Czy Dacia Sandero to auto idealne? Z pewnością nie. Czy jest to auto marzeń? Czyichś na pewno. Czy to auto ma sens? Jak najbardziej!
Za każdym razem odbierając kluczyki do nowego, ale taniego auta muszę trochę zmienić swój system wartości. Na co dzień producenci podstawiają nam pod sam nos auta za dużo większe pieniądze, rzadko skonfigurowane tak, że kosztują poniżej 100 000 zł. Zazwyczaj są to wręcz topowe konfiguracje, które mają w sobie praktycznie wszystko, co na ten moment można do danego auta zamówić.
Przez to stajemy się rozpieszczeni. W momencie, w którym auto nie ma jakiejś funkcji lub ma mniejszy wyświetlacz w systemie multimedialnym czujemy się wręcz delikatnie rozczarowani. A w Dacii? W Dacii musimy to po prostu zaakceptować. Większości funkcji nowoczesnych samochodów do których jesteśmy przyzwyczajeni po prostu w nich nie ma. Za to jest tanio. Nawet bardzo.
Dacia Sandero Stepway, którą miałem okazję testować, wyposażona została w silnik 0,9 TCe o mocy 90 koni mechanicznych z 5-biegową, manualną skrzynią biegów. Obecnie nie jest on już dostępny w sprzedaży. Zastąpiła go jednostka 100 TCe o pojemności 1 litra o mocy 100 koni mechanicznych. Koszt takiej Dacii Sandero Stepway z silnikiem 100 TCe to 49 800 zł. Dorzucając tysiaka w aucie zainstalowana zostanie fabryczna instalacja LPG – świetna oferta. Nie zastanawiałbym się ani sekundy.
Testowany egzemplarz został dodatkowo wyposażony w parę dodatków takich jak:
– lakier Niebieski Azurite – 1 800 zł
– pakiet Media Nav Evolution – 950 zł
– mapa Europy Wschodniej – wersja rozszerzona – 300 zł
– podłokietnik przedni – 400 zł
– regulowane elektrycznie szyby tylne – 310 zł
– tylne czujniki parkowania – 750 zł
– klimatyzacja automatyczna – 1 000 zł
Całość z silnikiem 100 TCe wyceniana jest obecnie w kalkulatorze na 55 310 zł. Wersja 90 TCe była tańsza o 1 500 zł.
W tej cenie otrzymujemy auto, które sprawdzi się w większości codziennych zastosowań. Zabraknie w nim jednak nowinek technologicznych, super wygody i prestiżu na dzielni.
Na plus
Zawieszenie
Zawieszenie skutecznie resoruje wszystkie napotkane nierówności. Bez problemu radzi sobie też z leżącymi policjantami.
Wygląd auta
Wersja Stepway dużo zyskuje. Relingi dachowe, srebrne wstawki na nadwoziu, inne zderzaki i wzór felg sprawiają, że auto wygląda trochę bardziej świeżo i jest bardziej ciekawe w stosunku do swojej standardowej wersji.
Cena
Niska cena z pewnością jest plusem, szczególnie biorąc pod uwagę zbliżający się nieubłaganie kryzys gospodarczy. Myślę, że jeżeli ktoś z rynku motoryzacyjnego ma wyjść z kryzysu obronną ręką to będzie to właśnie Dacia.
Na minus
Przestarzały wygląd i konstrukcja
Wiem, że przed chwilą pisałem o tym, że Sandero Stepway wygląda na auto świeższe od Sandero. Nie zmienia to jednak faktu, że cały model po prostu woła o nową generację.
Wyciszenie, a właściwie jego brak
To jeden z tych podpunktów, nad którymi się chwilę zastanawiałem. Powód słabego wyciszenia jest prosty – oszczędności. Raczej kupując tanie auto bierzemy pod uwagę, że może ono nie być najlepiej wyciszone. Sandero jednak jest dość męczące już powyżej 120 km/h. Dłuższa jazda z wyższymi prędkościami jest bardzo męcząca. Lepiej zwolnić
Praca skrzyni biegów
Skrzynia biegów jest mało precyzyjna, a same przełożenia mogłyby być zdecydowanie inaczej zestopniowane.
Ceny
Cennik Dacii Sandero otwiera wersja Open ceną 36 900 zł. Wersja pośrednia – Laureate, to koszt 39 700 zł. Testowana wersja wyposażenia Stepway to koszt minimum 49 800 zł. Najwyższa wersja wyposażenia SL Celebration minimum 52 900 zł. Doposażając Sandero w tej wersji w silnik diesla oraz wszystkie dodatki zapłacimy maksymalnie 64 500 zł.
Podsumowując
Dacia Sandero Stepway to rozsądna propozycja dla osób, które szukają pewnego sposobu na przemieszczanie za relatywnie niewielkie pieniądze. Czuć jednak, że przydałoby się jej delikatne odświeżenie. Może pora wykorzystać konstrukcję z nowszego Clio do stworzenia nowego Sandero? Na to liczę i ufam, że uda się utrzymać rozsądne ceny tak jak udało się je utrzymać po wprowadzeniu nowej Dacii Duster.
Tekst i zdjęcia: Arek Jurczewski
Dacia Sandero Stepway
Ocena Dacia Sandero Stepway
Wygląd: | [usr 6] |
Wnętrze: | [usr 6] |
Silnik: | [usr 7] |
Skrzynia: | [usr 5] |
Przyspieszenie: | [usr 6] |
Jazda: | [usr 5] |
Zawieszenie: | [usr 6] |
Komfort: | [usr 5] |
Wyposażenie: | [usr 4] |
Cena/jakość: | [usr 9] |
Ogółem: | [usr 5.9 text=”false” img=”06_red.png”] (59/90) |
Zdjęcia Dacia Sandero Stepway
Dane techniczne Dacia Sandero Stepway
Silnik: benzynowy, 3-cylindrowy, turbo
Moc: 90 KM
Maksymalny moment obr.: 120 Nm / 2250 obr./min.
Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna
Napęd: na przednią oś
0-100km/h: 11,1 s.
Vmaks: 169 km/h
Średnie spalanie: 7,2 l/100 km
Cena: od 36 900 PLN