Od lat filtry cząstek stałych – DPF – są nieodłącznymi towarzyszami silników wysokoprężnych. Niewątpliwie elementy te należy uznać za jedne z najbardziej kontrowersyjnych części samochodowych. Zdaniem niektórych są bardzo potrzebne, wręcz niezbędne. Inni natomiast twierdzą, że stanowią jedynie kłopot.
Czym jest DPF?
Filtr cząstek stałych, czyli DPF, to metalowa konstrukcja wypełniona wkładem filtrującym, która znajduje się w układzie wylotowym. Jej zadaniem jest zatrzymywanie znajdującej się w spalinach sadzy – wyjaśnia ekspert z Ucando.pl. Ponieważ silniki wysokoprężne generują zwiększoną ilość sadzy, filtry cząstek stałych montuje się przede wszystkim właśnie w dieslach.
Warto w tym miejscu zauważyć, że DPF z pozoru jest bardzo prostym konstrukcyjnie elementem. W rzeczywistości jednak pracą filtra zarządza skomplikowany system elektroniczny. Niestety sprawia to, że dość często dochodzi do awarii wymagających interwencji mechanika.
Zagrożenia dla DPF?
Możliwych awarii filtra cząstek stałych jest wiele. Po pierwsze problem tkwi w elektronice, która może ulegać awariom. W tym przypadku system jest dość skomplikowany, a uszkodzenie pojedynczego elementu może doprowadzić do zakłócenia pracy całego systemu.
Prawidłowa praca systemu najważniejsza jest w trakcie etapu oczyszczania filtra. Rzecz w tym, iż DPF w kontrolowany sposób, celowo się zapycha. Wszystko po to, aby w momencie, gdy już zapcha się w odpowiednim stopniu, można było przeprowadzić spalanie sadzy, z której ostatecznie zostaje tylko dwutlenek węgla. Niestety przeprowadzenie spalania wymaga wykorzystania dużej ilości paliwa. Ponadto aby wszystko przebiegło poprawnie, potrzeba aż kilkunastu minut, w czasie których samochód będzie się bez przerwy poruszał z prędkością około 60 km/h. Jeżeli to się nie uda, i spalanie zostanie przerwane, może dojść do poważnej awarii systemu. Jak zatem widać, DPF rzeczywiście może być problematyczny.
Ponadto, DPF może ulec przegrzaniu lub zbyt dużemu zapchaniu. W takich sytuacjach odmawia on posłuszeństwa, co skutkuje ogromnym zanieczyszczeniem spalin emitowanych z rury wydechowej.
Czy DPF to dobre rozwiązanie?
Filtr cząstek stałych to rozwiązanie kontrowersyjne. Niemniej jednak ostatecznie filtr cząstek stałych rzeczywiście zatrzymuje sadzę, ograniczając emisję szkodliwych wydzielin. Niestety omawiana część samochodowa jest mocno awaryjna. Warto zatem wybrać najlepszej jakości element od uznanego producenta, aby nie trzeba było zbyt szybko decydować się na wymianę. Gdzie znaleźć wysokiej jakości filtry cząstek stałych? Gorąco polecamy DPF w Ucando.pl. Każdy znajdzie tam element odpowiedni dla jego samochodu.
Źródło: Ucando / art. sponsorowany