Site icon Moto Pod Prąd

Do czego służy klucz dynamometryczny?

Klucz dynanometryczny

Klucz dynanometryczny

W warunkach profesjonalnych klucz dynamometryczny wykorzystywany jest zawsze wtedy, kiedy wymaga tego specyfika pracy. W domowych warsztatach niestety często brakuje tego rodzaju kluczy, co może skutkować uszkodzeniem wrażliwych materiałów, do których śruby przykręcane są ze zbyt dużą siłą. Przekonaj się, jak ważne jest to, aby posiadać klucz dynamometryczny nie tylko w profesjonalnym warsztacie, ale także w domowej skrzynce z narzędziami.

Klucz dynamometryczny – co to?

Klucz dynamometryczny to narzędzie służące do dokręcania śrub z odpowiednią siłą lub – stosując fachowe nazewnictwo – do odpowiedniego momentu. Określenie momentu dokręcenia śruby jest możliwe dzięki zastosowaniu prawa Hooka. Mówi ono, że ciało fizyczne odkształca się wprost proporcjonalnie do wielkości siły, jaka oddziałowuje na to ciało. Dlatego też klucz dynamometryczny zawiera wbudowane sprężynę i zapadkę. Po osiągnięciu odpowiedniego naprężenia sprężyny, odpowiadającego momentów dokręcenia, zapadka przeskakuje, blokując klucz lub informując o osiągnięciu wskazanej wcześniej siły dokręcenia.

Gdzie wykorzystać klucz dynamometryczny?

Klucz dynamometryczny jest narzędziem, który powinien znaleźć się w skrzynce narzędziowej każdego użytkownika różnorakich pojazdów, zarówno samochodów, motocykli, jak i rowerów. Dlaczego? Ponieważ wiele elementów tych pojazdów wymaga dokręcenia z konkretną siłą, która zagwarantuje solidny montaż oraz bezpieczne dokręcenie, bez ryzyka uszkodzenia poszczególnych elementów.

Oprócz tego klucze dynamometryczne stosuje się przy montażu elementów wykonanych z wrażliwych materiałów, dlatego znajdują się one na wyposażeniu wielu warsztatów profesjonalnych i amatorskich.

Jakie zakres wartości momentu dokręcenia powinny mieć klucze dynamometryczne?

Wartość momentu dokręcenia wyraża się w niutonometrach (Nm). Zakres powinien zależeć od przeznaczenia klucza. Koła należy dokręcać kluczami o zakresie od 40 do 200 Nm, klucz do elementów silnika powinien mieć możliwość określenia około 30 Nm, a świec zapłonowych około 20. Do rowerów przyda się klucz dynamometryczny dokręcający z siłą do 25 Nm.

Ustawianie momentu dokręcenia

Ustawienie momentu dokręcenia jest bardzo proste. W większości modeli należy przekręcić rękojeść klucza w taki sposób, aby wskazywała wybraną wartość, a następnie zablokować ją. Oczywiście ważne jest to, aby dana wartość momentu dokręcenia znajdowała się w zakresie danego klucza.

Rodzaje klucze dynamometrycznych

Klucze dynamometryczne występują w wielu rodzajach, jednak ich działanie opiera się na tej samej zasadzie. Różnicą jest najczęściej sposób informowania o osiągnięciu momentu. Wyróżniamy tu między innymi klucze zapadkowe (charakterystyczne kliknięcie po przeskoczeniu zapadki), sprzęgłowe (klucz zaczyna “ślizgać się” po śrubie) czy elektroniczne (wydają dźwięk i informują o momencie dokręcenia na wyświetlaczu).

Wiele rodzajów kluczy dynamometrycznych od cenionych producentów znajdziesz, odwiedzając sklep z narzędziami Emast.

Źródło: Emast.pl / art. sponsorowany

Exit mobile version