W czasach zdominowanych przez wszelakiej maści SUV-y i crossovery każdy samochód w nadwoziu coupe stanowi miłą odmianę. Jednak nie do każdej marki pasują tego typu modele. Czasem możemy puścić wodze fantazji, a wtedy wszystko jest możliwe. Nawet ta Dacia 1410 Sport.
W cyfrowym świecie nawet najbardziej nieprawdopodobny samochód może zaistnieć. Stąd też przeróżni graficy tworzą modele, które z pewnością chcielibyśmy zobaczyć na naszych drogach. Jednak słupki sprzedaży są nieubłagane i praktycznie każdy z nich nie znalazłby wystarczającego grona kupujących, aby zwróciły się koszty produkcji. Do tej grupy należy właśnie sportowa Dacia.
Samo połączenie słów „sportowa” oraz „Dacia” wydaje się wręcz zbrodnia motoryzacyjną zwłaszcza, gdy spojrzymy na obecną ofertę rumuńskiej marki. Nie przeszkodziło to jednak Theodorowi Ioan Tănase, aby opracować Dacię 1410 Sport nawiązującą do jednego z modeli marki. Ten 29-letni absolwent inżynierii transportu na Uniwersytecie w Pitesti zainspirował się Dacią 1300. Samochód ten montowano w latach 80. i był niczym innym jak licencyjną wersją Renault 12.
Sportowa Dacia? Nie sądzę
Samochód łączy w sobie od dawna zapomniane korzenie marki oraz nowy design, który zapowiadał Bigster. Podobnie jak w prototypie, sportowa Dacia otrzymała podświetlane logo i elementy grilla, a także charakterystyczne reflektory w kształcie litery „Y”. Trzeba przyznać, że samochód robi wrażenie i zdecydowanie przyciągałby uwagę ulicznych gapiów. Jednak Dacia nigdy nie stworzyłaby takiego samochodu. Rumuńska marka produkuje modele, które są przystępniejsze cenowo od konkurencji. Więc nie ma tam miejsca dla sportowego coupe. Co więcej, myślę, że nie każdy chciałby „wozić się” coupe od Dacii.
Pozostaje jeszcze kwestia, jaka jednostka napędowa trafiłaby na pokład rumuńskiego coupe. We wcześniej wspomnianej Dacii 1300 znajdował się 1,4-litrowy motor dostarczający 65 KM mocy. Jest to zdecydowanie za mało dla takiego samochodu. Jednak trzycylindrowy 1,2-litrowy silnik, który zadebiutuje wraz z nowym Dusterem wydaje się lepszą opcją. Dostarcza on 130 KM mocy, co brzmi zdecydowanie lepiej.
Damian Kaletka
Fot. Theodor Ioan Tănase