Site icon Motopodprad.pl

Diesel równa się trwałość?

Fiat 500L 2018 1280 08

Fiat 500L 2018 1280 08

Dyskusja dotycząca jaki rodzaj napędu jest najlepszy cały czas jest aktualna. Nowoczesne jednostki napędowe już nie są takie trwałe jak silniki montowane kilkanaście lat temu.

Rozważania z cyklu co jest lepsze – silnik elektryczny, silnik napędzany olejem napędowym, benzyną czy benzyną z LPG nie ma sensu. Wiele zależy od tego do czego służy nam samochód. Prawda jest też taka, że współczesne jednostki napędowe są dużo bardziej problematyczne niż te, które były montowane choćby z 10 lat temu. Po pierwsze są zdecydowanie bardziej wysilone. Mała pojemność i duża moc, tak teraz robi się silniki. Silniki wspierane są przez turbosprężarki, które również wymagają odpowiedniego traktowania. Do tego dochodzą rygorystyczne normy emisji spalin i mamy receptę na problemy. Co chwila słychać o akcjach naprawczych nowoczesnych jednostek. Wśród nich sporo dyskusji poświecono awaryjnym silnikom montowanym w samochodach koncernu Stellantis. Teraz z kolei Toyota przyznała się do problemów w swoich jednostkach diesla.

Na jakie przebiegi można liczyć w samochodach ze współczesnymi silnikami bez konieczności głębokiego sięgnięcia do kieszeni? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć. Mamy jednak dobrą nowinę dla posiadaczy samochodów z silnikiem diesla z grupy Fiata. W ostatnim czasie pojawił się kolejny dowód na to, że jest to jednostka bardzo trwała.

JeepRenegade4xeTrailhawk

Dobrze wiemy, że silniki o pojemności 1,3 litra i 1,9 litra to ikony motoryzacji w kategorii diesel. Do tego grona dołączy chyba silnik o pojemności 1,6 litra. Przed rozpoczęciem produkcji inżynierowie długi czas spędzili na projektowaniu jednostki i stworzeniu silnika, który zbliży się poziomem do tych wymienionych wyżej. Dlatego też każdy element – zaczynając od układu wtryskowego, przez turbosprężarkę, aż po konstrukcję bloku – został zaprojektowany z myślą o długowieczności i niskich kosztach eksploatacji. Produkcja tej jednostki odbywa się w zakładach Stellantis w Pratola Serra we Włoszech i już teraz można potwierdzić, że spełniła swoje wymagania. Chociaż nie mamy pełnej informacji o jakim samochodzie jest mowa, to warto zaznaczyć, że zamontowany właśnie tam silnik potwierdza słowa o trwałości. Pod maską pracuje właśnie jednostka 1.6 MultiJet a auto ma na liczniku 956 tysięcy kilometrów. Przekroczenie miliona wydaje się tylko kwestią czasu. Tym samym diesel Fiata (Stellantis) staje się legendarną pancerną jednostką, która przy odpowiednim traktowaniu, pilnowaniu terminów przeglądów i interwałów wymian posłuży długie lata.

A wy drodzy Czytelnicy, jakimi przebiegami możecie pochwalić się w swoich samochodach?

Tekst: Paweł Oblizajek

Zdjęcia: Stellantis

Zajrzyjcie również na nasz kanał na YouTube:

Peugeot 2008 hybrid - wady i zalety
Exit mobile version