Volkswagen Golf był nie tylko najchętniej wybieranym kompaktem w Europie, ale przez lata utrzymywał pozycję lidera sprzedaży na Starym Kontynencie. Wszystko zmieniło się jednak w 2022 roku.
Przez kilka a może i kilkanaście lat niemal wszystkie koncerny zastanawiały się jak zdetronizował Golfa. Kompaktowy Volkswagen pomimo tego, że też posiadał wady, był najchętniej wybieranym samochodem w Europie. Próby zbudowania kompaktu na wzór niemieckiego nie przyniosły efektu. Modele konkurencyjnych marek zostawały daleko w tyle. Modelem, któremu udało się zdetronizować lidera okazał się samochód klasy B ze znakiem Peugeot. Tym samochodem został Peugeot 208.
Sytuacja Golfa w Europie bardzo mocno się pogorszyła. Z pozycji lidera spadł wyjątkowo nisko. Wyniki sprzedaży nie pozwoliły mu zachować szans na pozostanie na podium zestawienia. Oprócz modelu 208, Golfa wyprzedziła jeszcze Dacia Sandero oraz SUV z własnego podwórka – Volkswagen T-Roc. Zwycięstwo T-Roc’a nad Golfem udowadnia, że nie tylko w Polsce panuje moda na SUV’y. W Europie tego typu nadwozia również cieszą się ogromnym powodzeniem.

Podium najchętniej wybieranych nowych samochodów w Europie wygląda następująco:
- Peugeot 208 – 199.302 sztuk
- Dacia Sandero – 191.399 sztuk
- Volkswagen T-Roc – 174.663 sztuk
Warto zauważy, że pomiędzy drugim a trzecim miejsce jest bardzo wyraźna różnica w ilości sprzedanych egzemplarzy. Sukces Dacii i jej drugie miejsce być może lekko zaskakuje, ale jak marka w dalszym ciągu będzie się tak rozwijać, to nie wykluczone, że na koniec 2023 roku będziemy mieli kolejną niespodziankę.
Tekst: Paweł Oblizajek
Zdjęcia: Autor oraz producenci