Site icon Motopodprad.pl

Co dzieje się ze starymi oponami?

opony

opony

W dzisiejszym świecie, w którym ekologia staje się coraz bardziej ważna i ma coraz większy wpływ na nasze życie, zastanawiamy się, co dzieje się ze zużytymi przez nas opakowaniami czy innymi produktami.

Nasze samochody posiadają często dwa komplety opon, przeznaczone do jazdy letniej i do jazdy zimowej. Często, ze względu na stopień zużycia musimy je wymienić. Stare zostawiamy w zakładzie, gdzie założono nam nowe. I na tym kończy się nasze zainteresowanie oponami, które woziły nas przez długi czas.

Zużyta opona rozkłada się w środowisku naturalnym ponad 100 lat.

Składa się z wielu różnych warstw. Wykonana jest ze specjalnej mieszanki, której głównym spoiwem jest kauczuk naturalny lub syntetyczny. Pozostałe dodatki zwiększają przydatne właściwości opony, a dokładnego składu chyba nikt nie zna, pewnie dlatego, że jest objęty ścisłą tajemnicą producenta. Trwałość opony, z jednej strony bardzo przydatna, z drugie, staje się problemem. Zagospodarowanie zużytych opon to ogromny problem, zwłaszcza, że sami Europejczycy w ciągu roku zużywają niemal 3 mln ton opon. W Polsce mamy problem ze 150 tys. ton rocznie. To ogromne liczby i ogromne ilości odpadów. Spalać ich nie można, bo w czasie tego procesu d atmosfery uwalniają się związki kadmu i dioxyny. Substancje te wywołują raka, uszkadzają płód i DNA. Do tego, opony są łatwo palne, więc są raczej niechętnie składowane.

Co zrobić ze starą oponą?

Możemy ją zostawić w serwisie podczas zmiany opon. Większość zakładów wulkanizacyjnych przyjmuje stare opony i sama oddaje je do utylizacji. Drugim sposobem jest samodzielne dostarczenie opon do punktu dobrowolnego dostarczania odpadów. Lista takich punktów jest dostępna na stronach internetowych miast i gmin. Inna opcją jest kontakt z Centrum Utylizacji Opon.

Drugie życie opony

W związku z tak ogromnym problemem odrębną gałęzią przemysłu stał się recykling opon. Jego produktem jest granulat gumowy. Okazało się, że to doskonały materiał, używany do tworzenia nawierzchni boisk sportowych i placów zabaw. Opony są dokładnie rozdrabniane i przerabiane na gumową mieszankę. Granulat to również doskonały dodatek używany do produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych. Dzięki temu drogi robione w technologii asfaltu gumowego mają doskonałą przyczepność, ograniczają drgania, nie pękają, tłumią hałas. Co istotne, każdy kilometr drogi pochłania od 320 do 1400 starych opon. Granulat używany jest nie tylko do budowy nowej nawierzchni dróg, wypełnia się nimi też nasypy drogowe, co ogranicza zużycie naturalnych kruszyw mineralnych. Zresztą, granulat używany jest też do produkcji dywaników samochodowych, wykładzin, materiałów izolacyjnych, uszczelek i wycieraczek samochodowych. Okazuje się też, że kiedy opona jest nie starsza niż 7 lat, a jej struktura nie jest uszkodzona, to może zostać ponownie wykorzystana. Karkas, czyli rdzeń opony, zostaje wykorzystany jako baza pod nalanie nowego bieżnika. Firmy zajmujące się bieżnikowaniem sprzedają takie opony z drugiej ręki w niższych cenach. Zresztą, w przypadku opon do samochodów ciężarowych, które są bardzo drogie, jest normalna praktyka na przedłużenie czasu eksploatowania opony.

Opracowywane są technologie chroniące środowisko naturalne. Producenci opon chcą wyeliminować sadze, kauczuk syntetyczny czy włókna wzmacniające, czyli produkty ropopochodne z produkcji opon, na rzecz materiałów, które w całości ulegają recyklingowi. Dzięki temu ograniczona zostanie emisja spalin, CO2 i ograniczy się zużycie zasobów naturalnych przy produkcji a potem utylizacji opon tradycyjnych.

Autor artykułu:
Artykuł został przygotowany przez firmę www.wulkanizacja-24h.pl specjalizującą się w mobilnej wulkanizacji na terenie Poznania i jego okolic.
Exit mobile version