Co ulega awarii i ile kosztuje naprawa?

Samochód, jak każde urządzenie mechaniczne, prędzej czy później ulega awariom. Każdy z nas zdaje sobie sprawę z tego, że po pewnym czasie będzie musiał udać się do mechanika i mocno nadszarpnąć budżet, aby jego samochód wrócił do pełnej sprawności. Jednak co jest najdroższe w naprawie każdego samochodu i czy jedne auta są mniej awaryjne od innych? Czy da się uniknąć większości awarii w samochodzie?

 

Ile kosztuje naprawa?

Koszt naprawy samochodu może wahać się zależnie od ceny jego części. Oczywistym jest, że bardziej luksusowe samochody mają drogie, trudno dostępne części, które zwiększają wielokrotnie koszty naprawy. Biorąc jednak pod uwagę same koszty mechanika, najdroższe są:

– wymiana uszczelki pod głowicą – nawet do ok. 700 zł
– wymiana rozrządu – nawet ok. 400 zł
– wymiana sprzęgła – nawet ok. 400 zł
– naprawa przekładni kierowniczej – wspomagania – do ok. 160 zł
– regulowanie zaworów/wymiana przegubu napędowego wewnętrznego – do ok. 150 zł

Najdroższe naprawy dotyczą zawsze silnika i układu napędowego, dlatego należyta eksploatacja i dbanie o samochód może pomóc nam w oszczędzeniu pieniędzy. Według raportów pochodzących z 2011 roku samochody klasy mini/małe mają najwięcej usterek – bo aż 31,2 %. Najlepiej w rankingu wypadają samochody terenowe, w których tylko co piąty ulegał usterkom – 22,2%.

Co najczęściej ulega awarii?

Pozostaje pytanie, jak mają się ceny mechaników do rzeczy, które najczęściej się psują? W przypadku elektroniki/elektryki najczęściej stwierdzano lekkie usterki takie jak zbyt wysoko ustawione reflektory, uszkodzone regulacje zasięgu świateł czy przepalone żarówki. Poza elektroniką najczęściej usterkom ulega układ hamulcowy – zużyte okładziny hamulcowe, zbyt duże różnice podczas hamowania, usterki tarcz hamulcowych czy porowate przewody.

Oczywiście im więcej przebiegu, tym więcej pojawiających się usterek. Przykładowo w samochodach w klasie kompakt, praktycznie w ponad 46% pojawiają się usterki przy przebiegu 100-150 tysięcy, czyli prawie 4 krotnie więcej niż przy przebiegu 0-50 tys. w tej samej klasie.

Czy marka i model ma znaczenie?

Nie każde auto ma podobną awaryjność. Będąc jeszcze na etapie zakupu samochodu, możemy porównać dane pochodzące ze znanego Urzędu Dozoru Technicznego TUV wykonane w okresie od lipca 2013 do czerwca 2014, dzięki którym powstała poniższa lista najmniej awaryjnych samochodów.

Samochody do 3 lat:

  1. Mercedes-Benz SLK (2,4%)
  2. Audi A6 (2,9%)
  3. Mercedes-Benz GLK (3,4%)
  4. Porsche 911 (3,9%)
  5. BMW Z4 (4%)

Nie będziemy przedstawiali całego zestawienia, dlatego w ramach kontrastu, tak przedstawia się lista najmniej awaryjnych samochodów w wieku do 11 lat:

  1. Porsche 911 (14,6%)
  2. Subaru Forester (19,3%)
  3. Toyota RAV4 (20,2%)
  4. Toyota Avensis (21,1%)
  5. Honda Jazz (21,2%)

Jak zapobiec lub opóźnić pojawienie się usterki?

Nie jesteśmy w stanie zapobiec wszystkim możliwym usterkom, ale możemy zadbać o to, aby samochód jak najdłużej działał sprawnie, a możliwa usterka czy awaria była wyłapana w krótkim czasie, co powinno zmniejszyć koszty jej usunięcia.

Aby zadbać o samochód należy przede wszystkim pamiętać o corocznych przeglądach. Oczywiście wiemy, że przeglądy są niezbędne do tego, aby poruszać się po drogach, ale należy dokonać dodatkowego przeglądu przed długą wycieczką, wakacjami, aby nie okazało się, że nie dotrzemy cali i zdrowi do domu.

Podstawą jest oczywiście wymiana opon na letnie oraz zimowe, zależnie od pory roku. Każde opony są przystosowane do konkretnego rodzaju warunków i lekceważenie tego może doprowadzić do licznych wypadków.

Należy regularnie sprawdzać poziom płynów, pamiętać o ich wymianie, gdyż mają wpływ na utrzymanie silnika w dobrej kondycji. Wymiana oleju powinna być dokonywana co roku, a płynu hamulcowego co 2 lata. O płynie chłodniczym należy pamiętać średnio co 5 lat.

Poza samą elektroniką i mechaniką samochodu warto pamiętać również o jego wyglądzie. Zabezpieczenie lakieru zapewni nam brak lub przynajmniej zmniejszenie skutków naturalnej, nieuniknionej korozji. Pamiętajmy o tym, że w lecie niemyte owady mogą dosłownie wżerać się w karoserię samochodu, dlatego tak ważne jest regularne czyszczenie pojazdu.

Dbajmy o nasz samochód

Jeśli chcemy uniknąć drogich kosztów napraw i częstych wizyt u mechaników, dbajmy o nasz samochód, pamiętajmy o regularnych naprawach i wymianie płynów. Będąc jeszcze na etapie zakupu samochodu, możemy porównać dane pochodzące z rankingów, które badają ilość awarii występujących zależnie od modelu, przebiegu i wieku pojazdu. Jeśli zdarzy nam się konieczność skorzystania z usług mechanika, pamiętajmy o dokładnym sprawdzeniu jego zakładu i zasięgnięciu opinii znajomych, aby nie dać dosłownie wpuścić się w kanał.

Artykuł powstał przy współpracy z firmą Auto-szyby.pl, która zajmuje się dystrybucją szyb samochodowym najbardziej znanej marki na świecie Saint-Gobain.

Dyskusja

komentarzy

Konrad Stopa

Motopasjonat z krwi i kości, który pisze o samochodach z wielką przyjemnością czekając na komentarze, nawet te uszczypliwe. Od małego poznawał auta na ulicy po dźwięku silnika i już wtedy marzył, by zmieniać "cztery kółka" jak rękawiczki - dzięki Motopodprad.pl to się spełnia! Tego zapaleńca znajdziecie też na Instagramie - @stopao
Follow Me: