Główny Inspektorat Transportu Drogowego to organ państwowy, którego zadaniem jest kontrola przestrzegania przepisów obowiązujących w zakresie wykonywania transportu drogowego oraz niezarobkowego przewozu rzeczy i osób. Podstawowym celem działania inspekcji transportu drogowego jest zapobieganie niepożądanym zjawiskom w obszarze transportu drogowego i ograniczanie ich. Wyjaśniamy, czym dokładnie zajmuje się ITD i jak przygotować swoją firmę na kontrolę tego organu, aby przejść weryfikację pozytywnie i bez problemów.
Zadania Inspekcji Transportu Drogowego
Do głównych zadań ITD należy wykonywanie czynności kontrolnych oraz prowadzenie postępowań administracyjnych.
Pierwsza z wymienionych kategorii zadań obejmuje realizowanie kontroli:
- przestrzegania obowiązków i warunków przewozu drogowego,
- przestrzegania przepisów ruchu drogowego,
- przestrzegania zasad i warunków w zakresie transportu zwierząt,
- ciśnieniowych urządzeń transportowych (np. cysterny, zbiorniki rurowe),
- przestrzegania przepisów dotyczących czasu pracy,
- rodzaju stosowanego paliwa,
- dokumentów dotyczących realizacji publicznego transportu zbiorowego,
- uiszczania opłat elektronicznych z tytułu korzystania z dróg publicznych,
- przestrzegania stawek taryfowych i cen za przewozy taksówkarskie.
W zakresie postępowań administracyjnych ITD zajmuje się przede wszystkim sprawami, które dotyczą licencji wspólnotowych, zezwoleń w obszarze międzynarodowego transportu drogowego, zezwoleń na przewozy kabotażowe, zaświadczeń dotyczących międzynarodowego przewozu niezarobkowego, zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, formularzy jazdy oraz świadectw kierowcy.
Główny Inspektor Transportu Drogowego – kto to jest
Główny Inspektor Transportu Drogowego jest centralnym organem administracji rządowej. Jego podstawowym zadaniem jest zarządzanie Inspekcją Transportu Drogowego przy pomocy Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego i delegatur terenowych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. W struktury terenowe ITD wchodzi szesnaście jednostek WITD (wojewódzkich Inspektoratów Transportu Drogowego). Główny Inspektor Transportu Drogowego jest organem nadrzędnym w stosunku do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. Powołuje go Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra transportu, a procedura wyboru osoby oparta jest o zasadę konkurencyjności oraz otwartości.
Czy Inspekcja Transportu Drogowego może wystawić mandat
ITD dysponuje uprawnieniami do wystawiania mandatów karnych. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi urzędnik ITD ma prawo skontrolować każdego kierowcę. Inspektor ma również uprawienia do przeprowadzania czynności wyjaśniających, skierowania wniosku o ukaranie do sądu oraz uczestniczenia w rozprawach jako oskarżyciel. Może zatrzymać prawo jazdy oraz dowód rejestracyjny, oraz realizować zadania związane z kierowaniem ruchem drogowym.
Zawiadomienie o kontroli ITD w firmie
ITD powiadamia o planowanej kontroli z wyprzedzeniem, które wynosi minimum 7 a maksimum 30 dni. W zawiadomieniu, które otrzymuje firma, podane są informacje na temat konkretnego paragrafu aktu prawnego, na podstawie którego realizowane będą czynności kontrolne. Wskazany musi być również okres, którego dotyczy kontrola. Przeważnie obejmuje ona od kilku miesięcy do roku działalności przedsiębiorstwa. Zawiadomienie powinno również zawierać wykaz dokumentów, które należy przygotować w związku z kontrolą. Czasami zawiadomienie wskazuje na konkretny zakres kontroli.
Dokumenty do kontroli ITD
Standardowy wykaz dokumentów, które obejmuje kontrola ITD, zawiera:
- wszystkie dokumenty dotyczące wykonywania przewozów drogowych;
- licencję i zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika;
- kopię zaświadczenia potwierdzającego zgłoszenie przez przedsiębiorcę do prowadzenia przewozów drogowych jako działalności pomocniczej w stosunku do jego podstawowej działalności gospodarczej;
- certyfikaty kompetencji zawodowych osób, które odpowiadają w firmie za zarządzanie transportem;
- listę zatrudnionych pracowników;
- wykaz osób niezatrudnionych, które wykonują przewozy na rzecz firmy;
- umowy z kierowcami;
- kopie prawa jazdy oraz orzeczeń psychologicznych i lekarskich kierowców;
- świadectwa kierowców, którzy nie są obywatelami Unii Europejskiej;
- ewidencję czasu pracy kierowców uwzględniająca przepisy ustawy o czasie pracy kierowców;
- kartę ewidencji nieobecności;
- dane cyfrowe z tachografów;
- dane cyfrowe z kart kierowców;
- wykresówki z podziałem na poszczególnych kierowców;
- dokumenty związane z organizacją pracy;
- wykaz pojazdów, które są w dyspozycji firmy oraz innych pojazdów, którymi firma się posługuje;
- kopie dowodów rejestracyjnych pojazdów, które pozostają w użytkowaniu firmy;
- umowy użyczenia pojazdów innym podmiotom;
- wykaz baz transportowych oraz lokalizacji stałego postoju pojazdów;
- dokumenty potwierdzające prawo do użytkowania bazy eksploatacyjnej;
- polisy ubezpieczeniowe OC pojazdów;
- protokoły kontroli przeprowadzonych w siedzibie firmy i kontroli zrealizowanych na drodze.
Artykuł powstał przy współpracy z giełdą do transportu aut prilo.com