Każdy model samochodu ma swoją historię – z tym, że dla jednych będzie to historia sukcesu, a dla innych historia… no, o której lepiej szybko zapomnieć. W jaki sposób stwierdzić, że mamy do czynienia z sukcesem czy porażką? Nic prostszego – wystarczy prześledzić jak rozwijały się kolejne generacje danego modelu. Najlepiej na przykładzie Forda Focusa, którego historia bez wątpienia należała do tych udanych.
Henry Ford, czyli legendarny twórca potęgi znanego na całym świecie koncernu samochodowego, zwykł mawiać: „Nie uznaję niemożliwości”. Nic dziwnego, że z takim podejściem osiągnął sukces, o jakim innych przedsiębiorców z jego branży mogło tylko pomarzyć. W zasadzie można powiedzieć, że samochód Ford Focus jest jego pogrobowym sukcesem, pod który położył fundament ponad sto lat temu, zakładając Ford Motor Company.
Początek historii
Początki historii samego koncernu pozostawmy historykom, a w tym miejscu przyjrzyjmy się dziejom najnowszym, kiedy Ford Focus stawiał dopiero pierwsze kroki i niewielu wyobrażało sobie, że kolejne generacje maszyny będą podbijały rynki motoryzacyjne przez kolejne dekady. W drugiej połowie lat 90-tych aż prosiło się, aby zaprezentować kierowcom coś, co pozwoli im odczuć, że wkraczają w nowe tysiąclecie. Kolejne generacje Forda Escorta, produkowane od dziesięcioleci – delikatnie rzecz ujmując – nie porywały klientów (choć należy wspomnieć, że na rynkach azjatyckich samochód jeszcze długo cieszył się popularnością). Pojawiła się więc przestrzeń, aby zaskoczyć świat motoryzacyjnym całkowicie nowym samochodem osobowym.
Pierwsza generacja
W tych właśnie okolicznościach z taśm produkcyjnych w 1998 roku schodzą pierwsze samochody Ford Focus w swoim pierwszej odsłonie. W tym czasie (pamiętajmy, nowe tysiąclecie za pasem!) pojawiło się zresztą sporo nowych modeli samochodów osobowych, które miały oznaczać pewną formę nowego rozdania. Jednak dopiero czas miał pokazać, które z nich okażą się naprawdę przemyślaną inwestycją i przetrwają próbę czasu.
Największym zaskoczeniem – prócz specyfikacji technicznej i wyposażenia – była chyba nowoczesna, przełomowa stylizacja Forda Focusa.
– Ford Focus został zaprojektowany według filozofii New Edge. Nie był pierwszym samochodem narysowanym w tej sposób – wcześniej na rynek trafiły już Ka i Cougar. Ale jak na samochód kompaktowy miał wyjątkowo odważne linie, zarówno z zewnątrz, jak i w środku. Jedni od razu go pokochali, inni – do dziś uważają za brzydkiego. Ale są w mniejszości – pisze Mikołaj Adamczuk z portalu Spider’s Web.
Druga odsłona modelu
Po sukcesie (nagroda North American Car of the Year w 2000 roku!) Ford postanowił rozwijać Focusa – w ten sposób w 2004 roku w Paryżu zadebiutowała druga generacja pojazdu (na rynek amerykański weszła trzy lata później). Kierowcy mieli do dyspozycji szereg wersji wyposażeniowych, a także możliwość wyboru samochodów osobowych z silnikami benzynowymi (od małych 1.4 z 80 KM do dużo mocniejszych 2.5 z 350 KM) lub silnikami wysokoprężnymi (od 1.6 TDCi o mocy 90 KM do 2.0 TDCi o mocy 136 KM). W porównaniu z pierwszą generacją poprawiła się również kwestia bezpieczeństwa – w wyniku profesjonalnych testów Euro NCAP samochody Ford Focus po raz pierwszy otrzymały maksymalną ocenę pięciu gwiazdek (poprzednia generacja „tylko” cztery). Wynik ten Focus będzie utrzymywał niezmiennie aż do dnia dzisiejszego.
Trzecia generacja
W trzeciej generacji Forda Focusa, która została zaprezentowana na początku 2010 roku, doszło znów do kilku bardzo znaczących zmian. Przede wszystkim zmieniono filozofię produkcji różnych modelów Focusa na różne rynki światowe. Od teraz – w ramach strategii One Ford – w różne miejsca globu miał trafiać ten sam Focus. W kwestii designu utrzymano ten znany już z drugiej generacji (wersja po liftingu z 2007 roku), czyli Kinetic Design. Co więcej, niedługo po prezentacji nowej generacji pokazano też w Las Vegas wersję elektryczną Focusa, czyli Ford Focus Electric. I choć dla elektrycznych samochodów osobowych przyjdą z pewnością lepsze czasy, to już wówczas Ford dał sygnał, że zamierza być na nie dobrze przygotowany.
Co warte odnotowania, pod maską Forda Focusa trzeciej generacji zaczęły pojawiać się dobrze dziś znane i chwalone silniki EcoBoost (te małe o pojemności 1.0 i mocy 100 KM, a także większe, o pojemności 2.0 czy 2.3 i mocy odpowiednio 250 i 350 KM – jednak tylko w niektórych wersjach). Silniki EcoBoost charakteryzują się bardzo ekonomicznym zużyciem paliwa, co z kolei wpływa na zmniejszenie emisji szkodliwych gazów do atmosfery oraz wysokość wydatków na benzynę. Focus trzeciej generacji dostępny był oczywiście również z silnikami diesla, które spełniały najnowsze normy emisji szkodliwych substancji (Euro 6).
