Smarowanie jest niezwykle ważnym elementem pracy każdego silnika spalinowego. I choć moto maniakom raczej nie trzeba o tym przypominać, to tym razem podpowiemy, jaki olej do motocykla należy wybrać. Wymiana oleju w silniku Twojego jednośladu to prosta recepta na zapewnienie mu długiej oraz bezawaryjnej pracy. Zobacz, o czym warto pamiętać i dobierz olej do motocykla.
Smarowanie jest niezwykle ważnym elementem pracy każdego silnika spalinowego. I choć moto maniakom raczej nie trzeba o tym przypominać, to tym razem podpowiemy, jaki olej do motocykla należy wybrać. Wymiana oleju w silniku Twojego jednośladu to prosta recepta na zapewnienie mu długiej oraz bezawaryjnej pracy. Zobacz, o czym warto pamiętać i dobierz olej do motocykla.
Wymiana oleju w motocyklu – czy zrobisz to sam?
Sama czynność jest z reguły bardzo prosta. Aby jednak nie popełnić żadnych błędów w trakcie tej procedury, warto zajrzeć do instrukcji obsługi naszego modelu. Nawet jeżeli nie posiadasz wersji papierowej, to w internecie zapewne bez problemu znajdziesz taki dokument. Instrukcje zazwyczaj posiadają dosyć szczegółowy opis całej procedury wymiany oleju w silniku motocykla.
Jak wyglądają te czynności? Mogą dosyć znacznie się różnić, w zależności od modelu. W niektórych motocyklach wystarczy jedynie odkręcić korek spustowy. Olej zaczyna wtedy lecieć szerokim strumieniem, a my możemy w tym samym czasie zająć się wymianą filtra oleju. To proste, ale nie brakuje też modeli, w których cała procedura wymaga nie tylko spuszczenia oleju, ale również mechanicznego czyszczenia różnych części. Wszystko zależy od modelu motocykla, a dokładnych informacji zaczerpniemy czytają instrukcję.
Czy warto wymieniać olej w motocyklu samemu? To zależy. Niby nie jest to droga procedura, bo w serwisie zapłacimy najwyżej kilkadziesiąt złotych. Z drugiej strony, bardzo ważna jest satysfakcja jaką daje możliwość pracy przy własnych dwóch kółkach. To bezcenne uczucie, gdy możemy sami wykonać jakąś czynność obsługową przy swoim motocyklu sprawia, że rzeczywiście warto się tym zająć we własnym zakresie.
Pamiętaj tylko o jednym – olej przepracowany jest odpadem niebezpiecznym. Pod żadnym pozorem nie możesz go wylać do studzienki kanalizacyjnej! Nawet kilka kropel oleju silnikowego może poważnie zanieczyścić wodę i glebę w okolicy. Już nawet nie wspominamy o tym, że takie działanie jest karane, jako szkodliwe dla środowiska. Pod tym względem, wymiana oleju w motocyklu wykonana przez warsztat jest znacznie wygodniejsza. Nie musisz martwić się o utylizację środka smarnego, bo wykona to za Ciebie mechanik. A jeżeli wymieniasz olej samemu to pamiętaj o zebraniu go do szczelnego opakowania, a potem zawieź do punktu skupu.
Jaki olej do motocykla – porady
Jedni twierdzą, że najlepszy jest Motul. Inni, że jeszcze inna marka. A jak jest naprawdę? Cóż, odpowiedź może być niespodzianką. Ale…stosujmy olej taki, jak zaleca producent. Kropka. Tu nie ma co eksperymentować czy szukać innych, dziwnych rozwiązań!
Dlaczego tak ważne jest dobranie oleju o identycznych parametrach? Niektórzy fani dwóch kółek próbują eksperymentować i leją na przykład oleje o wyższej lepkości. Teoretycznie, ma to przedłużyć sprawne działanie silnika. Niestety, może to spowodować więcej szkód niż korzyści. Pamiętajmy, że komponenty motocykla zostały tak zaprojektowane, by pracować w optymalnych warunkach. A optymalne to dokładnie takie, jak przewidział producent. Co to oznacza? Niestety, ale może okazać się, że stosując olej o wyższej lepkości niż zaleca producent po prostu zaszkodzimy silnikowi.
Ot, choćby pompa oleju. Może ona po prostu fizycznie nie dać rady pracować ze zbyt lepkim olejem. W rezultacie, środek smarny może zalegać choćby w okolicach wałka rozrządu, a samo smarowanie być znacznie gorszym. Krótko mówiąc – dobierz olej do motocykla na podstawie rekomendacji producenta. Nie rób eksperymentów, bo się nie opłacają.
Olej do motocykla a do samochodu
Są motocykliści, którzy próbują na siłę oszczędzać, lejąc do swoich dwóch kółek oleje silnikowe dedykowane do samochodów. Jest to absolutnie naganna praktyka! Pomimo pozornych podobieństw, oleje do motocykli są zupełnie inne niż te, które przeznaczone są do silników samochodowych. Owszem, role są podobne:
- Smarowanie
- Chłodzenie
- Uszczelnianie
- Mycie wewnętrznych części silnika
Warto jednak pamiętać, że olej silnikowy dedykowany do samochodu zwyczajnie nie zda tu egzaminu. Oleje motocyklowe muszą jeszcze zapewniać odpowiednie smarowanie przekładni biegów. O ile w samochodzie mamy oddzielny środek smarny do skrzyni biegów, o tyle w jednośladach jest to realizowane za pomocą tego samego oleju.
Kiedy wymieniać olej w motocyklu?
Interwały ustala producent, ale zazwyczaj jest to od 6 do 12 tysięcy kilometrów. Z pewnością nie zaszkodzi wymiana oleju przed sezonem oraz po jego zakończeniu. Jeżeli motocykl ma stać przez dłuższy czas nieużywany, to zmiana środka smarnego może być nawet lepsza dla silnika. Pamiętajmy, że w oleju przepracowanym jest całe mnóstwo zabrudzeń, resztek paliwa i innych zanieczyszczeń, które niekoniecznie służą silnikowi. Równie częstą praktyką jest wymiana oleju przed każdą dłuższą wyprawą. Na pewno nie zaszkodzi! Niezależnie od tego jak często wymieniasz olej – pamiętaj o regularnym sprawdzaniu jego poziomu! Powinno się to robić nie rzadziej niż co 1000 kilometrów! Pozwoli to uniknąć zatarcia silnika, w razie gdyby nagle oleju miało zabraknąć.
Źródło: alcar24.pl / art. sponsorowany
fot. Pixabay