Diesel kopci na czarno przy dodawaniu gazu: czy jest się czym martwić?

Ile samochodów, tyle kierowców. Jedni na widok czarnego dymu wydobywającego się z rury wydechowej przy przyspieszaniu dostają palpitacji serca i ogarnia ich całkowite przerażenie, że oto z ich autem może w każdej chwili stać się coś złego. Inni mają nieco mniej emocjonalny stosunek do takich rzeczy. W ogóle się tym nie przejmują i twierdzą, że diesel przecież musi kopcić. Kto więc ma rację i jaka postawa jest najwłaściwsza, gdy nasze auto o silniku wysokoprężnym kopci na czarno, gdy dodajemy gazu?

Nie należy na własną rękę szukać przyczyny rzeczy, chyba że jesteśmy doświadczonymi mechanikami. Wtedy czytanie tego artykułu będzie zbędne. Jeśli zaś nasza wiedza o mechanice pojazdów jest znikoma, nie wchodzi na fora dyskusyjne i nie szukajmy informacji na ten temat w internecie. Możemy doprowadzić się na skraj rozpaczy, gdy stwierdzimy, że nasz samochód może w każdej chwili wybuchnąć, podczas gdy usterka jest niewielka, ale rozdmuchaliśmy ją do niespotykanych proporcji. Lepiej odwiedzić mechanika, który nam powie, co tak naprawdę jest nie tak z naszym samochodem niż snuć dywagacje na temat kupowania nowych wtryskiwaczy za ciężkie pieniądze.

Silnik Diesla ma swoje wady i zalety. Oczywiście, zużycie paliwa jest stosunkowo niewielkie, ale trzeba pamiętać o tym, że koszty naprawy uszkodzonych części mogą być wysokie i trzeba liczyć się z tym, że któregoś razu nastąpi ten dzień, czyli czas na kosztowną naprawę. Na szczęście nie zawsze czarny dym z rury wydechowej wynika z przyczyny uszkodzonych wtryskiwaczy – dodaje Tomasz Wykowski z motoklub.pl.

Uszkodzenie bądź wyeksploatowanie filtra cząstek stałych

Czarny dym oznacza, że znajduje się w nim sadza. Dym zmienia swój kolor zawsze wtedy, gdy ilość cząsteczek sadzy obecnych w nim przekracza poziom 200 mg na nanometr sześcienny. Całkowicie czarny dym wydobywa się z rury wydechowej, gdy ilość cząsteczek sadzy przekroczy stężenie 600 mg na nanometr sześcienny.

Jeśli jesteśmy posiadaczami nowszego modelu danego samochodu, to czarny dym nie będzie wydobywał się z rury wydechowej tak szybko, jak w innych modelach, a to z tego względu, że filtr cząstek stały będzie wychwytywał sadzę. Im jej więcej, tym szybciej filtr się zapcha. Kupno nowego to kosztowna inwestycja, są jednak metody, za pomocą których można go naprawić lub zregenerować. Jak czyścić filtr DPF? Przeczytaj na: https://motoklub.pl/czyszczenie-dpf

Wtryskiwacze: czy ich awaria może być powodem czarnego dymu?

Niewątpliwie awaria wtryskiwaczy jest najbardziej kosztowną awarią, jaka może się przytrafić naszemu autu. I naszemu portfelowi. Jak mieć pewność, że to na pewno wtryskiwacze uległy uszkodzeniu? Czarny dym to nie wszystko. Chodzi o to, że przy uszkodzeniu wtryskiwaczy nasze auto bardzo trudno odpalić. Na tak zwanym luzie samochód pracuje w niezbyt równy sposób, więcej pali, ma mniejszą moc. Sytuacja wygląda podobnie, jeśli uszkodzeniu ulegną pompowtryskiwacze. W niektórych wypadkach można wtryskiwacze zregenerować (tylko te elektromagnetyczne), ale zazwyczaj trzeba się szykować na zakup nowych, bo nie każde poddają się regeneracji.

Czy przyczyna może tkwić w uszkodzonej pompie wysokiego ciśnienia?

Owszem, może. Jest to kolejna awaria z serii tych najbardziej kosztownych w naprawie. Jeśli pompa wysokiego ciśnienia wytwarza zbyt niskie ciśnienie, wtedy dym może robić się czarny. Uszkodzenia pompy biorą się z używania niskiej jakości paliw, ale także z możliwości uszkodzenia elektroniki, która steruje pracą pompy. Tę część naszego auta można zregenerować, chociaż czasem cena regeneracji i cena nowej pompy są zbliżone, więc wybór staje się jasny.

Turbosprężarka, tuningowanie i brudny filtr powietrza

Wszystkie te czynniki, od uszkodzonej turbosprężarki, przez zwiększanie mocy silnika, aż po brudny filtr powietrza, mogą sprawiać, że dym z rury wydechowej naszego auta będzie czarny. Spośród tych trzech to turbosprężarka jest tą droższą w naprawie awarią. Oczywiście, tak jak w innych częściach, tak tutaj można zastosować regenerację turbosprężarki albo kupić nową, wiąże się to jednak z określonymi kosztami.

Przy tuningowaniu mocy silnika dymienie może brać się z tego, że ustawiona została zbyt duża porcja oleju napędowego, wyprzedzenie wtrysku nastawione na niewłaściwy kąt albo nieprawidłowa konfiguracja otworu wtryskiwacza.

Ostatnią, najmniej kosztowną przyczyną czarnego dymu jest zapchany filtr powietrza. Gdy jest on zapchany, powietrze z trudem dostaje się do turbiny, a stamtąd dalej, do komór spalania. Zbyt mała ilość powietrza oznacza, że paliwo nie będzie spalało się w całości, dlatego warto wymieniać filtr powietrza stosunkowo często.

Podsumowanie

Wiemy już, jakie mogą być przyczyny dymienia na czarno, gdy dodajemy gazu w naszym aucie o silniku diesla. Pamiętajmy, że powody tego stanu mogą być bardzo poważne (wtryskiwacze, turbosprężarka) albo delikatne (filtr powietrza), ale warto dbać o swoje auto i sprawiać, by służyło nam jak najlepiej.

Źródło: Motoklub.pl / art. sponsorowany

Dyskusja

komentarzy

Konrad Stopa

Konrad Stopa

Motopasjonat z krwi i kości, który pisze o samochodach z wielką przyjemnością czekając na komentarze, nawet te uszczypliwe. Od małego poznawał auta na ulicy po dźwięku silnika i już wtedy marzył, by zmieniać "cztery kółka" jak rękawiczki - dzięki Motopodprad.pl to się spełnia! Tego zapaleńca znajdziecie też na Instagramie - @stopao
Follow Me: