Ford Performance wystartował w 101. edycji wyścigu Broadmoor Pikes Peak International Hill Climb. Na start wystawił w pełni elektrycznego Forda SuperVana 4.2.
Ford po raz kolejny wystartował w wyścigu Broadmoor Pikes Peak International Hill Climb. W tym roku wystawił elektrycznego SuperVana 4.2, którego prowadził weteran tych wyścigów, czyli Romain Dumas.
Van, który walczył z górą
Ford Performance i eksperci z STARD Advanced Research and Development ponownie połączyli siły, aby stworzyć SuperVana 4.2. Miał on zademonstrować możliwości napędu elektrycznego.
Udoskonalony SuperVan 4.2 został poddany gruntownej modernizacji aerodynamki, która została zaprojektowana z myślą o specyficznych parametrach rozrzedzonego powietrza wysokogórskiego na poziomie Pikes Peak, a także o jednoczesnym zwiększeniu siły docisku – o ponad 4400 funtów przy prędkości 150 mil na godzinę (1995 kg przy 241 km/godz.).

Kluczowe elementy aerodynamiki obejmowały lekki tylny spojler z włókna węglowego i przedni splitter, które pomagały maszynie utrzymać przyczepność na krętych górskich drogach. Podwozie SuperVana 4.2 również poddano redukcji masy, aby poprawić ogólną równowagę.
Przednia szyba została wykonana z tworzywa sztucznego, a minimalistyczne, wnętrze ogołocono z wszelkich zbędnych elementów.
Zmieniono nie tylko aerodynamikę, ale też układ napędowy
Udoskonalono również układ napędowy. Liczbę czterech 6-fazowych silników STARD UHP zredukowano do trzech i wykorzystano akumulator z ogniwami litowo-polimerowymi typu NMC firmy STARD, dzięki czemu van osiągnął optymalny stosunek mocy do masy, zachowując przy tym napęd na wszystkie koła z jednym silnikiem napędzającym przednią oś i dwoma dla osi tylnej.

Przy łącznej mocy rozładowania wynoszącej ponad 1050 kW (1400 KM), SuperVan 4.2 może uwolnić swój pełny potencjał, korzystając jednocześnie z osiągów systemu regeneracji, dodającego 600 kW.
Ford Performance i STARD zastosowały w konstrukcji podwozia SuperVana 4.2 zmodyfikowany układ hamowania regeneracyjnego z karbonowo-ceramicznymi tarczami, kute magnezowe felgi z wyścigowymi oponami Pirelli P Zero i zmodernizowane półosie napędowe.
Pikes Peak International Hill Climb odbył się w niedzielę 25 czerwca 2023 roku.
Konrad Grobel
Fot. Ford