• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Chry… wróć – Fiat upadł na łeb

Jacek Krawczyk Autor Jacek Krawczyk
12/03/2014
w Newsy
1
Dodge Viper GTS 2

Dodge Viper GTS 2

136
SHARES
1.2k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Wiecie co jest smutne? Bezczelny brak poszanowania dla historii. Tym razem jednak nie chodzi o jej zwyczajną nieznajomość i problemy wynikające z tejże, a ewidetne bezczeszczenie sporego kawału motoryzacji. Najgorsze jest jednak to, że wspomnianym brakiem poszanowania wykazują się ludzie, którzy sami ją stworzyli. O co chodzi? O to, że Chrysler (czyli właściwie Fiat) wydał odgórny rozkaz bezwzględnego zniszczenia 93 egzemplarzy pierwszego modelu Vipera.

Warto przeczytać

Nowe wnętrze w poliftingowym Cayenne

Jak (nie) brzmi Toyota Supra?

Tą czterokołową hulajnogą pojedziesz w teren

Sprawa 93 Viperów zaczęła się około 10 lat temu, kiedy Chrysler przekazał te samochody amerykańskim szkołom średnim i college’om w charakterze materiałów dydaktycznych. Samochody służyły ich uczniom do momentu, w którym na światło dzienne zaczęły wypływać doniesienia o stłuczkach i wypadkach z udziałem Viperów. Ktoś może zapytać w czym problem, skoro auta są własnością szkół. Otóż nie są. Warunki zawartych umów nie przewidywały przeniesienia własności na dyrekcje placówek, więc samochody prawnie wciąż należą do Fia… tzn. Chryslera. Umowy zawierały także klazulę o konieczności kasacji pojazdów w chwili uznania ich za… nieprzydatne. Według informacji podanych przez „Yahoo! Autos” władze koncernu uznały te samochody za „nie posiadające wartości historycznej”, twierdząc, że ze względu na postęp technologiczny, jaki miał miejsce w motoryzacji na przestrzeni ostatnich lat, Vipery są już mocno przestarzałe, przez co ich walory edukacyjne również należałoby poddać w wątpliwość. Fiat przyznał się jednocześnie do tego, że nie mają oni żadnej dokumentacji dotyczącej ww. wypadków z udziałem wozów.

Wśród wymienionych aut znajduje się egzemplarz nr 4, czyli przedprodukcyjny Viper GTS z 1992 roku (wprowadzono go na rynek dopiero 4 lata później) o wartości szacowanej na 250 000 dolarów, a także jeden Viper R/T 10 wyposażony w prototypowy system składania dachu, który ostatecznie nie wszedł do produkcji seryjnej. Krążą słuchy, że Jay Leno, znany amerykański prezenter telewizyjny, starał się o możliwość zakupienia prototypowego GTS-a jeszcze w latach 90. zanim podjęto decyzję o przekazaniu ich szkołom. Z nieznanych nikomu poza Chryslerowi przyczyn oferta Leno została odrzucona.

92_Dodge_Viper_DV_12_MM_04_690x369

Innymi słowy, spory kawał historii samochodów sportowych zostanie ot tak wyrzucony do kosza. Owszem, Fiat ma pełne prawo do podjęcia takiej deyczji i nie jest to bynajmniej pierwszy tak kontrowersyjny przypadek złomowania floty samochodów (odsyłam do słynnej sprawy samochodu elektrycznego EV1), ale coś w tym wszystkim jest bardzo nie na miejscu. Samochody można oddać szkołom na własność, przekazać je do muzeów, czy nawet sprzedać. A może właśnie chodzi o podbicie ich rynkowej ceny? Poniżej możecie zobaczyć materiał filmowy zrealizowany przez portal King5.com nt. tej sprawy. Niestety, nie wszystkie samochody można uratować, ponieważ część z nich już została przerobiona na konserwy. Z kolei tutaj możecie podpisać petycję, która ma na celu zmianę stanowiska Chryslera i ocalenie Dodge’ów. Kto wie, może jeszcze nie wszystko stracone?

UPDATE: Warto nadmienić, że zgodnie z treścią zawartych umów żaden z 93 Viperów nie może poruszać się po publicznych drogach. Stąd wziął się problem z kolizjami, w których rzekomo brały udział dwa z samochodów.

Jacek Krawczyk

Tagi: 93 viperychryslercollegedodgefiatgtshistoriakasacjamateriały dydaktycznemateriały edukacyjnertrt 10srt vipersuperautosupercarszkoły średniev8viperzniszczenie
Poprzedni post

Coupe, Roadster i Paceman.. bye, bye?

Następny post

Lamborghini hybrydom mówi stanowcze nie!

Jacek Krawczyk

Jacek Krawczyk

Podobne artykuły

Wnetrze Porsche Cayenne po liftingu

Nowe wnętrze w poliftingowym Cayenne

Autor Konrad Grobel
30/03/2023
0

Faceliftingi mają to do siebie, że w większości przypadków zmiany są kosmetyczne i tylko wytrwani znawcy dostrzegą zmiany. Przy Porsche...

Toyota Supra

Jak (nie) brzmi Toyota Supra?

Autor Konrad Stopa
30/03/2023
0

Brzmienie silnika w sportowym samochodzie to ważny jego aspekt. Jak brzmi Toyota Supra z trzylitrowym silnikiem z sześcioma cylindrami? Nie...

Dragonfly

Tą czterokołową hulajnogą pojedziesz w teren

Autor Konrad Grobel
30/03/2023
0

Jazda w terenie odbywać może się na różne sposoby. Jedni wybiorą auto, inni motocykl, a przy mniej wymagającej podróży wystarczy...

Small 2268 MussoMY22

Zmiany w SsangYong

Autor Paweł Oblizajek
30/03/2023
0

Zmiany to nieodłączny proces w motoryzacji. Zmianą ulega oferta modelowa, długość gwarancji czy interwały serwisowe. Pojawiają się nowe jednostki napędowe,...

Następny post
lamborghini modele

Lamborghini hybrydom mówi stanowcze nie!

Komentarze 1

  1. Paweł says:
    9 lat ago

    No cóż…. jak wymagać od Fiata poszanowania dla historii motoryzacji i jej osiągnięć, skoro koncern z Turynu od zarania dziejów produkował paście. Czy chodź jeden model Fiata przeszedł do historii w jakiś znaczący sposób? Już słyszę grupkę oszołomów krzyczącą ” jak to?! a Mirafiori?”

    Gdzie Mirafiori a gdzie Viper !!!!!

    Odpowiedz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET