W poniższym tekście spróbujemy odpowiedzieć na pytanie – ile koni ma bolid F1, przyjrzymy się jego charakterystyce oraz najważniejszym danym technicznym, a także osiągom.
Formuła 1, zwana inaczej Mistrzostwami Świata Formuły 1 – w skrócie F1, to organizowany corocznie od 1950 roku cykl najbardziej prestiżowych wyścigów samochodowych, zwanych także Grand Prix. F1 to także klasa biorących w nich udział jednomiejscowych samochodów wyścigowych z otwartym nadwoziem. Zasady Formuły 1 reguluje FIA, z kolei za stronę medialną i finansową odpowiada Liberty Media. Bolidy Formuły 1 to najmocniejsze samochody wyścigowe na świecie. Zatem ile koni ma bolid F1?
F1 – królowa wyścigów samochodowych
Formuła 1 to bez wątpienia najbardziej ekstremalne wyścigi najbardziej zaawansowanych samochodów na świecie. Popularność tego fenomenu na świecie cały czas rośnie, a w ostatnich latach szczególnie, głównie dzięki serialowi Netflixa o F1 „Drive to Survive” (Jazda o życie). W Polsce natomiast już wcześniej pomogły sukcesy naszego rodaka – Roberta Kubicy. Formuła 1 ma obecnie najmłodszą publiczność w historii, a wielu nowych kibiców spotyka się z tym sportem pierwszy raz. Zawody Grand Prix Formuły 1 cieszą się coraz większym zainteresowaniem nie tylko fanów czy mediów, ale także ekspertów od typowania zakładów sportowych oraz bukmacherów. Na stałe zagościły one w ofercie czołowych zakładów bukmacherskich, których ranking znajdziemy na stronie ggbet.pl. W dalszej części tekstu przyjrzymy się bliżej temu, jak jest skonstruowany, jakie są jego osiągi oraz ile koni mechanicznych ma bolid F1.
Czym jeżdżą zawodnicy Formuły 1?
Samochody Formuły 1, nazywane również bolidami, to jednoosobowe pojazdy wyścigowe z odsłoniętym nadwoziem i oponach, które wystają poza linię kokpitu. Są one projektowane i budowane ściśle wedle regulacji Formuły 1 FIA, co wymaga wielu godzin testów w tunelu aerodynamicznym, natomiast koszty liczone są w setkach milionów dolarów. Muszą spełnić rygorystyczne wymogi bezpieczeństwa oraz trwałości i być łatwe w naprawie. Pojazdy te osiągają rekordowe prędkości podchodzące pod 400 km/h i skrywają pod maską olbrzymią moc wyrażoną w setkach koni mechanicznych, dlatego bezpieczeństwo zawodników jest tak ważne.
Silnik i maksymalne obroty
Po zmianie przepisów w 2014 roku, w wyścigach Formuły 1 używa się silników V6 o pojemności 1,6 litra, wyposażonych w turbodoładowanie. Zastąpiono nimi wolnossące, 2,4-litrowe silniki V8, stosowane od sezonu 2006, w którym FIA ograniczyła dopuszczalną liczbę obrotów silnika bolidów do 18 tysięcy na minutę. Poprzednio z łatwością przekraczano liczbę 20 tysięcy. Aktualnie silniki w bolidach F1 mogą osiągać do 15 tysięcy obrotów na minutę, ale z powodu ograniczenia spalania paliwa, obroty utrzymują się zwykle w granicach 12 tysięcy. Najpopularniejsi z obecnych producentów silników F1 to między innymi Ferrari, Honda, Mercedes, Red Bull czy Renault. Od sezonu 2026 w wyścigach Grand Prix Formuły 1 będą używane silniki marek Alpine, Audi, Ferrari, Honda, Mercedes oraz Red Bull Ford. Natomiast w kwestii tego, ile koni ma bolid F1, od dawna krążą różne, nie zawsze potwierdzone informacje, które postaramy się zweryfikować w dalszej części tego artykułu.
Półautomatyczna skrzynia
Samochody Formuły 1 są wyposażone w półautomatyczne, sekwencyjne skrzynie biegów z obowiązkowym biegiem wstecznym oraz maksymalnie ośmioma biegami do przodu. Drążek zmiany biegów jest umiejscowiony na kierownicy pojazdu, co pozwala na ich zmianę bez odrywania rąk. Skrzynia biegów jest wyposażona w system elektryczno-hydrauliczny, który pozwala na zmianę biegu w czasie kilkudziesięciu milisekund, czyli o wiele szybciej niż w standardowych przekładniach.

Konstrukcja, opony i hamulce
Samochody F1 są konstruowane z kompozytów włókna węglowego oraz innych podobnych, ultralekkich i bardzo drogich w produkcji materiałów, ale także z materiałów bardziej tradycyjnych, jak choćby stal czy drewno. Aktualnie w zawodach F1 stosuje się opony slick, czyli pozbawione bieżnika, które są najbardziej wydajne na gładkiej, suchej nawierzchni. Zawierają one bardziej miękkie mieszanki gumy niż tradycyjne opony, co gwarantuje lepszą przyczepność, ale kosztem szybszego zużycia. Od 2011 roku jedynym dostawcą ogumienia do bolidów Formuły 1 jest firma Pirelli. Tarcze hamulcowe w bolidach F1 wykonane są z włókien węglowych i muszą mieć minimum 28 mm grubości, a średnicę nie większą niż 278mm. Pozwala się na używanie dwóch klocków hamulcowych.
Bolid F1 – ile ma koni?
Minimalna waga silnika F1 to 145 kg. Natomiast jego moc wynosi około 1000 koni mechanicznych. Średnie spalanie z kolei to plus minus 40 litrów paliwa na 100 km. W 2014 roku pojawiła się nowa generacja silników napędzających bolidy F1, które zawierają:
- silnik hybrydowy V6 o pojemności 1,6 litra z wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem
- turbosprężarkę
- układ odzyskiwania energii cieplnej (MGU-H)
- układ odzyskiwania energii kinetycznej (MGU-K)
- baterię, najczęściej akumulator, gromadzący i przechowujący energię z MGU-H i MGU-K
- elektronika sterująca, czyli układy elektroniczne sterujące pracą silnika i dyspozycją energii
Koszt produkcji silnika bolidu Formuły 1 to minimum 10 milionów dolarów amerykańskich.
Dane techniczne i osiągi
Podsumowując analizę charakterystyki bolidów Formuły 1, oto najważniejsze cechy:
- silnik hybrydowy V6 z turbodoładowaniem
- pojemność silnika 1,6 litra
- maksymalna prędkość powyżej 330 km/h
- przyspieszenie do 100 km/h w 1,7 sekundy
Źródło: GGbet.pl / art. sponsorowany