne pojazdu – warto wpisać je sobie do kalendarza w telefonie, bo bez ważnych badań w stacji kontroli pojazdów nie można wyjechać na ulicę. Warto też pamiętać o „punktualnej” wymianie oleju i filtrów po przejechaniu określonego przez producenta dystansu (zazwyczaj po 15 tys. km lub raz w roku). Koszt tego jest niewielki, a świeży olej i czyste filtry sprawiają, że silnik pracuje lżej i przez to mniej pali.

Sprawą ostatnią, choć przez to wcale nie mniej ważną, jest obowiązkowe ubezpieczenie samochodu. OC komunikacyjne musimy odnowić każdego roku, w przeciwnym razie grożą nam poważne kary finansowe nakładane przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

„Podstawa wysokości kary za brak ubezpieczenia OC samochodu osobowego wynosi równowartość dwukrotności najniższego wynagrodzenia za pracę w danym roku. W 2015 r. będzie to 3500 zł. Musimy jednak pamiętać, że brak ubezpieczenia OC to nie tylko kara , ale przede wszystkim konieczność zwrotu wypłaconego przez UFG odszkodowania poszkodowanemu” – wyjaśnia Jacek Rink, Starszy specjalista ds. ubezpieczeń w AXA Direct.

Cykliczność kalendarza kierowcy sprawia, że większość wynikających z niego obowiązków można zaplanować z wyprzedzeniem, a planowanie oznacza oszczędności. W świecie motoryzacji, jak i w każdej innej dziedzinie życia, sprawy załatwiane „od ręki”, w pośpiechu i pod presją czasu kosztują bowiem więcej – zarówno w sensie materialnym, jak i emocjonalnym. A szkoda tracić gotówkę i nerwy, prawda?

 

Tagi: AXA Directniższe OCporadyubezpieczenie OC< przygotowanie samochodu do zimywymiana opon
Poprzedni post

Audi RS7, które jedzie 240 km/h bez kierowcy

Następny post

Test: Tablet Archos 101 XS 2

Adam Gieras

Adam Gieras

Cześć! Jestem pomysłodawcą portalu MotoPodPrąd i od samego początku pełnię zaszczytną funkcję redaktora naczelnego. Urodziłem się w 1984 roku w Warszawie, z wykształcenia jestem politologiem i prawie dziennikarzem (jak prezydent Kwaśniewski, chociaż studiów nie skończyłem...), a od kilku lat zawodowo poruszam się w świecie afiliacji. Myślę, że mogę nazywać się pasjonatem motoryzacji od dziecka – już w wieku 2-3 lat pytałem o każdy samochód spotkany na ulicy: „co to?”, a dorośli musieli udzielać odpowiedzi. W wieku 10 lat pamiętałem dane techniczne i ceny wszystkich modeli dostępnych na polskim rynku – prenumerata gazety „Auto Bazar” była dla mnie ważniejsza niż nowy rower czy deskorolka. Prawo jazdy zacząłem robić na 3 miesiące przed ukończeniem 17 lat i odkąd odebrałem upragniony dokument nie rozstaję się z czterema kółkami. Dzięki motopodprad.pl udało mi się spełnić nie jedno marzenie – za co dziękuję także Wam, Czytelnikom. Prowadziłem kilkaset samochodów, więc myślę, że wreszcie poza teoretyzowaniem, mogę coś o motoryzacji powiedzieć i być może będę miał rację. Z testowania czerpię przyjemność, ale nie mierzę samochodów linijką, nie sprawdzam każdego plastiku pod względem faktury, nie interesuje mnie jaki rodzaj koła zapasowego lub zestawu do pompowania znajduje się pod podłogą. Od tego są inni. Uwielbiam auta z przełomu lat 80- i 90-tych. W moim garażu stoją obecnie Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG z 2020, Mercedes W124 E-24 K-Jet, 220 KM, BMW e39 525 TDS 143 KM - ostatni Mohikanin i mój codzienny towarzysz niedoli. Nie jestem entuzjastą elektryków. Zauważam mnóstwo problemów z wprowadzeniem nowej metody napędów i z przerażeniem obserwuję jak bardzo ludzie ulegają nowej fali - w tym wielu kolegów i koleżanek po fachu. Ja z kolei wolałbym podejście "zero waste" - auto powinno służyć latami kolejnym właścicielom, z czego jak najdłużej pierwszemu z nich. Powinno być tak wykonane tak, żeby jego eksploatacja była bezproblemowa i tania. To jest podejście proekologiczne. Każde inne tylko udaje, że nim jest.

Podobne artykuły

program do zarzadzania

Jaki program do zarządzania serwisem samochodowym w 2022 roku?

Autor Redakcja Motopodprad
11/08/2022
0

Czasy, kiedy można było efektywnie zarządzać firmą bez odpowiedniego programu, nawet tą małą, już dawno minęły. Wdrożenie oprogramowania, które jest...

Hurtownia motoryzacyjna

Hurtownia motoryzacyjna. Jak wybrać najlepszą?

Autor Redakcja Motopodprad
03/08/2022
0

Części i akcesoria samochodowe to produkty, które oferuje bardzo wiele podmiotów na rynku. Często najlepszym pomysłem jeśli chodzi o ich...

import pojazdow z usa

Czy warto importować auto z USA? Na co uważać?

Autor Redakcja Motopodprad
31/07/2022
0

Rynek samochodów używanych w Polsce w ostatnich latach jest coraz bardziej zdominowany przez samochody z USA. I choć na pierwszy...

narzedzia

Narzędzia od SKIL – krótki opis narzędzi

Autor Redakcja Motopodprad
28/07/2022
0

Wybór narzędzi budowlanych oraz elektronarzędzi to często realizacja dziecięcych marzeń wielu mężczyzn. Jakie jednak wybrać? Na rynku, jest tak wiele...

Następny post
archos 101xs2 intro

Test: Tablet Archos 101 XS 2

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe
  • Pozycjonowanie stron vd.pl

© 2022 MotoPodPrad.pl & AF Instruments Sp. z o. o.

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & AF Instruments Sp. z o. o.