• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Historia „polskiej” Formuły 1 w pigułce

Redakcja Motopodprad Autor Redakcja Motopodprad
18/02/2022
w Fascynacje
0
f1

f1

139
SHARES
1.3k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Najlepsze zakłady bukmacherskie, to te ze zdarzeniami z Formuły 1. Wszystko dzięki Robertowi Kubicy. Jednak to niejedyny Polak związany z F1! 

W Polsce wszyscy kojarzą Formułę 1 głównie z Robertem Kubicą. I słusznie, bo krakowianin zaliczył 99 startów, zdobył pole position i wygrał wyścig. Dla zdecydowanej większości Polaków to właśnie on był pionierem i popularyzatorem Formuły 1 nad Wisłą. W zasadzie ciężko sobie wyobrazić, jak dziś podchodzilibyśmy do tej dyscypliny sportowej, gdyby nie Robert Kubica. To właśnie dzięki jego osiągnięciom, czy po prostu występom w F1, dziś możemy się cieszyć z fachowych transmisji telewizyjnych, dobrego dziennikarstwa motoryzacyjnego, wszechobecnych serwisów branżowych, czy dużej ilości kibiców.

Warto przeczytać

Trudne Wybory: Opel Astra – stara vs nowa

Trudne wybory: DS 4 E-Tense vs BMW 128ti – dwa światy

Trudne wybory: Ford Explorer V vs Ford Explorer IV

Liczba fanów Formuły 1 szybko rośnie. Nie inaczej jest z branżą bukmacherską. Gdzie standardem jest, że najlepsze zakłady bukmacherskie mają w zanadrzu liczne zakłady dotyczące Formuły 1. Poniżej prezentujemy liczbę „buków” z najciekawszą ofertą: 

  • -STS 
  • -LVBet 
  • -Fortuna
  • -Betcris
  • -PZBuk

Kubica swoim rewelacyjnym talentem sprawił, że F1 na stałe zagościło w polskich domach i oczywiście byłoby tego znacznie więcej, gdyby historia nie potoczyła się w taki, a nie inny sposób – mówi Irenka Zając mając na myśli wypadek Roberta Kubicy z 2011 roku. Jednak i tak zakłady na wyścigi samochodowe w Polsce są bardzo popularne i regularnie możemy liczyć na ciekawe typy na sezon, co nie miałoby miejsca, gdyby nie polski rodzynek w F1. I choć dziś żaden Polak nie startuje w ramach tej serii wyścigów, Polska na F1 jest obecna za sprawą kibiców, który bacznie przyglądają się tej zaciętej rywalizacji.

Kubica to pierwszy zawodnik F1, ale to nie jedyny Polak, który miał związek z F1

Za PRL-u, pierwszym Polakiem, który zasiadł w bolidzie Formuły 1, był Andrzej Jaroszewicz. W 1979 roku w Poznaniu odbył się Targowy Wyścig Samochodowy. To był dzień, w którym team F1 Walter Wolf Racing uznał, że warto w Polsce pokazać bolid. Jaroszewicz, jako uznany kierowca nad Wisłą, poleciał do Londynu, gdzie na jego wymiar wykonano wnętrze bolidu. Następnie pojazd sprowadzono do Polski, gdzie syn premiera Piotra Jaroszewicza zrobił około dziewięć okrążeń. Jak sam później przyznał, nie miał nigdy w planach ubiegać się o angaż w F1. Co ciekawe, pod koniec lat siedemdziesiątych starał się sprowadzić tę elitarną serię do Polski. 

Kolejna postać z przygodą w Formule 1 to Jarosław Wierczuk. – To były polski kierowca wyścigowy oraz jeden z prekursorów polskich akcentów w międzynarodowym sporcie wyścigowym lat dziewięćdziesiątych – zauważa Irenka Zając. W swoim życiu brał udział między innymi w Mistrzostwach Strefy Europy Centralnej w ramach prestiżowej Formuły 3. Rywalizował między innymi z takimi kierowcami jak Ralf Schumacher, Nick Heidfeld czy Jarno Trulli. Kolejna na jego ścieżce kariery była Formuła 3000 oraz japońska Formuła Nippon (najbardziej zbliżona do F1). Dodajmy, że to uczestnik testów w Formule 1 w ramach teamu Fotri Corse. 

Długa przerwa i nadejście Roberta Kubicy 

Potem przyszły suche lata dla motorsportu w Polsce, a jedynym promykiem nadziei był Robert Kubica. W wieku 13 lat wyjechał na stałe do Włoch po tym jak zdobył 6 tytułów mistrza Polski. A startować mógł od dopiero 10. roku życia, bo w Polsce motorsport był sportem egzotycznym.

