Wszyscy wiemy, że paliwo nie zawsze jest idealnej jakości. Podpowiadamy co zrobić, aby chronić swój silnik przed zgubnym wpływem zanieczyszczeń i cieszyć się jego dobrą kondycją.
Wielu właścicieli samochodów zastanawia się jak właściwie dbać o stan swojego pojazdu. Troszczą się o lakier, czystość w środku, miejsce do parkowania, opony, hamulce i mnóstwo innych rzeczy. Tymczasem wiele problemów z samochodem zaczyna się od tego, co do niego wlewamy. O ile wpływ oleju na właściwości naszego silnika jest zagadnieniem dobrze znanym większości kierowców, o tyle temat doboru paliwa bywa często pomijany i bagatelizowany. Podejście kierowców najczęściej sprowadza się do retorycznego 'skoro nie widać różnicy, to po co przepłacać?’ Nie ulega wątpliwości, że stosowanie złej jakości paliwa niespełniającego norm prowadzi do awarii silnika.
Jednak nie każdy wie, że stosowanie paliw spełniających normy również może powodować problemy. Badania i analizy przeprowadzone przez koncern BP jednoznacznie wskazują, że używanie zwykłych paliw* powoduje osadzanie się zanieczyszczeń w silniku. Te zanieczyszczenia mogą powodować obniżenie skuteczności wrażliwych elementów silnika jak wtryskiwacze czy zawory, przyspieszając ich zużycie i prowadząc do kosztownych napraw. Objawy są dla wszystkich typów silników takie same: obniżone osiągi, wyższe zużycie paliwa, problemy z uruchomieniem, nierównomierna praca silnika. W skrajnych przypadkach brud i osady wewnątrz silnika mogą doprowadzić do awarii wtryskiwacza lub zapalenia się kontrolki CHECK ENGINE, drastycznie ograniczając moc w celu bezpiecznego dojechania do warsztatu.
Co dokładnie szkodzi silnikowi?
- twarde cząsteczki sadzy z częściowo spalonego paliwa
- osady węglowe powstające na skutek rozkładu termicznego paliwa gromadzące się w okolicach wtryskiwaczy oraz na innych podzespołach np. przy zaworze recyrkulacji spalin EGR
- osady w postaci warstewki lakieru
- białe, mydlane osady (karboksylany metali)
- zanieczyszczenia pochodzenia olejowego
- zanieczyszczenia powstające w procesie produkcji paliw
Szczególnie wrażliwe na jakość paliwa są nowoczesne jednostki z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Wtryskiwacze w takich silnikach pracują w wysokiej temperaturze, pod ogromnym ciśnieniem oraz blisko komory spalania. Ich wewnętrzne kanaliki są bardzo małe w celu jak najlepszego rozpylenia mieszanki, wszystko po to aby spełnić coraz bardziej wyśrubowane normy emisji spalin, dlatego nawet mikroskopijna ilość brudu może ograniczyć ich przepustowość lub nawet je zablokować. Po drogach porusza się coraz więcej samochodów z tego typu rozwiązaniem i jest to trend, który od 2008 r. nieustannie rośnie.
Koncern BP wychodzi naprzeciw użytkownikom samochodów, którzy chcą właściwie zadbać o czystość i niezawodność w silnikach swoich samochodów. Specjaliści z BP zaingerowali w skład chemiczny samego paliwa, jako pierwsi oferując paliwa z technologią ACTIVE. To najlepsze dostępne dotychczas paliwa BP o właściwościach czyszczących. Wszystkie paliwa BP są już teraz wyposażone w tę technologię.
Stosowanie paliw BP z technologią ACTIVE wiąże się z szeregiem korzyści:
- zwiększony dystans pokonywany na jednym zbiorniku
- zmniejszone ryzyko nieplanowanych przeglądów
- utrzymanie osiągów silnika na poziomie przewidzianym przez producenta
Dzięki technologii ACTIVE cząsteczki zanieczyszczeń są odciągane od wrażliwych komponentów silnika i bezpiecznie trafiają do komory spalania. Co więcej, dzięki tym paliwom powierzchnie metalowe wewnątrz silnika są zabezpieczane przed ponownym osadzeniem się brudu.
Paliwa z technologią ACTIVE można zastosować do każdego silnika, niezależnie od jego wieku i konstrukcji. Nie ma znaczenia jak długo silnik pracował na zwykłym paliwie, brud z układu paliwowego zostanie usunięty przy regularnym stosowaniu paliw BP. Dzięki BP i technologii ACTIVE każdy kierowca może właściwie zadbać o swój silnik i utrzymać go w dobrej kondycji na dłużej.
Bartłomiej Puchała
*Zwykłe paliwa to paliwa bez dodatków spełniające jedynie podstawową Polską Normę PN-EN.