Kiedy samochód ściąga podczas jazdy, to w większości przypadków może oznaczać awarię. Jako, że niestabilny tor jazdy stwarza zagrożenie, to gdy tylko zauważysz tendencje samochodu do ściągania na jedną stronę podczas jazdy, szybko szukaj przyczyny. Podpowiadamy, czego szukać i co sprawdzić.
Auto w pełni sprawne powinno utrzymać kierunek jazdy na wprost bez konieczności korygowania go kierownicą. Teoretycznie, powinien jechać prosto bez trzymania kierownicy przez kierowcę. Niekiedy ucieczka auta w bok jest normalna, na przykład gdy wieje silny boczny wiatr, na jezdni są koleiny czy droga jest pochylona poprzecznie. Niekiedy ściąganie auta może towarzyszyć gwałtownemu przyspieszeniu, zwłaszcza w autach z przednim napędem.
Ściąganie auta podczas jazdy na wprost może być przyczyną wypadku lub kolizji, a na pewno kosztów związanych z naprawą auta
Za ściąganie auta podczas jazdy na wprost nie zawsze odpowiada awaria układu jezdnego. Niezależnie od źródła awarii, nie warto czekać diagnozą i rozwiązaniem problemu. Zwłoka to większe koszty, ale też zagrożenie wypadkiem lub kolizją na drodze. Szybko też będziesz musiał zakupić komplet nowych opon, które zniszczą się podczas jazdy z ciągłym “kontrolowaniem” kierownicą. W wielu przypadkach zaś usunięcie przyczyny to wydatek od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. To proste naprawy lub regulacje. Sprawa się komplikuje, gdy mimo, że ogumienie jest w porządku, ciśnienie w oponach wyrównane, luzy zawieszenia wyeliminowane a geometria kół sprawdzona, auto nadal ściąga. Może to świadczyć o tym, że w przyszłości twoje auto miało wypadek, po którym nie przywrócono pierwotnej geometrii kół. Rzecz właściwie nie do naprawienia.
Obserwuj sposób, w jaki samochód ściąga
Podczas diagnozowania przyczyn ściągania auta, należy dokładnie obserwować sposób, w jaki samochód ściąga. Sprawdź, czy ciągnie zawsze w jedną stronę, czy nie ma na to żadnej reguły i ściąga raz na lewo, raz na prawo, czy może inaczej zachowuje się przy hamowaniu lub przyspieszaniu. Upewnij się, jak samochód reaguje na wciśnięcie hamulca. Podczas diagnozowania przyczyny każdy drobiazg ma znaczenie. Inne objawy da zepsuta opona, inne luzy na maglownicy, a jeszcze inne objawy będą ze strony elementów mocujących zespołu napędowego. Im więcej zbierzesz informacji, tym bardziej ułatwisz diagnostykę mechanikowi, a to wiąże się z krótszym pobytem auta na warsztacie.
Co sprawdzić przede wszystkim?
Co powinieneś sprawdzić przede wszystkim? Ciśnienie w oponach. Banalna przyczyna utraty stabilności, którą łatwo wyeliminować. Gorzej, gdy masz skrzywioną kolumnę McPhersona. Przypomnij sobie, czy nie uderzyłeś ostatnio w krawężnik na skręconych kołach. Należy tu również sprawdzić zwrotnicę, która mogła się skrzywić lub niewłaściwe osadzenie amortyzatora w zwrotnicy, co może mieć miejsce po naprawie zawieszenia. Kolejną rzeczą, którą należy sprawdzić, są poduszki mocujące silnika lub skrzyni biegów, które mogły się zużyć. Kolejną przyczyną ściągania może być również niewłaściwa geometria kół, które może zaburzyć mocne uderzenie w krawężnik lub dziurę na drodze. Kolejną rzeczą, którą trzeba sprawdzić są sprężyny zawieszenia, które mogły pęknąć. Sprężyny ogląda się na podniesionym aucie, gdzie sprężyny są maksymalnie rozciągnięte. Inną przyczyną ściągania samochody są luzy w układzie jezdnym, dokładnie na przegubach lub końcówkach drążków kierowniczych, luzy na przekładni kierowniczej lub tulejach wahaczy.
Przede wszystkim, pamiętaj, że nawet w pełni sprawne auto nie utrzyma w nieskończoność prostego toru jazdy. Pamiętaj, że na tor jazdy ma boczny wiatr, pochylenie drogi czy koleiny. Samochód może ci ściągać na autostradzie, gdzie jezdnia jest pochylona w bok, aby ułatwić odpływ wody. Z usterką będziesz miał do czynienia wówczas, gdy problem będzie się powtarzał w różnych warunkach.
Autor artykułu: Artykuł przygotowała pomoc drogowa Eurohol z Krakowa oferująca całodobową pomoc drogową i holowanie aut osobowych, dostawczych i TIR |