Klocki hamulce to niewątpliwie jeden z najistotniejszych komponentów auta, pomimo że nie są to skomplikowane elementy. Ich awaria może być jednak dramatyczna w skutkach. Dowiedz się, jaką dokładnie funkcję pełnią klocki hamulcowe w całym układzie hamulcowych, a także, w jaki sposób działają. Sprawdź także, co powinieneś wiedzieć o tym komponencie jeśli na co dzień użytkujesz auto.
Jak działa układ hamulcowy?
By zrozumieć, do czego służą klocki hamulcowe, najpierw musisz dowiedzieć się, jak w ogóle działa całym układ hamulcowy. Schemat jego działania jest dość prosty, choć w aktualnie produkowanych pojazdach układy hamulcowe bywają niezwykle skomplikowanymi mechanizmami. Co do zasady są jednak zbudowane z elementów montowanych przy kole – klocków hamulcowych i tarczy. Klocki hamulcowe mocowane są w okolicy nadkola, a tarcza hamulcowa na elemencie, do której montuje się koło. W momencie hamowania klocek dociska się do tarczy, co powoduje wytracanie prędkości. Gdy kierowca odpuszcza pedał hamulca, klocek się cofa. Siła nacisku pedału hamulca w prawidłowo działającym układzie warunkuje też siłę docisku klocków do tarczy.
Za to, że klocek hamulcowy dociska się tarczy, odpowiada układ hydrauliczny. Klocek jest połączony z pedałem hamulca przewodami hamulcowymi, które wypełnione są płynem hamulcowym. Jeśli więc kierowca dociska pedał, układ hydrauliczny wywiera ciśnienie i klocek zmienia swoją pozycję. Jak widać, zasada działania jest dość prosta, choć w praktyce jest to dość skomplikowane. Na szczęście sama wymiana klocków hamulcowych jest bardzo łatwa, tak samo jak tarcz. Newralgicznym elementem całego układu jest jednak układ hamulcowy i płyn hamulcowy – każdy jego wyciek spowoduje zmniejszenie się ciśnienia i pogorszenie pracy hamulców, co wynika z tego, że klocki hamulcowe nie będą tak efektywnie dociskane do tarczy.
Czym są klocki hamulcowe?
Same klocki hamulcowe widać pod kołem, w okolicy szpar na feldze. Są to niewielkie elementy, które są skonstruowane tak, by pasować do tarczy hamulcowej. Wykonane są z odpowiedniego materiału, który podczas eksploatacji regularnie się ściera, powodując liczne odpryski. Powierzchnia klocków hamulcowych zawsze musi idealnie przylegać do tarczy, a jeśli tak nie jest, czas na wymianę klocków. Aktualnie stosuje się różne rodzaje materiałów do konstruowania tego elementu. A autach sportowych pozwalają one na wygenerowanie większego docisku, jednak o wiele szybciej się zużywają. W mocnych autach stosuje się klocki ceramiczne, jednak w większości pojazdów nie ma takiej konieczności. Więcej informacji o klockach hamulcowych na autoczescionline24.pl
Co wpływa na efektywność pracy klocków hamulcowych?
Na efektywność działania klocków hamulcowych wpływa przede wszystkim ich poziom zużycia. Jeśli jest zbyt duży, klocki przestają prawidłowo współdziałać z tarczą hamulcową, a to powoduje istotne zmniejszenie docisku. Ponadto w wielu sytuacjach może dojść do szarpania podczas hamowania. Dodatkowo w takiej sytuacji sama tarcza będzie zużywać się o wiele szybciej i nierównomiernie.
Podczas hamowania ważny jest też poziom rozgrzania hamulców. Tarcze i klocki nie mogą być przegrzane, gdyż wtedy zaczynają o wiele słabiej hamować pojazd. Im większy poziom zużycia tego elementu, tym łatwiej o taką sytuację. Oznaką, że klocki hamulcowe trzeba już wymienić, są wszelkiego rodzaju szumy, bicie, a także wibracje podczas hamowania. Bardzo charakterystyczne jest także szarpanie, zwłaszcza podczas ostrzejszego hamowania. Stan hamulców można też ocenić wizualnie, jednak wymaga to nieco więcej doświadczenia, więc lepiej zostawić to mechanikowi lub bazować na wytycznych dotyczących przebiegu.
Żywotność klocków hamulcowych
Zazwyczaj zaleca się, by klocki hamulcowe wymieniać co 30-50 tysięcy kilometrów. Dotyczy to jednak osób jeżdżących dość spokojnie autami o niewielkiej mocy. Mając mocniejsze auto i jeżdżąc dynamicznie, należy wymieniać ten element nawet do 10-20 tyś km, a w przypadku aut typowo sportowych nawet częściej. Okres wymiany zależy też od rodzaju klocków, więc warto spojrzeć na wytyczne producenta.
Wiele zależy także od stylu jazdy. Jeśli ktoś jeździ dynamicznie, klocki hamulcowe mogą zużywać się nawet trzykrotnie szybciej.
Jak wymienić klocki hamulcowe?
Sama wymiana klocków hamulcowych jest dość prosta. Moje-auto.pl podpowiedziało jak często należy wymieniać klocki hamulcowe – dowiedz się, jak to zrobić. Na początku ustaw auto na podnośniku i odkręć koło. Klocki hamulcowe są wtedy na wierzchu. Musisz odkręcić śrubę zacisku hamulcowego, a następnie odciągnąć sam zacisk. Wtedy klocek hamulcowy może zdemontować. W to miejsce montuje się nowe klocki i przykręca w odwrotnej kolejności. Jeśli nie masz doświadczenia, lepiej jednak zaufaj mechanikowi – wymiana zestawu klocków należy do bardzo tanich usług. Jeśli robisz to sam pamiętaj, że klocki hamulcowe zawsze wymienia się parami, by uniknąć bardzo niebezpiecznego zjawiska, jakim jest nierównomierne hamowania dwóch kół. Może to bowiem doprowadzić do poślizgu.
Materiał przygotowany przez partnera