Test: Dacia Sandero Stepway – cena górą

Czy Dacia Sandero to auto idealne? Z pewnością nie. Czy jest to auto marzeń? Czyichś na pewno. Czy to auto ma sens? Jak najbardziej!

Za każdym razem odbierając kluczyki do nowego, ale taniego auta muszę trochę zmienić swój system wartości. Na co dzień producenci podstawiają nam pod sam nos auta za dużo większe pieniądze, rzadko skonfigurowane tak, że kosztują poniżej 100 000 zł. Zazwyczaj są to wręcz topowe konfiguracje, które mają w sobie praktycznie wszystko, co na ten moment można do danego auta zamówić.

Przez to stajemy się rozpieszczeni. W momencie, w którym auto nie ma jakiejś funkcji lub ma mniejszy wyświetlacz w systemie multimedialnym czujemy się wręcz delikatnie rozczarowani. A w Dacii? W Dacii musimy to po prostu zaakceptować. Większości funkcji nowoczesnych samochodów do których jesteśmy przyzwyczajeni po prostu w nich nie ma. Za to jest tanio. Nawet bardzo.

Dacia Sandero Stepway 6 1024x678 Test: Dacia Sandero Stepway   cena górą

Dacia Sandero Stepway, którą miałem okazję testować, wyposażona została w silnik 0,9 TCe o mocy 90 koni mechanicznych z 5-biegową, manualną skrzynią biegów. Obecnie nie jest on już dostępny w sprzedaży. Zastąpiła go jednostka 100 TCe o pojemności 1 litra o mocy 100 koni mechanicznych. Koszt takiej Dacii Sandero Stepway z silnikiem 100 TCe to 49 800 zł. Dorzucając tysiaka w aucie zainstalowana zostanie fabryczna instalacja LPG – świetna oferta. Nie zastanawiałbym się ani sekundy.

Testowany egzemplarz został dodatkowo wyposażony w parę dodatków takich jak:
– lakier Niebieski Azurite – 1 800 zł
– pakiet Media Nav Evolution – 950 zł
– mapa Europy Wschodniej – wersja rozszerzona – 300 zł
– podłokietnik przedni – 400 zł
– regulowane elektrycznie szyby tylne – 310 zł
– tylne czujniki parkowania – 750 zł
– klimatyzacja automatyczna – 1 000 zł

Całość z silnikiem 100 TCe wyceniana jest obecnie w kalkulatorze na 55 310 zł. Wersja 90 TCe była tańsza o 1 500 zł.

Dacia Sandero Stepway 8 1024x678 Test: Dacia Sandero Stepway   cena górą

W tej cenie otrzymujemy auto, które sprawdzi się w większości codziennych zastosowań. Zabraknie w nim jednak nowinek technologicznych, super wygody i prestiżu na dzielni.

Na plus

Zawieszenie

Zawieszenie skutecznie resoruje wszystkie napotkane nierówności. Bez problemu radzi sobie też z leżącymi policjantami.

Wygląd auta

Wersja Stepway dużo zyskuje. Relingi dachowe, srebrne wstawki na nadwoziu, inne zderzaki i wzór felg sprawiają, że auto wygląda trochę bardziej świeżo i jest bardziej ciekawe w stosunku do swojej standardowej wersji.

Cena

Niska cena z pewnością jest plusem, szczególnie biorąc pod uwagę zbliżający się nieubłaganie kryzys gospodarczy. Myślę, że jeżeli ktoś z rynku motoryzacyjnego ma wyjść z kryzysu obronną ręką to będzie to właśnie Dacia.

Dacia Sandero Stepway 2 1024x678 Test: Dacia Sandero Stepway   cena górą

Na minus

Przestarzały wygląd i konstrukcja

Wiem, że przed chwilą pisałem o tym, że Sandero Stepway wygląda na auto świeższe od Sandero. Nie zmienia to jednak faktu, że cały model po prostu woła o nową generację.

Wyciszenie, a właściwie jego brak

To jeden z tych podpunktów, nad którymi się chwilę zastanawiałem. Powód słabego wyciszenia jest prosty – oszczędności. Raczej kupując tanie auto bierzemy pod uwagę, że może ono nie być najlepiej wyciszone. Sandero jednak jest dość męczące już powyżej 120 km/h. Dłuższa jazda z wyższymi prędkościami jest bardzo męcząca. Lepiej zwolnić

Praca skrzyni biegów

Skrzynia biegów jest mało precyzyjna, a same przełożenia mogłyby być zdecydowanie inaczej zestopniowane.

Dacia Sandero Stepway 12 1024x678 Test: Dacia Sandero Stepway   cena górą

Ceny

Cennik Dacii Sandero otwiera wersja Open ceną 36 900 zł. Wersja pośrednia – Laureate, to koszt 39 700 zł. Testowana wersja wyposażenia Stepway to koszt minimum 49 800 zł. Najwyższa wersja wyposażenia SL Celebration minimum 52 900 zł. Doposażając Sandero w tej wersji w silnik diesla oraz wszystkie dodatki zapłacimy maksymalnie 64 500 zł.

Podsumowując

Dacia Sandero Stepway to rozsądna propozycja dla osób, które szukają pewnego sposobu na przemieszczanie za relatywnie niewielkie pieniądze. Czuć jednak, że przydałoby się jej delikatne odświeżenie. Może pora wykorzystać konstrukcję z nowszego Clio do stworzenia nowego Sandero? Na to liczę i ufam, że uda się utrzymać rozsądne ceny tak jak udało się je utrzymać po wprowadzeniu nowej Dacii Duster.

Tekst i zdjęcia: Arek Jurczewski

Dacia Sandero Stepway

Ocena Dacia Sandero Stepway

Wygląd:%name Test: Dacia Sandero Stepway   cena górą (6 / 10)
Wnętrze:%name Test: Dacia Sandero Stepway   cena górą (6 / 10)
Silnik:%name Test: Dacia Sandero Stepway   cena górą (7 / 10)
Skrzynia:%name Test: Dacia Sandero Stepway   cena górą (5 / 10)
Przyspieszenie:%name Test: Dacia Sandero Stepway   cena górą (6 / 10)
Jazda:%name Test: Dacia Sandero Stepway   cena górą (5 / 10)
Zawieszenie:%name Test: Dacia Sandero Stepway   cena górą (6 / 10)
Komfort:%name Test: Dacia Sandero Stepway   cena górą (5 / 10)
Wyposażenie:%name Test: Dacia Sandero Stepway   cena górą (4 / 10)
Cena/jakość:%name Test: Dacia Sandero Stepway   cena górą (9 / 10)
Ogółem:%name Test: Dacia Sandero Stepway   cena górą (59/90)

Zdjęcia Dacia Sandero Stepway

Dane techniczne Dacia Sandero Stepway

Silnik: benzynowy, 3-cylindrowy, turbo
Moc: 90 KM
Maksymalny moment obr.: 120 Nm / 2250 obr./min.
Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna
Napęd: na przednią oś
0-100km/h: 11,1 s.
Vmaks: 169 km/h
Średnie spalanie: 7,2 l/100 km
Cena: od 36 900 PLN

Dyskusja

komentarzy

Arek Jurczewski

W samochodzie spędza znaczną część swojego życia. Lubi przejażdżki bez większego celu, byle jechać. Ma fioła na punkcie jednego z rodzimych zespołów muzycznych, dlatego przemierzanie kraju wzdłuż i wszerz siedząc za kierownicą nie jest mu obce. Na co dzień jeździ Saabem, który jest niewiele młodszy od niego. W wolnych chwilach lubi samemu pogrzebać przy samochodzie, z różnym skutkiem. Najnowszy cel motoryzacyjny? Zakup auta, doprowadzenie do znośnego stanu, poznanie na wylot i wyruszenie na następną edycję Złombola. Zawodowo związany z informatyką.