• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Jak odpowietrzyć hamulce – krok po kroku

Redakcja Motopodprad Autor Redakcja Motopodprad
05/05/2020
w Porady
0
zapowietrzone hamulce

zapowietrzone hamulce

602
SHARES
5.5k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Układ hamulcowy jest bardzo ważnym elementem wyposażenia każdego pojazdu. Odpowiada on za bezpieczeństwo kierowcy, jak również pasażerów i innych uczestników ruchu. Ze względu na ważną funkcję jaką pełni on w samochodzie, każdy kierowca powinien znać chociażby jego podstawową budowę, a jego serwis w postaci wymiany płynu hamulcowego powinien być wykonywany co około 40 tys. km, lub co dwa lata.

Budowa i działanie układu hamulcowego

W większości samochodów stosuje się układ hamulcowy hydrauliczny. Zasada jego działania jest podobna do prasy hydraulicznej, dzięki czemu przy użyciu niedużej siły na pedał hamulca, można bez problemu zahamować samochód o dużej masie. Po naciśnięcia pedału, płyn hamulcowy jest doprowadzany do tłoczków, które są umiejscowione przy każdym kole. Zwiększenie ciśnienia powoduje dociśnięcie klocków do tarczy. Cały proces jest wspomagany przez pompę hamulcową. Po zakończeniu docisku pedału hamulca, tłok wraca do pierwotnego położenia. 

Warto przeczytać

Jakie auto wybrać na długą trasę?

AC czyli Autocasco – czy warto?

Dlaczego warto przyciemnić szyby w samochodzie?

Układ hamulcowy składa się z dwóch obwodów, dzięki czemu nawet w przypadku gdy jeden zostanie uszkodzony, przy pomocy drugiego możliwe jest zatrzymanie pojazdu. Głównym elementem układu jest wspomniana wcześniej pompa hamulcowa, obok której znajduje się zbiornik na płyn hamulcowy, który umożliwia przeniesienie siły. Bardzo istotne jest, aby w układzie nie znalazło się powietrze, ponieważ może to doprowadzić do zmniejszenia efektywności hamowania. Zdiagnozowanie zapowietrzonych hamulców jest dość proste, wystarczy kilkukrotnie nacisnąć pedał hamulca. Jeśli po kilku próbach wciskanie stanie się coraz bardziej oporne, bardzo prawdopodobne, że mamy do czynienia z zapowietrzeniem. Odpowietrzenie hamulców należy ponadto przeprowadzić po każdej zmianie klocków, czy wymianie płynu hamulcowego. W tym celu zapraszamy do sklepu internetowego Deler.pl. W ofercie 3 miliony produktów z wyjątkowo przejrzystą wyszukiwarką części do Twojego konkretnego modelu samochodu.

ADVERTISEMENT
Autobaza.pl

Darmowe Sprawdzenie VIN

Sprawdź wypadkową przeszłość pojazdu

Jak odpowietrzyć hamulce?

Odpowietrzanie hamulców będzie różniło się w zależności od tego czy w samochodzie zamontowany jest system ABS czy nie. Jeśli nasze auto posiada taki system, odpowietrzenie będzie bardziej skomplikowane, ale nadal można wykonać je w domowym warsztacie. W celu odpowietrzenia hamulców potrzebować będziemy:

  • – nowy płyn hamulcowy, o klasie zaleconej przez producenta,
  • – klucz oczkowy (w większości samochodów 9 lub 11),
  • – miękką rurkę,
  • – pojemnik na płyn (może być słoik),
  • – osobę do pomocy lub zestaw do odpowietrzania hamulców.

Ważne jest, aby stosować płyn o takiej samej klasie jak zalecany przez producenta i stosowany wcześniej w układzie. Zmieszanie płynów z różnej klasy może doprowadzić do nieprawidłowej pracy układu hamulcowego, a nawet do jego uszkodzenia.

Kolejność odpowietrzania hamulców w samochodzie bez ABS

Należy pamiętać, że podczas całego procesu istotna jest kolejność odpowietrzania hamulców. W pierwszej kolejności powinien zostać odpowietrzony hamulec w kole najbardziej oddalonym od pompy hamulcowej, a jako ostatni ten znajdujący się najbliżej. 

Kolejność zatem powinna być następująca:

  1. Prawe tylne koło,
  2. Lewe tylne koło,
  3. Prawe przednie koło,
  4. Lewe przednie koło.

Kolejność odpowietrzania hamulców w samochodzie z ABS

W samochodach wyposażonych w system ABS również istotna jest kolejność odpowietrzania hamulców. Będzie ona jednak inna niż w samochodach bez tego systemu. W pierwszej kolejności należy odpowietrzyć pompę, a dopiero koła zaczynając od kół przednich. W związku z tym kolejność odpowietrzanych elementów to:

  1. Pompa hamulcowa,
  2. Moduł ABS (jeśli posiada zawór),
  3. Lewe koło przednie,
  4. Prawe koło przednie,
  5. Prawe koło tylne,
  6. Lewe koło tylne.

