• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Franca na Nokianach #3: Liczysz na opony? Zadbaj o ich prawidłowe ciśnienie!

Adam Gieras Autor Adam Gieras
22/02/2017
w Porady
0
1

1

136
SHARES
1.2k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Minęło już ponad 1,5 miesiąca odkąd Laguna śmiga na Nokianach, a ja przyznam się, że dopiero po 5 tygodniach jazdy sprawdziłem w nich ciśnienie… 

Warto przeczytać

Zalety leasingu samochodu elektrycznego

Podróż samochodem do Warszawy – o czym warto wiedzieć?

Pasty polerskie i kosmetyki samochodowe – bo wygląd ma znaczenie

Możecie wierzyć lub nie, ale ciśnienie powinno się sprawdzać co 500 kilometrów lub po każdej dłuższej trasie – tak przynajmniej utrzymują eksperci. Natomiast nie dajmy się zwariować. Raz na półtora, dwa tygodnie wystarczy.

Jedno w teorii, a praktyka swoją drogą. Wyszedł ze mnie leń i zmarzluch. Konformista? Może nie przesadzajmy. Przez większą część stycznia i lutego w Polsce było w końcu zimno jak na Syberii, a Franca stoi niestety pod blokiem. Miejsce w garażu ciągle zajmuje Białuch, i chyba tak na razie zostanie.

Jak panował siarczysty mróz, to większość stacji benzynowych miała popsute przyrządy do pompowania kół. Zresztą one najczęściej i tak są źle skalibrowane. Na szczęście ja mam swoją własną pompkę, którą nabyłem w sklepie motoryzacyjnym za około 80 zł. Działa świetnie, jest nożna, więc można się przy okazji trochę napocić i według wielu testów ma bardzo zbliżone do prawdziwych wartości pomiarów.

No ale jak wyjść z taką pompką, skoro tak zimno?

Dobra, nie będę opisywał walki, którą musiałem stoczyć sam ze sobą. W końcu udało się i powiem Wam jak to wyglądało po pięciu tygodniach od założenia nowych czterech gum Nokian WR D4 205/60 R15 i wymianie wentyli w firmie Impolex, zrzeszonej w sieci Vianor. Każda świeżo założona na felgę opona była pompowana na początku stycznia do wartości 2,3 atmosfery. Po wspomnianych pięciu tygodniach wyparowało z każdej z nich od 0,3 do 0,4 atmosfery, czyli sporo. Gdybym jeździł bez sprawdzania cały czas, to pod koniec sezonu miałbym w „kiszkach” jakieś 1,5 atmosfery, czyli stanowczo za mało.

Co by mi groziło? 

Przede wszystkim dostałbym po kieszeni. Niskie ciśnienie to wyższe spalanie i dużo szybsze zużycie opon (przy ostrym traktowaniu i niskim ciśnieniu wewnątrz, opony mogą nadawać się do śmietnika nawet po sezonie czy dwóch). Ale nie tylko to. Jazda na flakach to także gorsze prowadzenie, większy hałas podczas jazdy oraz – w skrajnych przypadkach – szybsze zużycie elementów zawieszenia, czyli znowu trzeba się złapać za kieszeń.

Tak np. wygląda opona, która jeździła na za niskim ciśnieniu przez jakieś kilkanaście tysięcy kilometrów:

 

1

 

Została już zutylizowana.

 

Zresztą posłuchajcie Damiana:

 

 

 

Dzisiaj dopompuję opony jeszcze o 0,2 atmosfery :)

 

Adam Gieras

fot. flickr.com/zdjęcie poglądowe (produkt czekoladopodobny) 

 

Tagi: ciśnienie w oponachfrancaimpolexjak dbać o oponynokiannokian tyresnokian wr D4oponyvianor
Poprzedni post

Szybkie i piękne: Mercedes GLC Coupe

Następny post

Wysyp nowości na rynku przed Genewą

Adam Gieras

Adam Gieras

Cześć! Jestem pomysłodawcą portalu MotoPodPrąd i od samego początku pełnię zaszczytną funkcję redaktora naczelnego. Urodziłem się w 1984 roku w Warszawie, z wykształcenia jestem politologiem i prawie dziennikarzem (jak prezydent Kwaśniewski, chociaż studiów nie skończyłem...), a od kilkunastu lat zawodowo poruszam się w świecie afiliacji. Myślę, że mogę nazywać się pasjonatem motoryzacji od dziecka – już w wieku 2-3 lat pytałem o każdy samochód spotkany na ulicy: „co to?”, a dorośli musieli udzielać odpowiedzi. W wieku 10 lat pamiętałem dane techniczne i ceny wszystkich modeli dostępnych na polskim rynku – prenumerata gazety „Auto Bazar” była dla mnie ważniejsza niż nowy rower czy deskorolka. Prawo jazdy zacząłem robić na 3 miesiące przed ukończeniem 17 lat i odkąd odebrałem upragniony dokument nie rozstaję się z czterema kółkami. Dzięki motopodprad.pl udało mi się spełnić nie jedno marzenie – za co dziękuję także Wam, Czytelnikom. Prowadziłem kilkaset samochodów, więc myślę, że wreszcie poza teoretyzowaniem, mogę coś o motoryzacji powiedzieć i być może będę miał rację. Uwielbiam auta z przełomu lat 80- i 90-tych.

Podobne artykuły

Zalety leasingu samochodu elektrycznego

Zalety leasingu samochodu elektrycznego

Autor Redakcja Motopodprad
25/01/2023
0

Wzrost popularności samochodów elektrycznych sprawia, że coraz częściej stają się one obiektem poszukiwań osób, które są zainteresowane leasingiem nowego pojazdu....

Warszawa

Podróż samochodem do Warszawy – o czym warto wiedzieć?

Autor Redakcja Motopodprad
13/01/2023
0

Decydując się na wycieczkę do Warszawy, warto poznać dokładną strukturę organizacyjną komunikacji miejskiej w tym mieście, a także opłaty za...

Nissan

Pasty polerskie i kosmetyki samochodowe – bo wygląd ma znaczenie

Autor Redakcja Motopodprad
10/01/2023
0

Właściciele aut lubią, gdy wygląd samochodu cieszy ich oko. Oprócz tego, co pod maską, liczy się dla nich bowiem to,...

Audi

AdBlue – Co to jest i jak się ma do motoryzacji?

Autor Redakcja Motopodprad
09/01/2023
0

Ekologiczne rozwiązania zbierają coraz większą grupę entuzjastów ze względu na ciągłe pogarszanie się klimatu. Opcje chroniące środowisko jesteśmy w stanie...

Następny post
2017 hyundai i30 wagon e1487777548172

Wysyp nowości na rynku przed Genewą

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe
  • Pozycjonowanie stron vd.pl

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET