Kierowco! Nie daj się zaskoczyć zimie! Przeczytaj, jak w 6 krokach sprawić, by Twoje auto sprawdziło się również w trudnych warunkach pogodowych.
Poza oczywistą zmianą opon, warto wymienić także płyn w chłodnicy. Przy okazji kup zimowy płyn do spryskiwaczy i sprawdź stan wycieraczek, które wpływają na odpowiednią widoczność na drodze – tak ważną w okresie jesienno-zimowym, kiedy szybko robi się ciemno i często pada. Kiedy będziesz w sklepie z akcesoriami samochodowymi, warto zapytać o preparat chemiczny zabezpieczający zamki samochodowe. Sprawdź też żywotność swojego akumulatora – możesz to zrobić sam za pomocą miernika lub skorzystać z pomocy zaprzyjaźnionego warsztatu samochodowego. I na koniec dla osób przywiązujących uwagę do wyglądu samochodu proponujemy woskowanie lakieru.
Nie zwlekaj! Weź sprawy w swoje ręce!
Zima – zwłaszcza jeśli jest mroźna i śnieżna – to trudny czas dla wszystkich kierowców i ich pojazdów. W tym okresie auta wymagają szczególnej uwagi. Lepiej poświęcić ją zawczasu, niż później borykać się z kosztownymi awariami. Uciążliwe odśnieżanie, problem z uruchomieniem samochodu, to tylko niektóre kwestie, z którymi w tym okresie trzeba mierzyć się na co dzień. Z mniejszą lub większą częstotliwością mogą pojawić się też liczne awarie, które są wynikiem nagłej i gwałtownej zmiany temperatur. Aby im zapobiec, wystarczy odpowiednio się do tego trudnego okresu przygotować. Oto kilka wskazówek, co należy zrobić:
Krok pierwszy : OPONY
Opony zimowe to gwarancja bezpieczeństwa w trudnych i wymagających warunkach. A takie czekają kierowców zimą. Jazda na oponach letnich w mroźny dzień i po oblodzonych drogach jest bardzo ryzykowna. Zdaniem ekspertów, zimą, droga hamowania samochodu wyposażonego w opony letnie jest dwukrotnie większa, niż tego, wyposażonego w opony zimowe. Opony letnie na zimowe najlepiej zmienić, kiedy temperatura powietrza spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza. To właśnie wtedy ogumienie letnie staje się zbyt sztywne, by gwarantować bezpieczną jazdę. Jeśli opony zimowe mamy już kilka sezonów, przed ich założeniem zwróćmy koniecznie uwagę na ich stan. Może się okazać, że będzie trzeba wymienić je na nowe. Pamiętajmy, że tylko minimum 4-milimetrowy bieżnik gwarantuje odpowiednie bezpieczeństwo zimą. Kupno opon zimowych nie powinno stanowić większego problemu. Wybór na rynku jest ogromny, a wiele firm umożliwia dokonanie tych zakupów bez wychodzenia z domu. Kupując opony przez internet, można nie tylko zaoszczędzić czas, ale i liczyć na dodatkowe rabaty i bonusy.
Krok drugi: PŁYNY EKSPLOATACYJNE
Wymiana płynów w samochodzie to kolejna czynność, o której należy pamiętać, gdy słupek rtęci gwałtownie spada. Zacznijmy od płynu do spryskiwacza. W zimie w zbiorniku powinien znaleźć się płyn odporny na ujemne temperatury. Przy okazji warto sprawdzić stan wycieraczek. Zimą mają sporo pracy – zużyte nie poradzą sobie ze zbieraniem ciężkiego śniegu. Bardzo ważne jest skontrolowanie płynu chłodniczego. Należy sprawdzić temperaturę zamarzania płynu i w razie potrzeby wymienić go na nowy lub obniżyć temperaturę krzepnięcia poprzez dolanie koncentratu płynu chłodniczego. Bardzo ważne jest, by nie dolewać wody. Spowoduje to zamarznięcie cieczy i w rezultacie zniszczenie chłodnicy lub bloku silnika, a to z kolei wiąże się z kosztownymi naprawami. Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości co do jakości płynu chłodniczego, należy koniecznie wymienić go na nowy, najlepiej w sprawdzonym warsztacie samochodowym.
Krok trzeci: AKUMULATOR
To kolejna czynność, jaką należy wykonać przed nadejściem mrozów, zwłaszcza, jeśli ma się samochód z silnikiem diesla. Spadek sprawności akumulatora to najczęstsza przyczyna problemu z uruchomieniem samochodu zimą. Stan akumulatora najlepiej sprawdzić w warsztacie samochodowym. Wiele z nich za taką czynność nie pobiera żadnych opłat. Jeśli akumulator jest naturalnie doładowany do pełna, można spokojnie czekać na mrozy. W innym wypadku będzie trzeba go doładować przy użyciu prostownika. Najlepiej podłączyć go na całą noc. Jeśli to nie pomoże a akumulator ma już swoje lata, może się okazać, że konieczna jest jego wymiana na nowy. Warto nie zwlekać z jego wymianą.
Krok czwarty: WYCIERACZKI
Wycieraczki niestety szybko ulegają zużyciu, dlatego przed sezonem, zwłaszcza zimowym, należy sprawdzić ich stan. My rekomendujemy wymianę wycieraczek na nowe albo chociażby zmianę piórek w wycieraczkach. Zapewni to nam lepszą widoczność i zwiększy nasze bezpieczeństwa na drodze, podczas niesprzyjającej pogody.
Krok piąty: ZAMKI W DRZWIACH
Zamarzający zamek w drzwiach to częsty problem zimą, szczególnie w nieco starszych samochodach. Na szczęście w sklepach i na stacjach benzynowych dostępne są preparaty chemiczne, które potrafią rozpuścić lód i dzięki konstrukcji opakowania są łatwe w aplikacji. Odradzamy za to próby zapobiegania zamarzaniu przy pomocy wtryskiwania takich środków, jak WD40. Mają one niską temperaturę zamarzania i potrafią wyrządzić więcej złego, niż dobrego. Jako środek prewencyjny zdecydowanie lepiej sprawdzają się smary silikonowe (temp. zamarzania do -60 stopni Celsjusza) i grafitowe (-20 stopni Celsjusza), których powinniśmy użyć jeszcze przed spadkiem temperatur.
Krok szósty: LAKIER
Nic nie zabezpieczy nam tak lakieru na karoserii, jak jego woskowanie. Jest to o tyle ważny zabieg, że podczas zimy nasze drogi są sypane solą, która niestety ma zgubny wpływ na samochodowy lakier. Połączenie soli przemysłowej z wilgocią jest najczęstszą przyczyną korozji występującej w aucie. Dlatego polecamy zabieg profesjonalnego woskowania auta, który dodatkowo opóźnia zabrudzenie samochodu.
A potem możemy już tylko czekać, aż spadnie pierwszy śnieg!
Artykuł powstał we współpracy z serwisem ogłoszeń motoryzacyjnych www.moto-uslugi.com