Odpowietrzanie hamulców w samochodzie bez ABS

W pierwszej kolejności zostanie omówiona procedura odpowietrzania hamulców w samochodach bez ABS. W pierwszej kolejności należy oczyścić zawory odpowietrzające. Najlepszym sposobem jest przetarcie ich szczotką drucianą, a następnie spryskanie odrdzewiaczem i pozostawienie na kilka minut. Po zdjęciu kapturków i oczyszczeniu zaworu należy zamontować na nim czysty przewód elastyczny, a jego drugi koniec umieścić w pojemniku z płynem hamulcowym. Druga osoba w tym czasie powinna zacząć pompować pedałem hamulca do momentu wzrostu oporu i wtedy przytrzymać go wciśniętego.

Przy wciśniętym pedale hamulca należy odkręcić delikatnie zawór odpowietrzający i obserwować wyciekający z niego płyn. Płyn należy upuszczać do czasu aż nie znikną w nim pęcherzyki powietrza.Gdy pęcherzyki znikną, należy zakręcić zawór i zasłonić kapturkiem. Jeśli pęcherzyki dalej się pojawiają, a na pedale hamulca czuć spadek ciśnienia należy zakręcić zawór i sprawdzić poziom płynu hamulcowego. Czynność należy powtórzyć dla wszystkich czterech kół w opisanej powyżej kolejności. 

Odpowietrzanie hamulców w samochodzie z ABS

W tym akapicie odpowiemy na pytanie jak odpowietrzyć hamulce w samochodach z układem ABS. Procedura ta różni się, od tej stosowanej w samochodach bez ABS. Zanim przystąpimy do procesu odpowietrzania musimy pamiętać o kilku rzeczach.

Pierwszą, o której należy pamiętać podczas procesu odpowietrzania jest to, aby poziom płynu hamulcowego w zbiorniku nie spadł za bardzo. Może to skutkować dostaniem się powietrza do układu, a w następnej kolejności do pompy. W takiej sytuacji nie poradzimy sobie już sami bez odpowiedniego sprzętu i należy udać się do serwisu.

Kolejnym ważnym aspektem jest czas pracy pompy ABS. Nie powinna ona pracować dłużej niż kilka minut (optymalnie 2 min). W związku z tym najlepiej w trakcie odpowietrzania jest wykonać przerwę w celu schłodzenia pompy i uniknięcia jej przegrzania.

Po zapoznaniu się z powyższymi poradami, możemy przejść do opisu odpowietrzania hamulców w samochodzie z ABS. Procedura będzie delikatnie różniła się dla kół przednich i tylnych. Przy wyłączonym zapłonie należy wcisnąć kilkanaście razy pedał hamulca.

W kolejnym kroku należy napełnić zbiornik wyrównawczy płynu hamulcowego, a następnie powtórzyć kroki jak w samochodzie bez ABS, czyli:

  • – podłączyć przewód odpowietrzający i zanurzyć go w płynie,
  • – pompować hamulec i następnie przytrzymać wciśnięty po wyczuciu oporu,
  • – odkręcić zawór,
  • – zakręcić gdy w płynie znikną pęcherzyki.

Ostatnim krokiem jest napełnienie zbiornika wyrównawczego do pełna płynem. Czynności powtarzamy w tej samej kolejności dla drugiego koła przedniego.

W celu odpowietrzenia hamulców kół tylnych należy w pierwszej kolejności wyłączyć zapłon i wcisnąć kilkanaście razy pedał hamulca tak samo jak dla kół przednich. Następnie przy wciśniętym pedale należy włączyć zapłon, zamontować przewód na zaworze i odkręcić go. Pozostawić odkręcony do momentu zniknięcia pęcherzyków powietrza. Następnie należy wyłączyć zapłon, poczekać na wyłączenie pompy ABS i uzupełnić płyn hamulcowy. Czynności powtarzamy w tej samej kolejności dla drugiego koła tylnego, pamiętając o wymaganym czasie przerwy pracy dla pompy, aby uniknąć jej uszkodzenia.

Źródło: Deler / art. sponsorowany

Tagi: hamulcejak odpowietrzyć hamulceodpowietrzanieporady
Poprzedni post

Test: Renault ZOE II – jest lepiej, ale nadal nie jest idealnie

Następny post

Znalezione: Subaru Impreza 2.0 – nie tylko WRX i STI

Redakcja Motopodprad

Redakcja Motopodprad

Podobne artykuły

trasa

Jakie auto wybrać na długą trasę?

Autor Redakcja Motopodprad
29/09/2023
0

Wybór odpowiedniego samochodu na długą trasę to klucz do komfortowej i bezpiecznej podróży. Zastanawiasz się, jakie kryteria powinien spełniać idealny...

AC

AC czyli Autocasco – czy warto?

Autor Redakcja Motopodprad
28/09/2023
0

AC, czyli Autocasco, to rodzaj ubezpieczenia samochodu, który nie jest obowiązkowy, ale może okazać się zbawieniem w wielu sytuacjach. Czy...

przyciemnianie szyb

Dlaczego warto przyciemnić szyby w samochodzie?

Autor Redakcja Motopodprad
27/09/2023
0

Przyciemnianie szyb w samochodzie to coraz popularniejszy trend w Polsce. Wielu kierowców decyduje się na ten krok nie tylko ze...

kurier rowerowy praca

Ile zarobi kurier w dużym mieście?

Autor Redakcja Motopodprad
27/09/2023
0

Pandemia koronawirusa i czasowe lockdowny sprawiły, że zakupy przez Internet stały się jedyną możliwą formą nabycia nowych towarów. Mimo że...

Następny post
subaru

Znalezione: Subaru Impreza 2.0 - nie tylko WRX i STI

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe

© 2023 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET