Czy inwestycja w stację obsługi i kontroli pojazdów jest opłacalna? Na co trzeba zwrócić uwagę już w trakcie projektowania stacji? Jaką technologię stosuje się przy budowie tego typu obiektów?
Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na zainwestowanie w stację obsługi i kontroli pojazdów ze względu na opłacalność tego typu biznesu i dość szybki zwrot z inwestycji. Poniżej wyjaśniamy, czy faktycznie jest to tak opłacalna inwestycja, podpowiadamy na co zwrócić uwagę oraz przedstawiamy technologię budowy tego typu obiektów.
Czy inwestycja w stację kontroli pojazdów się opłaca?
Specjaliści z branży uważają, że opłaca się zainwestować w budowę stacji kontroli pojazdów. Oczywiście bardzo ważnym elementem jest właściwe przygotowanie biznesplanu i oszacowanie kosztów uruchomienia stacji oraz przewidywanych przychodów. Wpływ na powodzenie tego typu biznesu ma wiele czynników, dlatego każdą taką działalność gospodarczą należy traktować indywidualnie. Jest to pomysł na biznes mający liczne zalety, m.in. stabilność przychodów czy płynność finansową.
Jeszcze do niedawna wystarczyło dobrze wyposażyć stację, by funkcjonowała prawidłowo. Dziś, w sytuacji dużej konkurencji na rynku, to nie wystarczy. Trzeba myśleć o rozwiązaniach, które podniosą konkurencyjność takiej placówki.
Poza tym budowa tego typu obiektu to skomplikowana inwestycja wymagająca przygotowań i załatwienia wielu kwestii formalnych, jak np. uzyskanie odpowiednich pozwoleń.
Na co trzeba zwrócić uwagę przy budowie tego typu obiektu?
Żeby stacja kontroli pojazdów przynosiła oczekiwane zyski, trzeba pomyśleć o jej konkurencyjności już na etapie samego projektu. Może warto zastanowić się nad rozszerzeniem zakresu oferowanych usług? Umożliwi to szybszy zwrot z inwestycji i większe przychody. Poza tym zakłady oferujące kompleksowe usługi cieszą się zazwyczaj lepszą renomą niż te mniejsze. Warto zatem zastanowić się nad poszerzeniem oferty o myjnię, warsztat samochodowy, naprawy elektroniczne czy linię diagnostyczną.
Niezmiernie ważny jest także estetyczny i spójny wystrój stacji kontroli pojazdów. Istotna jest także możliwość ciągłości pracy, gdyż np. dla przewoźników przestoje spowodowane uszkodzeniem pojazdów generują duże straty. Z tego powodu coraz częściej stacje kontroli pojazdów inwestują w systemy mobilne, które umożliwiają komunikację online z centralą, co przyspiesza diagnostykę stanu technicznego pojazdów.
Jaka technologia ma zastosowanie przy budowie stacji kontroli pojazdów?
Każdy projekt wymaga indywidualnego podejścia i dopasowania konstrukcji dachu i ścian. Obecnie większość tego typu obiektów wykonuje się jako lekkie konstrukcje stalowe, do budowy których używa się nowoczesnych technologii.
Jeśli stosuje się konstrukcję dachu z membraną PVC, to szkielet dachu wykonuje się z zimnogiętych kształtowników stalowych, do których przytwierdza się panele blachy trapezowej. Te ostatnie są pokryte obustronnie cynkiem (stanowiącym zabezpieczenie antykorozyjne) i powlekane farbą poliestrową od wnętrza hali. Na panelach blachy trapezowej kładzie się folię polietylenową (PE) o gr. 0,2 mm jako paroizolację. Z kolei na folii układa się jako izolację termiczną płyty wełny mineralnej lub płyty PIR (poliizocyjanuratowe), które zapewniają bardzo dobrą izolacyjność. Zewnętrzna warstwa to membrana PVC o grubości 1,2 lub 1,5 mm.
Dodatkowo hale mogą być wyposażone w naświetla dachowe, a sama obudowa może zostać zmodyfikowana w zależności od konkretnych potrzeb inwestora.
Do budowy hal stalowych, w tym także stacji kontroli pojazdów stosuje się sprawdzoną technologię REMCO. Jedyną w Polsce firmą wykorzystującą ten system jest Ocmer Sp. z o.o.. Oto najważniejsze cechy tej metody:
- lekka konstrukcja (kilkanaście kg/m²)
- duża rozpiętość bez słupów pośrednich (do 80 m)
- zasadnicza konstrukcja nośna to blachownicowe ramy stalowe, składające się ze słupów i rygli o sztywnościach zgodnych z przebiegiem momentów zginających
- zastosowanie stężeń typu X z okrągłych prętów umieszczonych w dachu oraz ścianach
- płatwie dachowe i rygle ścienne mają postać giętych na zimno kształtowników wykonanych ze stali o wysokiej wytrzymałości
- łączenie elementów konstrukcyjnych za pomocą śrub.
Przykładowe realizacje stacji obsługi i kontroli pojazdów
Firma Ocmer Sp. z o.o. zajmuje się projektowaniem, budową oraz montażem hal stalowych i żelbetowych, a także oferuje kompleksowe prace w zakresie wykonawstwa obiektów przemysłowych, takich jak stacje obsługi i kontroli pojazdów. Jako przykład tego typu realizacji można wskazać dwie inwestycje.
Pierwszą z nich jest stacja obsługi samochodów DAF wykonana dla firmy transportowej HZ Transport z Częstochowy, gdzie mieści się ww. realizacja. Jest to hala serwisowa z częścią socjalną o łącznej powierzchni 1000 m2. Firma Ocmer przygotowała pełnobranżową dokumentację budowlaną, uzyskała pozwolenia na budowę oraz zajęła się generalnym wykonawstwem hali.
Druga realizacja to hala serwisowa wyposażona w myjnię wykonana dla firmy transportowo-spedycyjnej PHU Adamek. Inwestycja została zrealizowana w Żarach. Hala ma powierzchnię 825 m2. Wykonawca, czyli Ocmer zajął się przygotowaniem projektu konstrukcyjnego oraz dostawą i montażem zamówionego obiektu.
Więcej na temat budowy stacji kontroli pojazdów znajdziesz na: http://www.ocmer.com.pl/hale/stacje-obslugi-samochodow
Źródło: Ocmer / art. partnera