Nowy Ford Focus IV generacji
W końcu przyszedł czas na czwartą, najnowszą generację Forda Focusa, która została zaprezentowana zaledwie w kwietniu 2018 roku. Dysponujemy więc jeszcze bardzo ciepłym towarem, który właściwie dopiero zszedł z taśm produkcyjnych. Nie dziwne więc, że wielu obserwatorów życia motoryzacyjnego w Polsce i na świecie jest jeszcze pod wrażaniem najnowszego Focusa.
Bo co tu dużo mówić – jest co chwalić. Samochód wyposażony został w szereg najnowocześniejszych technologii, które poprawiają komfort i bezpieczeństwo jazdy. Po pierwsze, mamy asystenta parkowania, które pozwala wcisnąć się w niemożliwe na pierwszy rzut oka miejsca. Po drugie, nowy Ford Focus ma reflektory adaptacyjne Ford Full LED, które za pomocą informacji uzyskiwanych czy to z kamer, czy układu rozpoznawania znaków drogowych dostosowuje moc, kształt i kąt oświetlenia do zastanych warunków. Dużym ułatwieniem jest ponadto elektroniczny hamulec postojowy czy inteligentny tempomat, pozwalający zachować stałą odległość od pojazdu z przodu. Wszystkie te systemy wymienia zresztą Ford na stronie https://www.ford.pl/osobowe.
Zmiany względem poprzednich wersji
Nie ma wątpliwości, że zmiany względem poprzednich wersji są spore. W każdym razie samochody Ford Focus nowej generacji ewidentnie różnią się od modelu produkowanego jeszcze na przełomie tysiącleci. Ale już z trzecią generacją ma sporo cech wspólnych – niektóre elementy oczywiście dodano, niektóre zachowano i rozwinięto (choćby silniki EcoBoost, wizytówka samochodów Forda). W każdym razie nie sposób nie patrzeć na Forda Focusa jako na kontynuację, proces przechodzenia do coraz bardzie zaawansowanych rozwiązań.
Bezpieczeństwo – jak wspomnieliśmy – pozostało na tym samym poziomie, tzn. w międzyczasie powstały różne zaawansowane systemy, które Ford włącza na bieżąco do najnowszych modeli, natomiast cały czas zachowywano bardzo wysokie standardy bezpieczeństwa w odniesieniu do aktualnych w danym czasie technologii. Co do najnowszej wersji Focusa, wystarczy wspomnieć choćby o elektronicznym systemie stabilizacji toru jazdy czy systemie Pre-Collision Assist, wykrywającym pieszych czy inne pojazdy.
Co wyróżnia nową generację?
Nowa generacja to nie tylko nowe systemy bezpieczeństwa, nowości technologiczne w zakresie wyposażenia, ale również nowa, jeszcze bardziej dynamiczna linia. Ale także – co również nie jest przecież bez znaczenia – więcej miejsca w bagażniku (zwłaszcza po złożeniu tylnych siedzeń) oraz w samej kabinie, co przekłada się na komfort podróżowania.
– Focus nowej generacji został zbudowany na nowej platformie C2, wyróżniającej się wyższym poziomem bezpieczeństwa i pozwalającej na lepsze wykorzystanie przestrzeni wewnątrz auta. Zdecydowano się na większy o 53 mm rozstaw osi oraz krótsze zwisy. Z przodu niezmiennie mamy charakterystyczny wlot powietrza, który został powiększony. Z tyłu pojawiły się dwuczęściowe lampy. Cechą charakterystyczną jest również wydłużona maska oraz przesunięte w tył i mocniej pochylone przednie słupki – czytamy w artykule Mariusza Michalaka na stronie Motofakty.pl.
Podsumowanie kilku lat historii
Ciężko zamieścić całą historię Forda Focusa w jednym krótkim tekście. Na ten temat z pewnością powstanie kiedyś solidna książka. W każdym razie prezentacja kolejnych generacji samochodu osobowego mówi sama za siebie: jest to historia sukcesu modelu, który mimo upływu czasu potrafi (niczym – nie przymierzając – feniks z popiołów) zadziwiająco się odradzać. Wystarczy zauważyć, że choćby przywołany Ford Escort po ponad dwóch dekadach miał najlepsze lata za sobą. Czy można powiedzieć, patrząc na ostatnią generację Forda Focusa, że ten samochód najlepsze czasy ma za sobą? Chciałoby się powiedzieć dokładnie coś odwrotnego: Focus jest w sile wieku i kto wie, czym nas jeszcze zaskoczy?
Źródło: Ford / art. sponsorowany
Bibliografia:
- -M. Adamczuk, Dwie dekady Forda Focusa: turbo, nitro i 4×4, https://spidersweb.pl/autoblog/ford-focus-historia/ (dostęp: 19.11.2019)
- –Ford – samochody osobowe, https://www.ford.pl/osobowe, (dostęp: 19.11.2019)
- -M. Michalak, Ford Focus 2019. Tak wygląda czwarta generacja, https://www.motofakty.pl/artykul/ford-focus-2019-tak-wyglada-czwarta-generacja.html (dostęp: 19.11.2019)