Chcąc zapewnić silnikowi długą żywotność i sprawność mimo upływu lat i przejechania kolejnych kilometrów, trzeba inwestować w dobre oleje silnikowe. Jednak na nic się one nie zdadzą bez odpowiedniego, zawsze efektywnie działające filtra. Aby filtr oleju działał sprawnie, konieczna jest jego regularna wymiana. Kiedy i jak należy to robić? Podpowiadamy!
Do czego służy filtr oleju?
Zastanawiasz się, dlaczego filtr oleju jest tak ważny? Otóż wraz z olejem do silnika mogą się przedostawać rozmaite zanieczyszczenia. Niejednokrotnie w oleju pojawiają się duże cząsteczki, wymagające filtracji mechanicznej, takie jak piasek czy plastik. Ponadto w oleju gromadzą się pyły i inne zanieczyszczenia, stanowiące poważne zagrożenie dla silnika. Filtr oleju to ostatnia bariera na drodze oleju do komór silnika. Jego zadaniem jest oczyszczenie smaru z wszystkiego, co mogłoby uszkodzić silnik lub też doprowadzić do jego szybszej eksploatacji.
Zanieczyszczenie filtra
Oczyszczanie oleju oznacza nic innego jak zatrzymywanie zanieczyszczeń. Filtr oleju przepuszcza olej, pozwalając mu przedostać się do jednostki napędowej, jednocześnie uniemożliwiając to cząsteczkom zanieczyszczeń, które zostają na filtrze. Tym samym mowa tutaj o elemencie eksploatacyjnym, który z czasem przestaje odpowiednio pełnić swoje zadania. Jeśli filtr jest zapchany, nie może skutecznie oczyszczać oleju. Konieczna jest zatem jego regularna wymiana, najpóźniej po przejechaniu 20 tys. kilometrów. Z podobną częstotliwością wymienia się olej. Zaleca się, aby smar i filtr zawsze wymieniać jednocześnie.
Wymiana filtra oleju krok po kroku
Jak się okazuje, wymiana filtra oleju jest bardzo prosta. Należy zaznaczyć, że istnieją dwa typy filtrów. Pierwszy z nich to model wbudowany w silnik. W tym przypadku możliwa jest wymiana jedynie samego wkładu. To zadanie niezwykle proste, polegające po prostu na wyciągnięciu starego wkładu i włożeniu nowego. Jednak w niektórych pojazdach stosuje się filtry wymieniane w całości.
W nielicznych pojazdach filtr znajduje się pod maską. Jednak w zdecydowanej większości przypadków filtr jest zlokalizowany w dolnej części silnika. Tym samym jego wymiana wymaga wjazdu na kanał. Tam należy odkręcić filtr przy pomocy dedykowanego klucza, ewentualnie opaski zaciskowej. Kolejny krok to oczyszczenie powierzchni szmatką, aby nie zabrudzić nowego filtra. Zaleca się również wykorzystanie oleju do pokrycia uszczelki, co ma zapobiegać przeciekom. Później pozostaje już jedynie mocne przykręcenie filtra. Należy robić to z wyczuciem, odpuszczając przy bardzo mocnym oporze, aby nie doszło do złamania lub wykrzywienia gwintu.
Źródło: Centrumauto.pl / art. sponsorowany