• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Czym zastąpić rondo? Amerykanie mają sposób

Bartłomiej Puchała Autor Bartłomiej Puchała
11/08/2018
w Newsy
0
54b209ba1a5f3e2027830bd3aa024702

54b209ba1a5f3e2027830bd3aa024702

139
SHARES
1.3k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

To skrzyżowanie wygląda na skomplikowane, ale całkowicie eliminuje niebezpieczne lewoskręty.

Grafika powyżej przedstawia skrzyżowanie ulicy University Parkway  w mieście Sarasota (FL) z autostradą I-75. Ten węzeł kilka lat temu przerobiono w dosyć unikalny sposób, zamieniając stronami nitki drogi w obszarze skrzyżowania.  Po angielsku takie rozwiązania nazwane są Diverging Diamond Interstate (DDI), czego nie da się w dosłowny sposób przetłumaczyć na polski . Wygląda perfidnie, ale tylko na początku, bo jest to bardzo mądre i bezpieczne rozwiązanie. 

Warto przeczytać

Mazda CX-60 do serwisu

Dwa miliony Porsche z Lipska

BMW pozostanie wierne swoim jednostkom

Idea jest prosta – brak lewoskrętów przecinających jakikolwiek strumień aut jadących z przeciwka. Zamiana stron dwóch jezdni tworzy oczywiście dwa duże punkty przecięcia, ale sterowane prostą sygnalizacją świetlną. Najbardziej niebezpieczne punkty zapalne, czyli miejsca włączania się do ruchu zostały tutaj złagodzone do minimum. Dokładnie wyjaśnia to poniższy filmik wydany przez zarząd dróg Florydy:

ADVERTISEMENT

Takie rozwiązanie redukuje liczbę punktów zapalnych na skrzyżowaniu do minimum. Kolizje oczywiście będą się nadal zdarzały, ale prędzej będą to delikatne obcierki i niegroźne stłuczki niż klasyczne, lewoskrętne dzwony. Podobno od czasu przerobienia skrzyżowania płynność ruchu poprawiła się, zanotowano zmniejszenie kongestii o 40% i liczby wypadków i kolizji o 50%. 

Dla kierowców wygląda w porządku, a co z pieszymi? Najbezpieczniejsze byłoby odseparowanie ruchu pieszych, ale w tym akurat miejscu zdecydowano się na zorganizowanie przejść naziemnych. Sześć z ośmiu z nich jest zabezpieczone sygnalizacją świetlną, więc powinny być bezpieczne. Tylko sama droga jaką musi pokonać pieszy, by przejść przez jezdnię wydaje się nieco zbyt długa.

Rozwiązanie to nie jest nowe. Pierwszy raz zastosowano je w 2009 r. w Missouri, a w tej chwili w USA jest już ponad 100 miejsc DDI, a kolejne 150 czeka na rozważenie takiej zmiany. W Europie są to raczej odosobnione przypadki, bo u nas wolimy inne sposoby:

hybryda węzła typu koniczynka z węzłem typu wiatrak

Tego typu skrzyżowanie nazywane jest węzłem mieszanym, gdzie dwa zjazdy są charakterystyczne dla 'koniczynki’, a dwa pozostałe dla węzła typu wiatrak. Zaletą jest niemal idealna bezkolizyjność, a wadą niestety skomplikowana budowa i zabieranie sporej ilości przestrzeni.

Powyższy przykład jest charakterystyczny dla skrzyżowania dwóch dróg o najwyższych kategoriach. Gdyby podobne jak na Florydzie skrzyżowanie pojawiło się u nas (droga o wyższej kategorii X droga o niższej kategorii), to prawdopodobnie zostałoby rozwiązane w ten sposób:

węzeł z dwoma rondami

Mimo wszystko w Europie drogowcy uwielbiają ronda ze względu na proste zasady jakie na nich obowiązują. W USA za to mało kto widział rondo, więc tam tego typu drogowe zagadki byłyby jeszcze bardziej mylące dla większości osób, stąd poszukiwanie zamienników. 

Co jest bezpieczniejsze – DDI czy klasyczne rondo? A może znacie przypadki innych osobliwości na skrzyżowaniach? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach.

Bartłomiej Puchała

Tagi: aktualnościbezpieczeństwociekawostkirondoskrzyżowanie
Poprzedni post

Porównanie: Hyundai Kona 1.0 kontra Seat Arona 1.0

Następny post

Niedziela na elektrycznym rowerze – Askoll EB1 i EB2

Bartłomiej Puchała

Bartłomiej Puchała

Nie jest fanem szybkiej jazdy. Dużo większą przyjemność sprawia mu płynność prowadzenia. Dziennikarstwo motoryzacyjne to dla niego zabawa i hobby, choć marzy o przejściu na zawodowstwo. Miłośnik youngtimerów i sleeperów oraz kultowego już Top Gear - posiadacz wszystkich wydanych numerów polskiej wersji magazynu. Na co dzień upala prawie trzydziestoletnie W124.

Podobne artykuły

Polska premiera Mazdy CX-60 Phev

Mazda CX-60 do serwisu

Autor Paweł Oblizajek
09/12/2023
0

Czy nie ma już na rynku marek, które wolne są od wad fabrycznych? Jak się okazuje, jest to wielce prawdopodobne....

S23 1980 fine

Dwa miliony Porsche z Lipska

Autor Paweł Oblizajek
09/12/2023
0

Porsche w Niemczech ma powody do zadowolenia. Popyt na ich samochody ciągle rośnie. Nie jest bynajmniej teza wyssana z palca....

P90507417 highRes bmw m track days 06

BMW pozostanie wierne swoim jednostkom

Autor Paweł Oblizajek
08/12/2023
0

Moda na silniki o niskiej pojemności wspomagane przez turbosprężarki nie przemija. Z niewielkiej pojemności uzyskujemy coraz większe moce. Niemal każda...

NowyFiat500LaPrimabyBocelli

Fiat 500e z szybką wymianą akumulatora

Autor Paweł Oblizajek
08/12/2023
0

Elektryfikacja wkracza na kolejny etap. To co do tej pory było zmartwień wielu niezdecydowanych klientów, już wkrótce może nie stanowić...

Następny post
Askoll 3

Niedziela na elektrycznym rowerze - Askoll EB1 i EB2

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe
  • opony zimowe

© 2023 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET

Go to mobile version