• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Cztery życia opony ciężarowej

Konrad Stopa Autor Konrad Stopa
15/06/2015
w Porady
0
138
SHARES
1.3k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Opony samochodów ciężarowych poddawane są bardzo intensywnej eksploatacji. Firmy transportowe pokonują na nich tysiące kilometrów w kilkukrotnie krótszym czasie niż ma to miejsce w przypadku opon samochodów osobowych czy SUV.

Warto przeczytać

Zalety leasingu samochodu elektrycznego

Podróż samochodem do Warszawy – o czym warto wiedzieć?

Pasty polerskie i kosmetyki samochodowe – bo wygląd ma znaczenie

Ogumienie ciężarowe ze względu na koszty wymiany na nowe są też najczęściej poddawane regeneracji celem wykorzystania w pełni ich potencjału. Okazuje się, że opony z tego segmentu mogą mieć nawet cztery „życia”.

Każdy z nas kierowców, spotkał się choć raz z określeniem opon bieżnikowanych. Bieżnikowaniu poddaje się zarówno opony ciężarowe jak i niektóre osobówki. Kierowcy, powielając mity z przeszłości, podchodzą dość sceptycznie do właściwości jezdnych i trwałości takiego ogumienia. Jest jednak jeszcze jedna metoda, która jest dużo tańsza i daje bardzo dobre efekty przy przywracaniu właściwości jezdnych.

 

Nacinanie bieżnika

Regeneracja przez nacinanie polega na pogłębieniu rowków obwodowych, rzadziej poprzecznych, w bieżniku który pod wpływem eksploatacji osiągnie już wysokość 2-3 mm. Jest to możliwe do wykonania, a nawet dopuszczalne przez przepisy prawne poszczególnych krajów i rekomendowane przez Organizację Techniczną ds. Opon i Felg. Jedynym wyjątkiem zawartym w polskim kodeksie drogowym jest zakaz nacinania opon przeznaczonych na przednią oś autokarów osiągających maksymalną prędkość 100 km/h.

Nacinaniu można poddawać wyłącznie opony posiadające na swoim boku oznaczenie Regroovable lub symbol U. Takie opony zostały odpowiednio przygotowane już na etapie projektowania poprzez zastosowanie dodatkowej warstwy gumy, która w odpowiednim momencie zostaje poddana nacinaniu. Nasuwa się naturalne pytanie dlaczego producent nie oferuje nam ogumienia z głębszymi rowkami już przy sprzedaży? Dla zapewnienia optymalnych warunków jezdnych, wysokość bieżnika musi być odpowiednio dopasowana. Przy zbyt wysokich kostkach bieżnika dochodzi do ich nadmiernego uginania i większej podatności na zrywanie poszczególnych kostek gumy.

 

Co zyskujemy poprzez nacinanie bieżnika?

Poprzez nacinanie otrzymujemy ostrzejsze krawędzie i rowki głębsze o 3-4 mm, co zdecydowanie poprawia właściwości trakcyjne opony i wydłuża jej przebiegi o 25-30%. Operację tę wykonuje się ręcznie za pomocą specjalnego narzędzia dążąc do możliwie wiernego odtworzenia wzoru oryginalnego bieżnika. Prawidłowo wykonane pogłębianie bieżnika nie osłabia w żaden sposób trwałości opony i nie wyklucza wykonania późniejszego bieżnikowania.

Nowa opona ciężarowa, pod warunkiem że nie zostanie w międzyczasie uszkodzona, podczas normalnej eksploatacji może przejść przez cztery etapy zanim zostanie wycofana z użytku:

  1. normalne zużycie nowej opony
  2. pogłębianie bieżnika przywracające jej 25-30% sprawności
  3. bieżnikowanie dające do 100% nowego przebiegu
  4. ponowne pogłębianie

By powyższe etapy regeneracji były możliwe do zastosowania i co się z tym wiąże, znacznie ograniczały koszty firmie transportowej, należy zapewnić odpowiednią dbałość o stan opon podczas ich użytkowania oraz powierzać ich regenerację w ręce fachowców korzystających z odpowiednich technologii. Nacinanie bieżnika należy do prostszych czynności przywracających sprawność ogumienia, ale tylko wykonanie tego przy pomocy profesjonalnej nacinarki zagwarantuje przeprowadzenie całego procesu w sposób szybki i prawidłowo odtwarzający rzeźbę bieżnika. Do tego celu znakomicie sprawdza się niemiecka nacinarka do bieżnika Rillfix 6.

 

Źródło: PHU-Szczepan / art. sponsorowany

Tagi: bieżnikciężarówkakapećkołanacinanie bieżnikaoponaoponyporadaporadypowietrzetirwulkanizacjazmiana opony
Poprzedni post

Duster Pick-up także dla Europy?

Następny post

Test: Mercedes Citan 111 CDi Mixto

Konrad Stopa

Konrad Stopa

Motopasjonat z krwi i kości, który pisze o samochodach z wielką przyjemnością czekając na komentarze, nawet te uszczypliwe. Od małego poznawał auta na ulicy po dźwięku silnika i już wtedy marzył, by zmieniać "cztery kółka" jak rękawiczki - dzięki Motopodprad.pl to się spełnia! Tego zapaleńca znajdziecie też na Instagramie - @stopao

Podobne artykuły

Zalety leasingu samochodu elektrycznego

Zalety leasingu samochodu elektrycznego

Autor Redakcja Motopodprad
25/01/2023
0

Wzrost popularności samochodów elektrycznych sprawia, że coraz częściej stają się one obiektem poszukiwań osób, które są zainteresowane leasingiem nowego pojazdu....

Warszawa

Podróż samochodem do Warszawy – o czym warto wiedzieć?

Autor Redakcja Motopodprad
13/01/2023
0

Decydując się na wycieczkę do Warszawy, warto poznać dokładną strukturę organizacyjną komunikacji miejskiej w tym mieście, a także opłaty za...

Nissan

Pasty polerskie i kosmetyki samochodowe – bo wygląd ma znaczenie

Autor Redakcja Motopodprad
10/01/2023
0

Właściciele aut lubią, gdy wygląd samochodu cieszy ich oko. Oprócz tego, co pod maską, liczy się dla nich bowiem to,...

Audi

AdBlue – Co to jest i jak się ma do motoryzacji?

Autor Redakcja Motopodprad
09/01/2023
0

Ekologiczne rozwiązania zbierają coraz większą grupę entuzjastów ze względu na ciągłe pogarszanie się klimatu. Opcje chroniące środowisko jesteśmy w stanie...

Następny post
DSC 71091

Test: Mercedes Citan 111 CDi Mixto

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe
  • Pozycjonowanie stron vd.pl

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET