• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Czujniki ciśnienia już obowiązkowe

Redakcja Motopodprad Autor Redakcja Motopodprad
07/10/2014
w Newsy
1
tpms

tpms

136
SHARES
1.2k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Uwaga kierowcy! Wraz z początkiem listopada wchodzi w życie przepis dotyczący obowiązkowego systemu monitorującego ciśnienie w oponach. Należy przygotować się na dłuższy i droższy proces wymiany ogumienia.


System monitorujący TPMS (ang. Tyre Pressure Monitoring System) informuje kierowcę o spadku ciśnienia w oponach. W niektórych samochodach takich marek jak Lexus, BMW czy Mercedes jest on montowany fabrycznie już od kilku lat. Dane z czujników umieszczonych najczęściej przy wentylu przekazywane są za pomocą fal radiowych i prezentowane na ekranie monitora pokładowego lub tablicy rozdzielczej auta. Pozwala to na bieżącą, dokładną kontrolę ciśnienia w każdym z kół.

Warto przeczytać

Wyciekły grafiki patentowe Renault 5 E-Tech

Alpine A110 z nowym wykończeniem

Hyundai Ioniq 5 eN1 Cup wystartuje w wyścigach

W wybranych autach klasy średniej i niższej, zwłaszcza w modelach pojazdów z grupy VAG, stosowany jest inny, pośredni system TPMS. W tym przypadku do pomiarów wykorzystuje się stosowane w systemach ABS i ESC czujniki prędkości kół. Poziom ciśnienia ogumienia obliczany jest na podstawie wibracji lub obrotów kół. Jest to system tańszy, ale należy mieć na uwadze, że kierowca informowany jest o spadku ciśnienia dopiero w momencie, gdy różnica wynosi 20% w stosunku do stanu początkowego.

ADVERTISEMENT

Od 1 listopada 2014 każdy nowy samochód sprzedawany na terenie Unii Europejskiej musi być zaopatrzony w system TPMS. – Pozwoli to kierowcom na sprawne kontrolowanie tak ważnego dla bezpiecznej, komfortowej i ekonomicznej jazdy ciśnienia w oponach – zauważa Przemysław Krzekotowski, Specjalista ds. TPMS w Oponeo.pl.
Zbyt niskie ciśnienie w ogumieniu zwiększa spalanie, pogarsza właściwości trakcyjne samochodu i prowadzi do szybszego zużycia ogumienia.

Kierowcy, którzy przygotowują się do wymiany opon, a korzystają z systemu TPMS, powinni poinformować o tym specjalistę w zakładzie wulkanizacyjnym. Kiedy chcemy wymienić tylko opony (przez cały rok używamy jednego kompletu felg i czujników ciśnienia) serwis ogumienia nie musi wykonywać żadnych dodatkowych czynności, poza zachowaniem wyjątkowej ostrożności podczas demontażu, aby nie uszkodzić czujnika mechanicznie. Konieczna jest jednak diagnoza czujników przed rozpoczęciem demontażu opon (pomiar ciśnienia i temperatury, siła sygnału, stan baterii, itp.) przy użyciu specjalistycznego urządzenia. – Przy przekładaniu czujników ciśnienia z kompletu felg letnich do zimowych nie można zapomnieć o wymianie kompletu uszczelek i zaworów – wyjaśnia ekspert z Oponeo.pl. Odpowiednie zestawy naprawcze powinny znajdować się na wyposażeniu profesjonalnych serwisów ogumienia. – Warto ten dodatkowy czas poświęcić, gdyż zaniedbanie tego typu może wiązać się z późniejszą potrzebą wymiany czujnika – dodaje Przemysław Krzekotowski z Oponeo.pl.

Właściciele aut z systemem TPMS muszą przygotować się na wyższy koszt montażu ogumienia. Cena będzie wahać się w granicach 50-80 zł w zależności od serwisu. Dodatkowo czas wykonania usługi delikatnie się wydłuży. Lepszym rozwiązaniem może okazać się zaopatrzenie się w drugi komplet kół. – W ten sposób skracamy czas sezonowej wymiany ogumienia i zmniejszamy ryzyko uszkodzenia czujników przy tych czynnościach – mówi Przemysław Krzekotowski z Oponeo.pl. Kiedy decydujemy się na sezonową wymianę kompletnych kół (zimą stosujemy drugi zestaw felg i czujników) musimy zresetować system TPMS – zabieg ten pozwoli komputerowi pokładowemu rozpoznać nowe czujniki w kołach. Kolejny raz niezbędne będzie specjalistyczne urządzenie, które w tej chwili ma mniej niż 20% serwisów ogumienia.

Największe koszty związane z serwisowaniem czujników ciśnienia poniesiemy w sytuacji wymiany pojedynczego czujnika. Niezależnie od tego, czy przestał on działać z powodu uszkodzenia mechanicznego, czy też rozładowanej baterii, kierowca powinien przygotować się na wydatek około 300 zł za nowy czujnik plus koszty montażu i aktywacji.

Źrodło: oponeo.pl / art. sponsorowany

Tagi: aktualnościczujnik ciśnienianewsoponaoponyprzepisytpmstpms obowiązkowewymiana opon
Poprzedni post

Test: VW Beetle 2.0 TSI 210 KM

Następny post

Ford GT powróci?

Redakcja Motopodprad

Redakcja Motopodprad

Podobne artykuły

Renault 5 E-Tech

Wyciekły grafiki patentowe Renault 5 E-Tech

Autor Damian Kaletka
09/12/2023
0

Do oficjalnej premiery nowego Renault 5 E-Tech pozostało zaledwie kilka miesięcy. Jednak już teraz możemy przyjrzeć się projektowi dzięki grafikom...

Alpine A110 R Turini

Alpine A110 z nowym wykończeniem

Autor Damian Kaletka
09/12/2023
0

Francuzi postanowili przygotować dodatkowy wariant Alpine A110 R Turini, który będzie nieznacznie tańszy od pełnoprawnego A110 R. Wprowadzone modyfikacje nie...

Hyundai Ioniq 5 eN1 Cup

Hyundai Ioniq 5 eN1 Cup wystartuje w wyścigach

Autor Damian Kaletka
09/12/2023
0

Wyczynowy elektryk wystartuje już w majowych wyścigach.

Group 95

Najlepsze pojazdy elektryczne według kierowców

Autor Paweł Oblizajek
09/12/2023
0

Rankingi zazwyczaj powstają w oparciu o opinie ekspertów z branży motoryzacyjnej. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych stworzyło jednak zestawienie oparte na...

Następny post
1206

Ford GT powróci?

Komentarze 1

  1. Paweł says:
    9 lat ago

    Kolejny głupi wymysł tepych lewackich pedałów z Brukseli.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe
  • opony zimowe

© 2023 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET

Go to mobile version