Test: Honda CBF125

Mówi się, że prawdziwy motocykl zaczyna się od litra. Honda CBF125 pokazuje, że także małe motocykle potrafią dać dużo frajdy z jazdy.

Zmiany w prawie wprowadzone kilka lat temu, dotyczące możliwości kierowania motocyklami o pojemności silnika do 125 cm3 i maksymalnej mocy 15 kW dla posiadaczy prawa jazdy kat. B sprawiły, że kierowcy coraz częściej przesiadają się z samochodów na jednoślady. Także popularność motocykli i skuterów wśród ludzi znacznie się zwiększyła, co przekłada się na większą ilość tych pojazdów na drogach.

Jaki powinien być dobry motocykl do 125cm3? Stosunkowo niedrogi, tani w eksploatacji, wydajny, szybki i zrywny, łatwy w prowadzeniu, dobrze wyglądający? Wybór jest ogromny, rynek ma do zaoferowania coraz nowsze osiągnięcia. Jedną z opcji, która łączy większość tych cech, jest Honda CBF125 (testowany egzemplarz z roku 2012).

Mały nie znaczy wolny

Z wyglądu bardziej turystyczna niż sportowa Honda CBF125 dysponuje 4-suwowym, jednocylindrowym silnikiem napędzanym benzyną, chłodzony powietrzem. Maksymalna moc jaką generuje to 11.3 KM przy 8000 obr./min. Przekłada się to na zadowalającą szybkość podczas poruszania się po mieście. 5-stopniowa skrzynia biegów pozwala osiągnąć maksymalnie 110 km/h. W rzeczywistości trzeba jechać z górki i mieć pomyślny wiatr, aby osiągnąć taką prędkość. Szybkość ta pozwala na swobodne poruszanie się po ulicach miast, jednak może być problemem w przypadku dłuższych podróży. Sprawa to, że Honda CBF125 maluje się jako typowo miejski jednoślad. Dodatkowym atutem jest poziom spalania oscylujący w granicach 2-2.5 l/100 km. Biorąc pod uwagę 13-litrowy bak, użytkowanie tej maszyny nie obciąża zanadto portfela i zamiast wycierać łzy będziemy przecierać oczy z niedowierzania płacąc za paliwo.

zdjmoto1 1024x683 Test: Honda CBF125

Czy na pewno taki mały?

Także sam wygląd motocykla jest miły dla oka. Przyjemne, lekko kanciaste kształty, opływowa sylwetka, prosty design, bliższy wizualnie do motocykli turystycznych. Dosyć spory, jeśli chodzi o rozmiar (szerokość 760 mm, wysokość 1110 mm, długość 1955 mm). Samo siedzenie umieszczone jest stosunkowo wysoko, bo prawie 80 cm nad ziemią, co może być problematyczne dla niższych kierowców. Mogłoby się wydawać, że duże gabaryty motocykla będą problemem, jednak niska waga (128 kg) i dobra manewrowość sprawiają, że prowadzi się go wygodnie i łatwo, dzięki czemu jest to idealna maszyna na początek. Motocykl jest wyjątkowo zgrabny pośród samochodowego zgiełku. Podczas jazdy w korku miałem jednak wrażenie, że szeroki rozstaw kierownicy, a szczególnie lusterek czasem może przeszkadzać podczas wymijania aut.

zdjmoto5 1024x483 Test: Honda CBF125

Więcej do życzenia pozostawia także samo siedzenie, które jest dosyć twarde, co przy dłuższej jeździe przekłada się na dyskomfort i odrętwienie w dolnej partii ciała. To kolejny powód, dla którego Honda CBF125 nie za bardzo nadaje się na trasę, pomimo zapewnień producenta. Dosyć irytującą częścią motocykla jest także dźwięk, który generuje, jednak nie można się wiele spodziewać po 125. Rozwiązaniem tego problemu może być zainstalowanie innego tłumika.

Podsumowując, Honda CBF125 to bardzo dobry wybór dla kogoś, kto chce rozpocząć swoją przygodę z motocyklami i jednocześnie nie wydawać przy tym połowy swoich oszczędności. Stosunkowo niska cena (nowy egzemplarz to około 12 tys. zł, używane, zależnie od stanu przydatności, potrafią spaść nawet do 5 tys. zł), łatwość prowadzenia, wysoka wydajność i jej niewygórowana moc bardzo dobrze nadaje się do jazdy do pracy bądź do szkoły, a w weekend sprawi dużo radości podczas kręcenia się po uliczkach.

Honda CBF125

Ocena Honda CBF125

Wygląd %name Test: Honda CBF125 (8 / 10)
Silnik %name Test: Honda CBF125 (8 / 10)
Skrzynia %name Test: Honda CBF125 (7 / 10)
Jazda %name Test: Honda CBF125 (7,5 / 10)
Przyspieszenie %name Test: Honda CBF125 (7 / 10)
Zawieszenie %name Test: Honda CBF125 (7 / 10)
Hamulce %name Test: Honda CBF125 (7 / 10)
Komfort %name Test: Honda CBF125 (6,5 / 10)
Wyposażenie %name Test: Honda CBF125 (5 / 10)
Cena %name Test: Honda CBF125 (8 / 10)
Ogółem %name Test: Honda CBF125 (71/100)

Galeria Honda CBF125:

Dane techniczne Honda CBF125:

Silnik: jednocylindrowy, czterosuwowy, chłodzony powietrzem
Pojemność silnika: 125 ccm
Moc:  11.13 KM (8.1 kW) przy 8000 obr/min
Skrzynia biegów: 5 biegowa
Vmaks: 110 km/h
Wymiary dług/wys/szer: 1955 /760 /1110 mm
Pojemność zbiornika paliwa: 13 litrów
Zużycie paliwa (podczas testu): 2.5 l/100 km w mieście
Cena nowy/używany: 12 000 PLN/ od 6 000 PLN

Dyskusja

komentarzy