Nawet nastoletnie auta są przystosowane do tego, by diagnozować ich dolegliwości z pomocą komputera. To najlepszy sposób, na sprawdzenie, który podzespół wymaga naprawy. Kiedyś do rozpoznania problemu w aucie potrzebny był czas oraz porządny fachowiec z wiedzą i doświadczeniem. Człowiek ten orientował się, gdzie trzeba zajrzeć i co rozkręcić, żeby sprawdzić, gdzie tkwi problem. Z biegiem lat, motoryzacja coraz bardziej się komplikowała i skomputeryzowała, a taka diagnostyka stawała się coraz mniej skuteczna. Na szczęście, wraz z rosnącą złożonością elementów samochodów, pojawił się także uniwersalny sposób na kontrolowanie ich stanu – mowa o diagnostyce komputerowej.
Słowo klucz – OBDII
Od mniej więcej początku tego stulecia, wszystkie sprzedawane w Europie samochody z silnikami benzynowymi i Diesla wyposażone są w system OBDII. Mowa o zespole czujników rozmieszczonych w różnych podzespołach pojazdu, które monitorują ich pracę i porównują z parametrami ustalonymi przez producenta. Jeżeli dany podzespół nie pracuje zgodnie z założonymi normami, czujnik odnotowuje anomalię w postaci błędu, a na panelu zegarów za kierownicą zapala się odpowiednia kontrolka. Wówczas kierowca wie, gdzie czai się problem.
Do jego zdiagnozowania potrzebny jest interfejs diagnostyczny
Co to jest interfejs diagnostyczny? To takie urządzenie, które podpina się do specjalnego gniazda w samochodzie i z jego pomocą odczytuje kody błędów odnotowanych przez system. Widząc je, mechanik będzie wiedział, gdzie tkwi problem i z czym dokładnie jest związany. Pozwoli mu to na zaoszczędzenie czasu, a także wykluczy ryzyko błędnej oceny sytuacji i przeprowadzenia naprawy czy wymiany elementu, któremu nic nie dolegało.
Diagnostyka komputerowa to również ważny element procesu zakupu używanego pojazdu
Po podłączeniu do komputera w samochodzie, diagnosta jest w stanie odczytać wiele danych na temat stanu pojazdu. Sprawdzi, czy poszczególne elementy pracują prawidłowo, a także jakie usterki występowały w przeszłości. Co więcej, elektronika pozwoli np. na odczyt prawdziwego przebiegu pojazdu – jest on odnotowywany przez różne podzespoły, co pozwala na wykrycie ewentualnej próby zafałszowania prawdziwej liczby pokonanych kilometrów.
Interfejsy diagnostyczne mogą być różne – jedne wpina się w gniazdo OBDII i łączy z nimi bezprzewodowo za pomocą komputera. Inne obsługuje się z pomocą aplikacji na smartfonie. Niestety te zwykle są niedokładne, a nawet nielegalne. W warsztatach spotyka się często profesjonalne urządzenia, z własnymi, wbudowanymi ekranami, które łączy się z samochodem przez gniazdo OBD bez konieczności korzystania z dodatkowego komputera. Trzeba pamiętać, że proste aplikacje do ściągnięcia na telefon, łączące się bezprzewodowo z wtyczkami wkładanymi do gniazda OBD często mają bardzo ograniczone zastosowanie. Umożliwiają co najwyżej odczyt podstawowych błędów, ale np. nie pozwalają na ich usunięcie czy zmianę jakichkolwiek ustawień. Często oparte są o pirackie oprogramowanie, które może zaszkodzić elektronice samochodu. Do tego, otrzymane kody błędów trzeba umieć rozszyfrować i zinterpretować.
Dlatego taką diagnostykę warto powierzyć doświadczonym diagnostom, dysponującym profesjonalnym sprzętem i odpowiednią wiedzą. Duże doświadczenie w tej materii mają serwisy samochodowe należące do sieci Q Service Castrol. Korzystając z wyszukiwarki na stronie qservicecastrol.eu można odnaleźć serwis w swojej okolicy i umówić się na wykonanie usługi komputerowej diagnostyki w swoim mieście.
Biorąc pod uwagę zalety tego rozwiązania, nie zaszkodzi poprosić o takie skontrolowanie auta przy każdej wizycie w serwisie. Pozwoli ona na wczesne wykrycie nieprawidłowości i uniknięcie kosztownej awarii.
Źródło: Q Service Castrol / art. sponsorowane