Site icon Motopodprad.pl

Jak testuje się opony?

Na co dzień głównie recenzuję samochody, ale wszystko co z nimi związane jest dla mnie ciekawe. Jak testuje się opony, żeby klient dostał najlepszą możliwą opcję? Po odpowiedź wybrałem się na tor Hakka Ring marki Nokian w Hiszpanii.

Nie wiem czy wiecie, ale to właśnie fińska firma Nokian wymyśliła zimowe opony i od lat wspiera ten produkt rozwijając go pod względem bezpieczeństwa. Sam jeżdżę na Nokian Snowproof 2 i nie mam do nich żadnych zastrzeżeń. By gumy były najlepszej jakości przechodzą ogrom testów. Do tej pory Fińczycy korzystali z centrum na zamarzniętym jeziorze w Ivalo oraz koło fabryki w miejscowości Nokia (stąd nazwa całej firmy). Obie lokacje znajdują się w Finlandii.

Jak jednak testować tam opony letnie lub wielosezonowe?

Hakka Ring 3

Hakka Ring

No i właśnie po to około 60 kilometrów od Madrytu w miejscowości Santa Cruz na około 300 hektarach płaskiej ziemi w 2021 roku powstało centrum testowe. Nokian we współpracy z UE i rządem Hiszpanii odkupił pola od prawie 200 rolników i wybudował nowoczesny obiekt z wieloma ciekawymi trasami do testów. Dbając oczywiście o ekologię, zwierzęta i uprawę roślin, które pozostały.

Wracając do kwestii bardziej motoryzacyjnych – na miejscu nie brakuje płyt poślizgowych, asfaltowych owali lub torów do szybszej i wolniejszej jazdy. Są też trasy z różnymi rodzajami nawierzchni (asfalt europejski, z USA, kostka, szuter) lub pełne dziur, studzienek, garbów oraz oczywiście w razie potrzeby wody. Jest nawet miejsce do mierzenia hałasu, które wydają opony. W sumie wszystkich takich miejsc jest ponad 10, więc można sprawdzić jak opona radzi sobie przy hamowaniu, aquaplanningu, szybkich zakrętach czy przyspieszaniu, a także czy jest głośna lub komfortowa (w końcu większość z nas podróżuje spokojnie).

Hakka Ring 12

Zwieńczeniem i najciekawszym elementem całego Hakka Ring jest ponad 7-kilometrowy owalny tor z nachyleniem w zakręcie sięgającym niemal 41 stopni. Dzięki temu w dość krótkim czasie można osiągnąć prędkość nawet 300 km/h na godzinę i to w bezpiecznych warunkach. Uwierzcie mi – 5 pasów niemal pionowej ściany robi wrażenie nawet z daleka!

Jak sprawdza się opony?

Dzięki temu pracownicy centrum mogą dokładnie sprawdzić jak dana opona zachowuje się w różnych warunkach. Nie muszą tracić czasu na wyjazdy, bo wszystko jest na miejscu. Od warsztatu, laboratorium po mechaników, a nawet myjnie.

Żmudne powtarzanie tych samych czynności potrafi wyeliminować błędy oraz poprawić wytrzymałość i bezpieczeństwo. Co ważne, łatwo też w takim otoczeniu porównać produkt z konkurencją i znaleźć ewentualne przewagi, więc Nokian zrobił sobie genialne miejsce do rozwijania swoich opon.

Hakka Ring 1

Opony Nokian – co można kupić?

Aktualnie firma oferuje 3 rodzaje opon zimowych: Snowproof 1, Snowproof 2 oraz Snowproof P oraz opony letnie i wielosezonowe. To właśnie te 2 ostatnie grupy są najbardziej rozwijane w celu zapewnienia klientom najlepszej jakości. Letnie WetProof oraz Powerproof to serie zapewniające dogodną przyczepność w cieplejszych warunkach, a gama Seasonproof ma zadowolić rynki gdzie stosuje się opony całoroczne, a te w Europie są coraz popularniejsze. Na przykład w USA od dawna się takie stosuje.

Co ważne, Nokian oferuje ponad 90 % rozmiarów i profili opon by objąć niemal cały rynek i nie tracić klientów. Oczywiście są też odmiany dla aut typu SUV (z dodatkowym wyciszeniem) czy aut elektrycznych. Finlandczycy nie zapominają też o autach ciężarowych, ale my podczas wycieczki skupiliśmy się na tych bardziej cywilnych gumach.

Hakka Ring 14

Praca marzeń?

Słuchając pracowników można stwierdzić, że codzienne przychodzenie do pracy by pojeździć nowymi samochodami po torze brzmi jak bajka. W sumie co może być fajniejszego w upalaniu nieswoich aut w bezpiecznych warunkach i jeszcze braku wydawania pieniędzy na paliwo? No na pewno trzeba mieć po pierwsze dobre warunki, by błędnik nie szalał, a po drugie (co chyba trudniejsze) wyczuwać niuanse dotyczące opon. Jak to powiedział kierownik obiektu: Nam nie są potrzebni najszybsi kierowcy, ale regularni, którzy potrafią przekazać innym działom swoją opinię na temat opony i ewentualnych zmian, a to nie jest proste.

My weszliśmy w podobną rolę tylko na jeden dzień, więc byłem zachwycony. Powiem szczerze, że przejazd łuku z takim nachyleniem z prędkością 220 km/h jest ciekawym przeżyciem. Przeciążenie jest już na tyle duże, że ciężko podnieść rękę, ale patrząc na kierowcę obok nie wydawało się to trudne – koncentracja i na prostej 265 km/h, a w zakręcie zwolnienie do okolic 200. Nawet przy takich prędkościach auto zachowywało się stabilnie, a Golf GTI genialnie trzymał się asfaltu (w tym ćwiczeniu sprawdzaliśmy opony SeasonProof).

Co innego, już przy jeździe po ciasnym krętym torze na mokrej nawierzchni w okolicach 100 km/h. To wyższa poprzeczka, ale letnie Wetproof spisywały się znakomicie i zapewniały niezłą przyczepność nawet na tylnonapędowym Mercedesie.

Hakka Ring 7

Po całym dniu szaleństw czas jednak wrócić do domu i dobrze wiedzieć, że firmy sprawdzają opony nie tylko w laboratoryjnych warunkach, ale też w bardziej rzeczywistym otoczeniu. Z ciekawostek dodam, że Nokian przy testach współpracuje nie tylko z mediami, ale na przykład z taksówkarzami, którzy jeżdżą na ich oponach i sprawdzają nowe modele na sporych przebiegach w krótkim czasie.

A to jeszcze nie koniec ekspansji i inwestycji Nokiana. Aktualnie w Rumunii buduje on ogromną fabrykę, która będzie mogła produkować nawet kilka milionów opon rocznie. Będzie to pierwsza zeroemisyjna fabryka opon na świecie. Oprócz niej pozostają jeszcze zakłady w Finlandii i w USA.

Kto wie, może za jakiś czas pokaże Wam jak produkuje się opony!

Konrad Stopa

Zdjęcia z testów na Hakka Ring:

A my tak testujemy auta:

Exit mobile version