Kubica bardzo szybko zdobył tytuły kartingowego mistrza Włoch i Niemiec, zajmował wysokie miejsca w Kartingowych Mistrzostwach Europy i Świata oraz wygrywał prestiżowe wyścigi jak Trofeo Margutti, czy Monaco Kart Cup.

formula 1 on circuit road

W 2001 roku Kubica zaczął starty w tzw. single seaterach czyli bolidach. Tam również przyszły duże sukcesy, choć często Polak miał pod górkę, bo nie miał dużego zaplecza finansowego. Po średnio udanych sezonach w Formule 3, przyszedł przełomowy sezon 2005.

Wówczas Kubica wygrał nową serię World Series by Renault w barwach ekipy Epsilon Euskadi. Zdominował on sezon i w nagrodę otrzymał zaproszenie na test mistrzowskiego bolidu Formuły 1 – Renault. Już wcześniej jednak miał ofertę zostania trzecim kierowcą Minardi. Nie udało się jednak dograć formalności na czas.

Po bardzo udanym teście z Renault, Kubica otrzymał propozycję zostania kierowcą rezerwowym i testowym BMW Sauber, w którym jeździli utalentowany Nick Heidfeld oraz mistrz świata, Jacques Villeneuve. I już w 2006 roku okazało się, że Polak zadebiutuje w F1. Przed Grand Prix Węgier zespół poinformował, że Villeneuve nie może startować w wyścigu z powodu wypadku, który miał miejsce kilka dni wcześniej, a w jego miejsce wskoczył młody Kubica. Do mety dojechał na rewelacyjnym siódmym miejscu. 

W 2008 roku Kubica walczył już o mistrzostwo świata, a po wygranej w GP Kanady, został liderem mistrzostw. Niestety, BMW Sauber porzuciło rozwój bolidu bardzo wcześnie, pozbawiając Roberta realnych szans na mistrzostwo. 2009 rok był słaby dla Kubicy ze względu na wolny bolid, a po wycofaniu się BMW z F1, Polak przeszedł do Renault, gdzie w bolidzie środka stawki spisywał się genialnie, trzykrotnie stając na podium i pokazując kunszt za kierownicą przy wielu okazjach.

Nieszczęśliwy wypadek i powrót po latach 

Notowania Kubicy były tak dobre, że podpisał wstępną umowę z Ferrari na starty w sezonie 2012. Niestety, jego karierę przerwał na aż 9 lat wypadek w Ronde di Andora, w którym niemal stracił życie. Obrażenia trwale uszkodziły jego prawą rękę, ale on nie poddał się. Kubica wrócił do F1 w 2019 roku i choć fatalny bolid Williamsa nie pozwolił mu na pokazanie swojego potencjału, to przypomniał o sobie i Polsce całemu motorsportowemu światu. Nadal pełni on w F1 rolę kierowcy rezerwowego, która w 2021 roku dała mu 2 starty za Kimiego Raikkonena.

Dziś Robert Kubica jest ikoną polskiego motosportu, wielkim popularyzatorem oraz autorytetem dla młodych sportowców. Ale też dzięki niemu motosport nabrał rumieńców w branży bukmacherskiej. Obecnie najlepsze zakłady na F1 dostępne są u niemal każdego legalnego polskiego bukmachera. Nie inaczej jest w przypadku transmisji telewizyjnych, które na bieżąco relacjonują Polakom wyścigi Formuły 1. Być może gdyby nie Kubica, ta historia toczyłaby się zupełnie inaczej. 

Źródło: Mighty Tips / art. sponsorowany

Tagi: adsf1Formuła 1robert kubica
Poprzedni post

Komiksowe BMW Serii 8

Następny post

Test: Mercedes S klasa S500 4Matic – wciąż wyznacza „standardy”?

Redakcja Motopodprad

Redakcja Motopodprad

Podobne artykuły

Opel Astra stara vs nowa 6

Trudne Wybory: Opel Astra – stara vs nowa

Autor Paweł Kaczor
26/01/2023
0

”Bierz nową Astrę i zrób z nią coś fajnego” – taki rozkaz usłyszałem niedawno. Odkąd Opel uśmiercił serię OPC słowa...

BMW 1 vs DS4 19

Trudne wybory: DS 4 E-Tense vs BMW 128ti – dwa światy

Autor Paweł Kaczor
19/01/2023
1

Druga generacja DS 4 chce udowodnić, że nowa, francuska marka może być zaliczana do grona producentów klasy premium. BMW serii...

Explorer vs Explorer 12

Trudne wybory: Ford Explorer V vs Ford Explorer IV

Autor Paweł Kaczor
12/01/2023
0

Po wielu latach nieobecności Ford Explorer powrócił do Europy! Zupełnie nowa, szósta już odsłona tego amerykańskiego SUV-a dostępną jest w...

2022

Czas podsumować 2022 rok

Autor Konrad Stopa
30/12/2022
0

Może koniec roku jest dopiero jutro, ale kto to widział, żeby pracować w sobotę i to jeszcze w taką, która...

Następny post
mercedes sklasa 11

Test: Mercedes S klasa S500 4Matic - wciąż wyznacza "standardy"?

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe
  • Pozycjonowanie stron vd.pl

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET