Site icon Motopodprad.pl

Formuła studentów z Krakowa – AGH Racing

AGH racing 1

AGH racing 1

Każdy zna jakąś formułę. Najbardziej znaną formułą jest niewątpliwie „Formuła 1” ale są również formuły o których mogliście jeszcze nie słyszeć. W jednej z takich formuł startuje również polski zespół „AGH Racing”. Wprowadźmy Was zatem w mały cykl artykułów o uczelnianym zespole wyścigowym.

Jesteśmy zespołem zrzeszającym studentów  Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie. Od 2012 roku specjalizujemy się w projektowaniu i budowie bolidów wyścigowych klasy Formuła Student. Nasz zespół z powodzeniem startuje w międzynarodowych zawodach inżynierskich podbijając tory wyścigowe na całym świecie. Poprzez realizację pasji w zaawansowanych, interdyscyplinarnych projektach mających ukierunkowanie ściśle praktyczne zdobywamy cenne doświadczenie i świetne warunki do rozwoju.

Zawody Formuła Student składają się konkurencji sprawdzających przygotowanie zespołu i możliwości bolidu w różnych aspektach inżynierskich. Na końcowy wynik składają się punkty uzyskane w konkurencjach statycznych, a także, najbardziej widowiskowych, konkurencjach dynamicznych. Każda drużyna musi jednak najpierw przejść skomplikowaną kontrolę techniczną sprawdzającą zgodność bolidu z regulaminem oraz jego bezpieczeństwo i wykonanie. Dopiero po zapewnieniu, że konstrukcja spełnia wszystkie rygorystyczne normy zespół może przystąpić do jazd

Na konkurencje statyczne składają się :

COST & MANUFACTURING

Bolid powinien być wykonany w sposób najekonomiczniej gospodarujący zasoby. W tej konkurencji sędziowie sprawdzają zgodność przesłanego wcześniej dokumentu „Cost Report” ze stanem Faktycznym. Członkowie zespołu muszą uzasadnić wykorzystanie danych materiałów i poniesienie poszczególnych kosztów w procesie produkcyjnym.

ENGINEERING DESIGN

Polega na przedstawieniu sędziom bolidu ze strony technicznej. Sprawdzana jest innowacyjność w podejściu do projektu i wykonania. Oceniane jest również zastosowanie materiałów, nowoczesnych technologii i pomysłowych rozwiązań inżynierskich.

BUSINESS PLAN PRESENTATION

Konkurencja statyczna mająca na celu sprawdzenie umiejętności kierowniczych i ekonomicznego rozeznania członków zespołu. Polega na wygłoszeniu prezentacji planu biznesowego wykorzystującego bolid Formuły Student. Od prezentujących wymagana jest świadomość biznesowa, analiza rynku i nietuzinkowy pomysł.

Konkurencje dynamiczne to:

ACCELERATION

Konkurencja polega na jak najszybszym pokonaniu przez samochód dystansu 75 metrów, przyspieszając z linii startu od 0 km/h. Do klasyfikacji liczy się najlepszy uzyskany przez zespół czas przejazdu podczas jednej z 4 prób. Kluczem do zajęcia jak najwyższego miejsca w tej dyscyplinie jest maksymalizacja parametrów pracy silnika i startu bolidu a także trakcji.

AUTOCROSS

W dyscyplinie ważne jest pokonanie 1 okrążenia z linii startu do linii mety w jak najkrótszym czasie. Konkurencja daje przekrój jednostkowego pokazu możliwości aut.

SKID-PAD

Kierowca samochodu musi przejechać po 2 okrążenia na pętlach cyfry „8” w jak najkrótszym czasie i przekroczyć zjazdową linię mety. Konkurencja ma na celu zbadanie osiągów zawdzięczanych pracy układów zawieszenia oraz aerodynamiki, podczas gdy bolid jest poddawany względnie wysokim wartościom sił przeciążenia bocznego.

Do oceny w tej kategorii sędziowie poddają ilość zużytego przez samochód paliwa lub prądu w trakcie odbywanych konkurencji dynamicznych. Konstrukcje zużywające najmniej energii otrzymują najwięcej punktów.

ENDURANCE

Najważniejsza z konkurencji zarówno pod kątem emocji, testu dla samochodu jak również zdobyczy punktowej. Wyścig składa się z 23 okrążeń, gdzie pierwszy kierowca pokonuje 11, a drugi jedzie aż do mety ostatniego. Czas przejazdów wyścigu jest momentem kulminacyjnym zawodów Formuły Student. Kolejność startu bolidów jest określona odwrotnie do wyników z konkurencji Autocross tak, że jako ostatni jadą najszybsi. Jednocześnie na torze może jechać 5 bolidów, co stanowi wyjątek od reszty zawodów, gdzie w przebiegu wszystkich pozostałych konkurencji, a także warunków korzystania z areny rozgrzewkowej, tylko 1 auto może jeździć. Tor ma szerokość, która uniemożliwia jazdę 2 aut obok siebie oraz manewr wyprzedzania. To sprawia, że podczas wyścigu głównego od kierowców wymagana jest zdwojona ostrożność, a sprawne kontrolowanie sytuacji na torze oraz jego drożności (z racji ulegających uszkodzeniom bolidów, które nie mogą kontynuować jazdy) wymaga od organizatorów wysokich umiejętności planistycznych i koordynacyjnych.

TRACKDRIVE

Jest tym dla bolidów autonomicznych, czym dla bolidów spalinowych i elektrycznych jest Endurance. Najbardziej wymagająca konkurencja sprawdzająca wytrzymałość i jakość konstrukcji, a także jej zdolność do osiągania dobrych rezultatów na dłuższym dystansie.

EFFICIENCY

Do oceny w tej kategorii sędziowie poddają ilość zużytego przez samochód paliwa lub prądu w trakcie odbywanych konkurencji dynamicznych. Konstrukcje zużywające najmniej energii otrzymują najwięcej punktów.

Tomasz Knapik
Zdjęcia: KSAF

Exit mobile version