Bez wątpienia Renault Megane RS jest jednym z lepszych hothatchy na rynku. W końcu zmodyfikowana wersja R zdobyła rekord przejazdu zielonego piekła w Nurburgringu dla aut przednionapędowych. To mówi samo za siebie, ale spróbuję odpowiedzieć czy lepiej wybrać standardowe Megane RS, czy mocniejsze RS Trophy?
Można powiedzieć, że największą różnicę między tymi dwoma samochodami widać w danych technicznych i cenie. W mojej prywatniej opinii to jednak nie wszystkie różnice. Renault Megane RS jest bardziej uniwersalnym hatchbackiem, który potrafi się po prostu szybko poruszać. Wersja Trophy natomiast, to czysty, bardziej rasowy i wulgarny hothatch. Francuska marka rozwiała w niej wszystkie wątpliwości, które pozostawiała wersja standardowa i to wpływa na mój wybór, który padł na opcję Trophy.
Renault Megane RS
Trzeba przyznać, że 280 KM (390 Nm) na przednią oś to nie są już przelewki. Moc szybkich kompaktów rośnie z generacji na generację i mimo, że granica przyczepności przeniesiona jest już dawno, to takie samochody nie są dla każdego. Z drugiej jednak strony w Megane RS wcale nie jest takie straszne i agresywne jak mogłoby się wydawać. Duża zasługa w tym trybów pracy, które trochę ugrzeczniają i robią auto bardziej uniwersalnym.
Skupiając się na osiągach, wersja Megane RS do setki przyspiesza w 5,8 sekundy a jej prędkość maksymalna to 255 km/h. Co ciekawe niezależnie od faktu jaką skrzynię biegów auto posiada.
Samochód można już kupić za 124900 złotych.
Darmowe Sprawdzenie VIN
Sprawdź wypadkową przeszłość pojazdu
Renault Megane RS Trophy
Niby tylko 20 koni mechanicznych i 10 Nm więcej, ale też nowe zaciski hamulcowe od Brembo i 19-calowe felgi w standardzie. To znacząco wpływa na komfort jazdy, ale też sportowe doznania. Może to dziwić, bo zawieszenie w obu wersjach jest takie samo, ale w Trophy kierowca czuje dużo więcej i ma wrażenie, że nastawy są twardsze. Dzięki temu może jest mniej wygodnie, ale na pewno dużo bardziej emocjonująco.
Co do osiągów – mocniejsza wersja może osiąga setkę w 5,7 sekundy. Wersja z manualną skrzynią biegów rozpędza się do 260 km/h, a z EDC do 255 km/h.
Cena tej wersji – od 142 900 złotych.
Automat czy manual
Skoro już wiemy, że Renault Megane RS Trophy jest lepsze, to z jaką skrzynią biegów ją kupić? Patrząc na osiągi zmiany nie są aż tak znaczące. Same przekładnie również działają bardzo dobrze. Manual ma 6 biegów, a automat dwusprzęgłowy EDC posiada również 6 przełożeń (w tym błyskawiczny tryb ręczny z manetkami przy kierownicy). Druga opcja posiada jednak magiczny system „launch control”, który wyrzuca auto do przodu przy 3 tysiącach obrotów. Warto sprawdzić to na własnej skórze, ponieważ wciskanie w fotel trudno sobie wyobrazić.
Cechy wspólne
Co ważne obie wersje mają system 4 control, czyli tylne koła skrętne. Pomaga to w pokonywaniu szybko zakrętów, ale także podczas parkowania. Przy opanowaniu mocy pomaga również blokada mechanizmu różnicowego (w obu autach ta sama), więc autami naprawdę da się jeździć również po mokrym, ale jest to trudniejsze.
Co jeszcze łączy obie wersje? Genialny wydech od Akrapovica. I nie jest to żaden fałsz, tylko dwie złączone rury wydechowe w pięknym dyfuzorze. A brzmienie, po prostu genialne – duże strzały przy redukcji lub odpuszczeniu gazu. Sprawdźcie sami oglądając film.
Jeśli jednak nie przekonałem Cię do końca, warto to sprawdzić na własnej skórze, jak jeździ Renault Megane RS Trophy. Taką możliwość dla krakowskiej publiczności dają chłopaki z Elite Cars Kraków. Za jedyne 400 zł przez dobę poczujecie magię inżynierii Renault Sport. Weekend (od pt do pon) to koszt 1000 złotych – dobra cena jak za Megane RS Trophy i to z automatem.
Oczywiście standardowe testy omawianych aut przeczytacie już na naszej stronie. Wersję Trophy z manualem opisywaliśmy tutaj, a wersją z EDC jeździł Bartek. Zwykłe Megane RS opisane jest tutaj.
Konrad Stopa