Bez wątpienia zima to najtrudniejszy okres dla kierowców. Oblodzone lub nieodśnieżone drogi, opady atmosferyczne i szybko zapadający zmrok sprawia, że kierowcy zwłaszcza w tym okresie muszą zachowywać szczególną ostrożność na drodze. Do tego dochodzi niska temperatura, wilgoć i sól drogowa, która bardzo negatywnie oddziałuje na karoserię pojazdu. Odpowiednie przygotowanie samochodu na zimę pozwoli uniknąć wielu nieprzyjemnych sytuacji na drodze, ale i sprawi, że nasz samochód po zimie będzie wyglądał tak samo dobrze, jak przed nią.
Wymiana opon na zimowe
Pomimo że w Polsce nie obowiązuje odgórny nakaz wymiany opon na zimowych, wymiana ogumienia jest wskazana, ponieważ w warunkach zimowych, takich jak oblodzenie jezdni czy intensywne opady śniegu “zimówki” zdecydowanie lepiej trzymają się nawierzchni. Opony zimowe, które wykonywane są ze specjalnych mieszanek (mieszanki krzemionkowej), zachowują elastyczność nawet przy bardzo niskich temperaturach. Minimalna wysokość bieżnika w oponie zimowej powinna wynosić 4 mm, jeśli bieżnik jest zbyt mocno zużyty, to opona nie będzie się dobrze trzymać nawierzchni. Opony powinno wymieniać się po kilku sezonach zimowych, ale maksymalny okres użytkowania to 10 lat (od daty produkcji). To kierowcy decydują o tym, kiedy wymieniają swoje opony na zimowe, zaleca się jednak robić to wtedy, kiedy temperatura spadnie poniżej 7 st. C.
Alternatywą dla kompletu opon letnich oraz kompletu opon zimowych są opony wielosezonowe całoroczne, które sprawdzą się tam, gdzie zimy są stosunkowo łagodne.
Olej silnikowy i poziom płynów eksploatacyjnych
Przygotowanie pojazdu do zimy powinno obejmować kontrolę wszystkich płynów eksploatacyjnych oraz wymianę oleju silnikowego. W niskich temperaturach substancja smarna gęstnieje, przez co źle dobrany olej gorzej rozprowadza się po elementach jednostki napędowej, a w efekcie słabiej chroni jednostkę napędową przed zużyciem. Decydując się na wymianę oleju przed zimą, przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na jego klasę lepkości. Jeśli pozwala na to producent pojazdu – w okresie zimowym najlepiej stosować oleje syntetyczne o niskiej klasie lepkości, na przykład OW-30 lub 5W-30. Cyfra przed “W” oznacza płynność w niskiej temperaturze, im niższa jest ta cyfra, tym niższa może być temperatura otoczenia, w jakiej olej będzie używany. Oleje o niskiej klasie lepkości przy dużych mrozach nie gęstnieją, dzięki czemu szybciej docierają do wszystkich zakamarków silnika i ułatwią uruchomienie silnika nawet przy bardzo niskich temperaturach (do -35 st. C)
Wymiana płynu w układzie chłodniczym
W okresie zimowym bardzo ważne jest zadbanie o temperaturę płynu w układzie chłodniczym. Dopuszczenie do zamarznięcia płyn może spowodować nawet trwałe uszkodzenie silnika. W sprawnych układach temperatura krzepnięcia płynu do chłodnic wynosi około – 37 st. C. Wraz z biegiem czasu te wartości się zmieniają dlatego, jeśli kupiliśmy pojazd używany o nieznanej historii serwisowej, gęstość płynu najlepiej sprawdzić w ramach corocznego przeglądu lub za pomocą specjalnego areometru dedykowanego do badania gęstości cieszy, który można zakupić w prawie każdym sklepie motoryzacyjnym. Jeśli okaże się, że temperatura zamarzania płynu jest zbyt wysoka, płyn w układzie chłodniczym najlepiej wymienić. Doraźnie można też dolać odpowiednią ilość nowego płynu do starego.
Wymiana płynu do spryskiwaczy
Letni płyn do spryskiwaczy bardzo łatwo zamarza, ponieważ nie zawiera w składzie alkoholu, dlatego w okresie zimowym koniecznie należy go wymienić na płyn zimowy. Wybierając zimowy płyn do spryskiwaczy, przede wszystkim należy kierować się jego temperaturą krzepnięcia – im niższa, tym lepiej. Warto dodać, że płyny do spryskiwaczy można ze sobą mieszać. Po dolaniu płynu zimowego warto wcześniej wyprowadzić dawkę cieczy przez dyszę spryskiwaczy po to, aby nie doprowadzić do zamarznięcia cieczy w całym układzie.
Zobacz, jakie wybrać zimowe płyny do spryskiwaczy
Wymiana płynu hamulcowego
Zanim nadejdzie sroga zima warto również skontrolować zawartość płynu hamulcowego w naszym samochodem. Wymiana płynu hamulcowego często lekceważona jest przez kierowców, a przecież długo nie wymieniany płyn hamulcowy traci swoje właściwości. Płyn hamulcowy średnio powinno się wymieniać co 2 lata.
Wymiana wycieraczek
Dobra widoczność na drodze jest niebywale ważna w okresie zimowym. Wycieraczki w zimie narażone są na szczególną eksploatację, dlatego trzeba pamiętać o tym, aby były w stu procentach sprawne. Pióra wycieraczek, czyli ta część, która bezpośrednio styka się z szybą najlepiej wymieniać tuż przed zimą lub nawet na jesień ze względu na intensywniejsze opady. Zużyte wycieraczki nie tylko są głośne, ale mogą również przyczynić się do uszkodzenia szyby.
Jak zabezpieczyć lakier przed zimą?
Zima to trudny okres dla kondycji naszego lakieru. W tym czasie lakier samochodowy narażony jest na działanie soli drogowej, która jest szczególnie niebezpieczna dla powłok lakierniczych, ponieważ przyspiesza proces korozji. Rdza najczęściej pojawia się w temperaturach dodatnich, dlatego negatywne działanie soli uwidacznia się dopiero na wiosnę. W trosce o wygląd naszego lakieru, przed zimą warto dokładnie wymyć i wywoskować pojazd. Samochód na początku najlepiej umyć myjką wysokociśnieniową ze specjalną aktywną pianą myjącą, która przeznaczona jest do mycia wstępnego. Mycie wstępne ma na celu zmiękczenie brudu, raczej nie usunie większych zabrudzeń, dlatego najczęściej po tym etapie konieczne jest powtórne umycie samochodu specjalistycznym szamponem samochodowym. W tym celu najlepiej użyć gąbki z mikrofibry lub specjalnej rękawicy. Przyda się również ściereczka z mikrofiry do osuszenia pojazdu. Gdy samochód zostanie dobrze oczyszczony, można przejść do nakładania wosku. Wosk nie tylko doskonale zabezpieczy lakier przed działaniem negatywnych czynników zewnętrznych, w tym soli, ale też odświeży kolor naszego samochodu i przywróci mu blask.
Źródło: Motochemia.pl / art. sponsorowany