W przypadku samochodów często można się spotkać z podziałem na klasy i określeniami typu segment A. W praktyce natomiast okazuje się, że wiele osób tak naprawdę kompletnie nie wie, o co w tym wszystkim chodzi. Czy auto z segmentu A jest lepsze od pojazdu zaliczanego do klasy B? A może najlepszym wyborem będzie zakupienie lub wypożyczenie pojazdu z segmentu E? Jeżeli chcesz się dowiedzieć, co tak naprawdę oznaczają klasy samochodów, koniecznie zapoznaj się z dalszą częścią artykułu.
- Co oznacza klasa samochodu?
- Czy samochody sportowe również mają swoją klasę?
- Stosowane w Europie klasy samochodów
- Podział pojazdów ze względu na cenę
Znajdziesz tu również przykładowe modele pojazdów dla każdego z opisywanych segmentów i poznasz alternatywny podział dla tego, który od lat jest stosowany w całej Europie.
Co oznacza klasa samochodu?
Podział samochodów na klasy przebiega najczęściej według ich wielkości. To właśnie na podstawie wymiarów przydzielane są do każdego auta klasy. Często stosowanym określeniem jest również segment, który w praktyce oznacza klasę samochodów. Obowiązujący w Europie podział aut na samochody klasy B, auta klasy F i wiele innych kategorii jest umowny i tak naprawdę nie ma oficjalnego dokumentu, który definiowałby, jakie dokładnie auta można uznać za samochody miejskie (segment auta B) lub samochody luksusowe (segment auta F). Jednocześnie stosowanie takich podziałów ułatwia sprzedawcom dotarcie do klientów zainteresowanych zakupem konkretnego pojazdu.
Czy samochody sportowe również mają swoją klasę?
Jeżeli chodzi o samochody sportowe, w tym przypadku stosuje się oznaczenie segment S. Początkowo zaliczano do niej pojazdy o nadwoziu dwudrzwiowym. Przykładowe pojazdy, które zdecydowanie można zaliczyć do tej klasy pojazdów, to między innymi kultowe Porsche 911, Chevrolet Corvette oraz Audi R8.
Stosowane w Europie klasy samochodów
Pozostałe klasy pojazdów, które są stosowane w Europie to przede wszystkim:
- segment auta A – zaliczają się do niego małe pojazdy zaprojektowane z myślą o poruszaniu się po mieście (między innymi Skoda Citigo i Toyota Aygo),
- segment auta C – klasa niższa-średnia, czyli auta kompaktowe. Chodzi o pojazdy, które sprawdzą się zarówno po mieście, jak i na dłuższych trasach (np. Ford Focus i Toyota Corolla),
- segment auta D – klasa średnia, a dokładniej samochody rodzinne. Europejski podział samochodów uwzględnia w niej m.in. auta typu Honda Accord i Toyota Avensis,
- segment auta E – klasa wyższa-średnia, do której zaliczają się większe i najczęściej bogato wyposażone pojazdy (np. Jaguar XF, Audi A6),
- segment auta F – auta luksusowe z najlepszymi silnikami i najdroższym wyposażeniem. Do samochodów tej klasy można zaliczyć m.in. Rolls-Royce Phantom i Bentley Continental.
Wiedza na temat tego, co oznaczają poszczególne segmenty rynkowe, przyda się nie tylko na etapie szukania nowego auta, ale również podczas korzystania z usług wypożyczalni samochodów. Dzięki temu będzie można łatwo znaleźć samochody tanie lub luksusowe limuzyny, w zależności od swoich aktualnych potrzeb. Bogaty wybór pojazdów z różnych segmentów oferuje popularna wypożyczalnia samochodów.
Podział pojazdów ze względu na cenę
Chociaż w Europie najczęściej stosowany jest przedstawiony powyżej podział ze względu na wielkość pojazdów, w Ameryce Północnej auta dzieli się przede wszystkim według ceny. W takim przypadku można wyróżnić między innymi samochody tanie, auta luksusowe, pojazdy sportowe i samochody supersportowe.
Co sądzisz o wspomnianej alternatywie dla przyjętego w Europie podziału na klasy?
Źródło: Rentline.pl / art. sponsorowany