Rysa rysie nierówna. Wie o tym każdy, kto choć raz podejmował się polerowania lakieru. Proces usuwania rys będzie różnić się w zależności od tego, z jak głębokim uszkodzeniem będziemy mieć do czynienia. Lakier samochodowy składa się z trzech warstw: podkładu, bazy oraz lakieru bezbarwnego (klaru). Co ważne, jedynie te rysy, które naruszyły wyłącznie lakier bezbarwny (ale nie naruszyły bazy oraz podkładu) nadają się do usunięcia w trakcie polerowania oraz matowania.
Dla przypomnienia proces usuwania rys z powierzchni lakieru będzie różnić się w zależności od tego, z jak głębokim uszkodzeniem będziemy mieć do czynienia. Lakier na samochodzie składa się z trzech warstw:
- -podkładu,
- -bazy,
- -lakieru bezbarwnego (klaru).
Do usunięcia najdrobniejszych rys zazwyczaj wystarczy polerowanie. Matowanie, w trakcie którego wykorzystuje się papier ścierny o odpowiedniej granulacji, służy usuwaniu rys głębszych. Metoda matowania znacznie przyśpiesza pracę i pozwala nam zaoszczędzić czas, który przeznaczylibyśmy na długotrwałe polerowanie. Z artykułu dowiesz się jak zmatowić lakiery samochodowe, tak by usunąć z niego wszelkie niepożądane uszkodzenia.
Matowanie lakieru samochodowego – jak postępować?
Przed rozpoczęciem matowania powinniśmy dokładnie oczyścić powierzchnię lakieru, na której znajdują się rysy. Zanim przystąpimy do właściwej pracy warto również dokonać wstępnego polerowania powierzchni, która pomoże w ocenie głębokości rys (niektóre z nich mogą zniknąć już podczas wstępnego polerowania). Następnie przechodzimy do samego matowania. Do pracy najlepiej wykorzystywać specjalne koreczki, na których umieszczamy krążki ścierne o granulacji 2000 oraz 3000 – te ostatnie zwłaszcza wówczas, gdy już nieco zmatowimy nasz lakier (pamiętajmy, że im większa granulacja, tym łagodniejsze ścieranie powierzchni). Niekiedy, gdy wiemy, że rysa jest głęboka, możemy skorzystać na początku z papieru o granulacji 1500; należy wtedy zachować dużą ostrożność, by nie uszkodzić lakieru. Dodatkowo, aby uczynić pracę bezpieczniejszą, warto skorzystać ze specjalnych przekładek, które odpowiadać będą za amortyzację koreczków w trakcie matowania i tym samym chronić będą przed nadmiernym naciskiem papieru ściernego na lakier.
Warstwę lakierniczą matujemy na sucho (wówczas możemy od razu ocenić stan naszej pracy) okrężnymi ruchami. Należy pamiętać, by co jakiś czas przecierać ręcznikiem z mikrofibry powierzchnię lakieru (a także powierzchnię papieru ściernego), usuwając w ten sposób powstały pył. Po wykonanej pracy powinniśmy przystąpić do tzw. wyciągania zmatowienia z lakieru. Chodzi w tym przypadku po prostu o odpowiednie wypolerowanie oraz umycie warstwy lakierniczej.
Matowanie lakieru samochodowego – ręczne czy maszynowe?
Matowanie możemy wykonywać ręcznie bądź za pomocą odpowiedniej maszyny. Niektóre osoby stronią od wykorzystania urządzeń z uwagi na hałas i drgania, które wytwarzane są w trakcie pracy. Pamiętajmy jednak, że w przypadku matowania maszynowego uzyskamy lepsze efekty – powstałe w trakcie matowania rysy, będą mniejsze i łatwiejsze do usunięcia. Jeśli jednak nie czujemy się na siłach, pracę możemy wykonać ręcznie. Należy wówczas zadbać o równomierny nacisk koreczka do matowanej powierzchni.
Źródło: Multichem.pl / art. sponsorowany