Site icon Motopodprad.pl

Czy hybryda może mieć prawdziwy napęd na 4 koła i dawać frajdę?

hybryda 4x4 jaguar 1

hybryda 4x4 jaguar 1

Auto hybrydowe z napędem na 4 koła — czy takie rozwiązanie ma sens? Zdecydowanie tak! Auta napędzane energią elektryczną wcale nie muszą być nudne i słabe. Świetnym tego przykładem jest Jaguar F-PACE – hybrydowy SUV o wzorowych osiągach, który potrafi dać prawdziwą frajdę z jazdy.

PHEV — hybryda, którą podłączysz do gniazdka

Hybryda typu plug-in (plug-in hybrid vehicle) to samochód o napędzie spalinowo-elektrycznym, który może być ładowany poprzez podłączenie do sieci elektrycznej. Oczywiście takie auto ładuje się również tak, jak robi to klasyczna hybryda — zamieniając energię kinetyczną w elektryczną podczas jazdy. Działanie hybrydy plug-in łączy więc w sobie najlepsze cechy auta elektrycznego, auta spalinowego oraz hybrydy.

Jaką przewagę nad innymi napędami ma hybryda typu plug-in?

Hybryda typu plug-in wypada bardzo pozytywnie w porównaniu z tradycyjnymi napędami hybrydowymi. Jak już wspomnieliśmy, takie auto można ładować, łącząc się z siecią elektryczną. Dzięki temu PHEV ma własny zapas energii i może pokonać nawet kilkadziesiąt kilometrów, polegając wyłącznie na nim. W przypadku klasycznych hybryd taki zasięg zazwyczaj nie przekracza kilku kilometrów lub zupełnie nie występuje.

PHEV to połączenie dwóch światów. Przede wszystkim pozwala na cichą i ekologiczną jazdę na prądzie. Z drugiej strony daje jednak kierowcy możliwość tankowania, gwarantując pełną niezależność. Mimo wszystkich zalet aut elektrycznych (EV), wielu klientów nie decyduje się na ten napęd np. ze względu na obawy o dostęp do stacji ładowania. Jednocześnie hybryda typu plug-in oferuje bardzo niskie koszty eksploatacji, przez co góruje nad standardowym napędem spalinowym. Świetnym tego przykładem jest wspomniany już Jaguar F-PACE, który pozwala uzyskać średnie spalanie już na poziomie 2,2 l na 100 km.

Jakie osiągi oferuje hybryda?

Czy hybrydy to słabe auta, które nie dają radości z jazdy? Na pewno nie wszystkie. Standardy w świecie motoryzacji stale się zmieniają, ale zawsze możemy liczyć na marki, które zbudowały swoją tożsamość na przyjemności sportowej jazdy. Wykorzystują one napędy typu PHEV, by uzyskać połączenie najlepszych cech charakterystycznych silników elektrycznych i spalinowych. W efekcie otrzymujemy pojazd o dużej mocy, pokaźnym momencie obrotowym i świetnym przyspieszeniu. Przykład? Jaguar F-PACE oferuje nawet 404 KM mocy oraz moment obrotowy sięgający 640 Nm. Co więcej, model ten może pochwalić się przyspieszeniem do 100 km/h w 5,3 sekundy. To jednak nie wszystko, co kryje w sobie model F-PACE. Jedną z jego tajnych broni jest napęd na 4 koła.

Napęd na 4 koła — nie tylko do zadań specjalnych

Napęd na 4 koła kojarzy nam się głównie z autami terenowymi. Nie jest to zresztą błędne skojarzenie, bo takie pojazdy najczęściej go wykorzystują. Rozwiązanie to może jednak znacznie wzbogacić także jazdę miejską. W jaki sposób?

Zacznijmy od tego, że większość aut miejskich posiada napęd przedni. Jest on relatywnie tani w produkcji, a do tego pozwala na wygospodarowanie wygodnej przestrzeni na tyłach pojazdu. Rozwiązanie to oczywiście nie jest pozbawione wad. Przedni napęd przede wszystkim może powodować skłonność auta do podsterowności i utrudniać płynne pokonywanie ciasnych zakrętów. Ponadto obniża on zdolność auta do efektywnego przenoszenia dużych wartości momentu obrotowego. Co więcej, cierpi na tym także przednia oś, która ze względu na zwiększoną eksploatację jest bardzo podatna na zużycie i uszkodzenia.

Wszystkie te problemy usuwa w cień napęd na 4 koła. Rozwiązanie to pomaga kierowcy utrzymać kontrolę nad torem ruchu pojazdu, poprawia przyczepność i ułatwia pokonywanie stromych wzniesień. Zalety te są odczuwalne oczywiście nie tylko na standardowych drogach asfaltowych, lecz także poza nimi, przez co auta 4×4 cieszą się tak dużą popularnością wśród zwolenników off-roadu.

Hybryda plug-in z napędem na cztery koła — połączenie idealne

Połączenie napędu hybrydowego plug-in z mechanicznym układem napędu na cztery koła pozwala efektywnie rozprowadzać moment obrotowy. Dzięki temu samochód przekazuje więcej napędu (z obu silników) tam, gdzie jest on potrzebny. Na przykład w trakcie jazdy po asfalcie aktywuje tylną oś bardziej niż przednią, co pozwala kierowcy zrobić pożytek z mocy auta, a co za tym idzie, poczuć ogromną frajdę z jazdy. Dokładnie tak działa Jaguar F-PACE PHEV – SUV hybryda plug-in i samochód z napędem na 4 koła w jednym. 

Projektanci tego modelu nie zapomnieli jednak o kwestii bezpieczeństwa. Auto oferuje przyjemnie wyważony układ kierowniczy. W przeciwieństwie do wielu SUV-ów nie „pływa” przy wysokich prędkościach i zachowuje się pewnie nawet przy nagłych zmianach kierunku jazdy. Poza tym F-PACE jest wyposażony w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak hamowanie awaryjne, wspomaganie utrzymania pasa ruchu, tempomat, monitorowanie skupienia kierowcy, kamera Surround 3D oraz wiele innych.

Źródło: Jaguar / art. sponsorowany

Exit mobile version