Jazda na półsprzęgle – odwieczny błąd kierowców

Sprzęgło jest elementem systematycznie używanym podczas codziennej eksploatacji samochodu. Z tego względu ulega ono stopniowemu zużyciu. Istnieją jednak pewne błędy osób kierujących, które mogą znacząco przyspieszyć postępującą degenerację sprzęgła.

Jak kierowcy sami wpływają na niszczenie sprzęgła?

Wielu doświadczonych kierowców uważa operowanie sprzęgłem za niezwykle prostą czynność. Przyciskanie pedału sprzęgła jest u nich niemal automatyczne – do tego stopnia, że często nie zwracają uwagi i nie zdają sobie sprawy z położenia ich stopy na tym pedale. Każdy pojazd wykazuje inną czułość sprzęgła, i wymaga odpowiedniego jego wyczucia, by móc zapewnić płynną i prawidłową jazdę. Po sprawnej i skutecznej zmianie biegów, stopa kierowcy każdorazowo powinna znaleźć się na specjalnie przygotowanym do tego celu podnóżku, znajdującym się obok sprzęgła.

Niestety, często występującym zjawiskiem wśród wielu kierowców jest nadużywanie jazdy na półsprzęgle. Polega ona na ciągłym delikatnym naciskaniu sprzęgła, przedłużając okres jego pracy w trakcie ruszania lub podczas zmiany biegów. Prowadząc w ten sposób, dochodzi do szybszego ścierania się okładziny tarczy sprzęgła – w porównaniu do prawidłowej eksploatacji. Może to powodować jego ślizganie się i konieczność wymiany.

Rażącym błędem jest trzymanie nogi na pedale sprzęgła w trakcie płynnej, normalnej jazdy – pomijając okresy zmiany biegów i zatrzymywania pojazdu. W momencie, gdy nie wymaga tego sytuacja, nie powinno się naciskać sprzęgła, wprowadzając jego tarcze w ruch. Powoduje to ich niepotrzebne zużywanie i ścieranie się, nie wpływając jednocześnie w żaden sposób na komfort poruszania się czy przyspieszenie samochodu. Problem ten bardzo często dotyczy kobiet, noszących buty na wysokim obcasie w trakcie jazdy. Stąd wielu instruktorów i ekspertów motoryzacyjnych zwraca dużą uwagę na prawidłowe obuwie w czasie kierowania.

Kiedy najczęściej jeździmy na półsprzęgle?

Zazwyczaj, jazdę na półsprzęgle można zaobserwować w trakcie przemieszczania się w miejskich korkach, wymuszających na kierowcach częste zmiany biegów, a także całkowite zatrzymywanie samochodu podczas oczekiwania na zmianę światła czy przepuszczaniu pieszych na przejściach. Wielu kierowców operuje sprzęgłem niemal bezwarunkowo i nieświadomie, nie zdając sobie również sprawy z konsekwencji takiego postępowania. W przypadku, gdy sprzęgło w naszym samochodzie ulegnie zużyciu zbyt szybko, niż ma to miejsce w innych pojazdach, dobrze jest zweryfikować i przemyśleć swój styl jazdy, zwracając szczególną uwagę na nieświadome naciskanie pedału sprzęgła w momentach, gdy nie jest to absolutnie potrzebne.

Trwałość sprzęgła istotnie zależy od techniki jazdy. Oprócz jazdy na półsprzegle, także szybkie, zrywne ruszanie czy gwałtowne puszczanie pedału również nie wpływa pozytywnie na ten element. Każdy kierowca powinien wiedzieć, że silnie eksploatowane sprzęgło ulega znacznie szybszemu zużycie – a w momencie zauważenia jakichkolwiek nieprawidłowości, niezbędna jest jak najszybsza wymiana elementu. Jest to istotne, gdyż ślizgające się sprzęgło nierzadko prowadzi do zniszczenia koła zamachowego, a wskutek tego do konieczności jego wymiany, której koszt znacznie przewyższa zakup i wymianę samego kompletnego zestawu sprzęgła.

Artykuł powstał przy współpracy ze sklepem sprzegla24.pl

Dyskusja

komentarzy

Konrad Stopa

Konrad Stopa

Motopasjonat z krwi i kości, który pisze o samochodach z wielką przyjemnością czekając na komentarze, nawet te uszczypliwe. Od małego poznawał auta na ulicy po dźwięku silnika i już wtedy marzył, by zmieniać "cztery kółka" jak rękawiczki - dzięki Motopodprad.pl to się spełnia! Tego zapaleńca znajdziecie też na Instagramie - @stopao
Follow Me: