Cupra to dla wielu osób marka, która proponuje bardziej sportowe wersje Seata. Chociaż oferta tej marki jest uboższa, to w 2022 roku nieźle nas zaskoczyła.
Oczywiście stwierdzenie, że Cupra to wyłącznie sportowa wersja modeli Seata to zbyt duże uproszczenie. W ofercie Cupry jest m.in. model Born, który nie ma swojego odpowiednika u Seata.
Cupra to nie tylko sportowa wersja Seata. Jest także wyraźnie droższa. Za osiągi trzeba zapłacić. Można jednak przyjąć, że nie przeszkadza to jednak potencjalnym klientom. Cupra w 2022 roku odnotowała wzrost sprzedaży o imponujące 92,7 % w porównaniu z 2021 rokiem. Zdecydowanie gorzej radzi sobie Seat. Hiszpańska marka odnotowała zaś wyraźny spadek zainteresowania swoimi modelami. Wyniósł on 18,1% w stosunku do 2021 roku.
Wyniki sprzedaży wskazują, że, podobnie jak w 2021 roku, najchętniej kupowanym samochodem marki Cupra był Formentor. W 2022 r. sprzedano go w liczbie 97.600 egzemplarzy. Cupra Born po pierwszym pełnym roku obecności na rynku zanotowała sprzedaż na poziomie 31.400 sztuk co okazuje się bardzo dobrym wynikiem.
Chociaż spadek zainteresowania modelami Seata jest wyraźny, to największym zainteresowaniem klientów wciąż pochwalić się może model Arona. W 2022 roku model sprzedano w ilości 71.000 egzemplarzy. Skala problemu Seata jest widoczna gołym okiem. Najchętniej wybierany Seat osiągnął wynik wyraźnie gorszy niż znacznie droższy model z pod znaku Cupry – Formentor.
Drugie miejsce wśród najchętniej wybieranych modeli Seata zajęła Ibiza, trzecie zaś kompaktowy Leon.
Na razie nie są znane plany Seata na 2023 rok. Wszystko wskazuje na to, że nie można się spodziewać zbyt wielu premier nowych samochodów. Hiszpańska marka pójdzie raczej w stronę mikromobilności. W 2023 roku swoją premierę będą mieć dwa nowe skutery elektryczne: Seat MÓ 125 Performance i najnowsza wersja Seat-a MÓ 50.
Tekst: Paweł Oblizajek
Zdjęcia: Producenci