Test: Dacia Lodgy Stepway – tania, ale spełniająca oczekiwania

Kiedy stanęła przede mną Dacia Lodgy Stepway z silnikiem Blue dCi 115 przypomniałem sobie, że pora odłożyć na bok jakiekolwiek wymagania na czas testu tego auta. Nie jest to w końcu samochód, który ma spowodować, że zmiękną nam nogi, a serce mocniej zabije. Nawet w minimalnym stopniu. To auto ma jeździć, być tanie, a w konsekwencji często po prostu zarabiać.

Dokładnie tak właśnie jest. Na Dacię Lodgy decydują się rodziny, którym nie zależy na bajerach i nowoczesnych technologiach w aucie. Środkowa kanapa wyposażona została w 3 pełnowymiarowe miejsca z mocowaniami ISOFIX, dzięki którym bez problemu przewiozą oni swoje pociechy. Oprócz tego Lodgy można spotkać we flotach firm (tak samo, jak Dacię Dokker) czy chociażby jeżdżące jako taksówki lub przewozy osób. Za każdym razem Lodgy w 100% spełnia swoje założenie. Jest tanim autem w zakupie i tanim autem w codziennej eksploatacji. Szczególnie z silnikiem 1.5 Blue dCi 115, który, jak się pewnie domyślacie, oferuje obecnie 115 koni mechanicznych.

Dacia Lodgy 6 1024x678 Test: Dacia Lodgy Stepway   tania, ale spełniająca oczekiwania

Skoro już jesteśmy przy silniku

Ten zamontowany w testowanej Dacii Lodgy jest bardzo dobry. Nie brakuje mu dynamiki, a sam w sobie jest bardzo ekonomiczny. Pierwszą setkę osiąga w 10,8 s. Drugiej nie osiąga nigdy. Jego prędkość maksymalna to 185 km/h. Może to i lepiej, ponieważ samochód rumuńskiego producenta powyżej 140 km/h robi się strasznie nerwowy w prowadzeniu. Czuć każdy podmuch wiatru, a w kabinie kierowcy robi się niesamowicie głośno.

Ostatnio zresztą podczas rozmów z innymi dziennikarzami doszliśmy do wniosku, że większość dzisiejszych samochodów projektowana jest z myślą o poruszaniu się w granicach przepisowych prędkości. Powyżej 140 km/h często robi się głośno, nawet w autach z dużo wyższej półki niż Dacia. Zgadzacie się z tym?

Dacia Lodgy 13 1024x678 Test: Dacia Lodgy Stepway   tania, ale spełniająca oczekiwania

Wróćmy jednak do ekonomiczności

Silnik 1.5 Blue dCi 115 jest oszczędny. Wyniki odnotowane podczas testu wahały się zależnie od sytuacji lub prędkości od 4 (przy 90 km/h) do 7,5 litra (przy 140 km/h). Oddając samochód po teście, podczas którego wypaliłem prawie dwa zbiorniki paliwa, komputer pokładowy wskazywał dokładnie 6,5 l na każde przejechane 100 kilometrów. Ładny wynik, szczególnie że dużo jeździłem po mieście.

Dacia Lodgy 3 1024x678 Test: Dacia Lodgy Stepway   tania, ale spełniająca oczekiwania

Jak jeździ Dacia Lodgy?

Samo prowadzenie i działanie układu hamulcowego można porównać do aut sprzed kilkunastu lat. Układ kierowniczy jest dość twardy, ale jednocześnie nie jest on za bardzo precyzyjny. Układ hamulcowy różni się od tego, do którego przyzwyczajają nas dzisiejsze samochody. Wciśnięcie hamulca nie powoduje natychmiastowego zatrzymania, działa on trochę ospale. Warto mieć to na uwadze przez pierwsze kilometry i po prostu dać sobie chwilę na przyzwyczajenie. Samo zawieszenie jest miękkie. Lodgy w zakrętach kołysze się na boki, a podczas gwałtownego hamowania pochyla się do przodu.

Dacia Lodgy 1 1024x678 Test: Dacia Lodgy Stepway   tania, ale spełniająca oczekiwania

Wygląd i wnętrze

Odnośnie samego wyglądu, jak zwykle w tego typu autach, powstrzymam się od komentarzy. Każdy może zobaczyć auto na zdjęciach i sam ocenić jego wygląd. Chciałbym jednak chwilę dłużej pochylić się nad tematem wnętrza i jego wykończenia.

Całość jest bardzo prosta. Jest twardo i plastikowo, ale… nie powinniśmy niczego więcej spodziewać się po dużym aucie, którego cennik otwiera kwota 49 900 zł. Gdzieś te oszczędności muszą być. Szczególnie, że obecna generacja Lodgy tak naprawdę niewiele zmieniła się od 2012 roku — wtedy też rozpoczęła się jej produkcja. W 2020 roku pojawić ma się następca, który prawdopodobnie nie będzie już minivanem, tylko 7-osobowym SUV-em. Wtedy na pewno spodziewać się możemy dużo lepszego wykończenia wnętrza (jak w przypadku nowego Dustera). Oby tylko nie przyniosło to ze sobą dużego skoku cen.

Testowany egzemplarz wyposażony był w komplet foteli. Mógł pomieścić 7 osób, które w miarę komfortowo mogły podróżować na tylnej kanapie. Podróżowanie z kompletem osób na pokładzie wiąże się jednak ze znacznym zmniejszeniem się powierzchni bagażowej. Na dłuższe wyjazdy z dużą ilością bagażu 5 osób to optymalna ilość.

Cena i wyposażenie

Tak jak pisałem – cennik Dacii Lodgy otwiera kwota 49 900 zł. Za najbardziej wyposażoną wersję Stepway, czyli taką jaką testowaliśmy, przyjdzie nam zapłącić 70 010 zł. W tej cenie otrzymujemy między innymi płatny lakier, rozszerzony system multimedialny wspierający Android Auto i Apple CarPlay, silnik diesla, koło dojazdowe, podgrzewane fotele, komplet szyb w prądzie, kamerę cofania, klimatyzację manualną, wiele schowków, tempomat, dodatkowe lusterko wsteczne oraz 6 poduszek powietrznych. W tej cenie nie znajdziecie tak dobrze wyposażonego minivana. Dlatego można mu wybaczyć niektóre niedogodności.

Dacia Lodgy ma spełniać swoje zadania. Być tanią i jeździć z punktu A do punktu B. I po prostu to robi – kropka.

Tekst i zdjęcia: Arek Jurczewski

Dacia Lodgy Stepway

Ocena Dacia Lodgy Stepway

Wygląd:%name Test: Dacia Lodgy Stepway   tania, ale spełniająca oczekiwania (5 / 10)
Wnętrze:%name Test: Dacia Lodgy Stepway   tania, ale spełniająca oczekiwania (5 / 10)
Silnik:%name Test: Dacia Lodgy Stepway   tania, ale spełniająca oczekiwania (7 / 10)
Skrzynia:%name Test: Dacia Lodgy Stepway   tania, ale spełniająca oczekiwania (6 / 10)
Przyspieszenie:[usr7]
Jazda:%name Test: Dacia Lodgy Stepway   tania, ale spełniająca oczekiwania (5 / 10)
Zawieszenie:%name Test: Dacia Lodgy Stepway   tania, ale spełniająca oczekiwania (5 / 10)
Komfort:%name Test: Dacia Lodgy Stepway   tania, ale spełniająca oczekiwania (5 / 10)
Wyposażenie:%name Test: Dacia Lodgy Stepway   tania, ale spełniająca oczekiwania (7 / 10)
Cena/jakość:%name Test: Dacia Lodgy Stepway   tania, ale spełniająca oczekiwania (7 / 10)
Ogółem:%name Test: Dacia Lodgy Stepway   tania, ale spełniająca oczekiwania (59/100)

Galeria zdjęć Dacia Lodgy Stepway

Dane techniczne Dacia Lodgy Stepway

Silnik: R4, turbodiesel
Pojemność: 1461 cm³
Moc: 115 KM przy 3750 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 260 Nm 1750 obr/min
Skrzynia biegów: manualna 6b
0-100 km/h: 10,8 s
V-max: 185 km/h
Zbiornik paliwa: 50 l

Dyskusja

komentarzy

Arek Jurczewski

W samochodzie spędza znaczną część swojego życia. Lubi przejażdżki bez większego celu, byle jechać. Ma fioła na punkcie jednego z rodzimych zespołów muzycznych, dlatego przemierzanie kraju wzdłuż i wszerz siedząc za kierownicą nie jest mu obce. Na co dzień jeździ Saabem, który jest niewiele młodszy od niego. W wolnych chwilach lubi samemu pogrzebać przy samochodzie, z różnym skutkiem. Najnowszy cel motoryzacyjny? Zakup auta, doprowadzenie do znośnego stanu, poznanie na wylot i wyruszenie na następną edycję Złombola. Zawodowo związany z informatyką.