Zgodnie z ideą downsizingu producenci samochodów stosują w konstruowanych pojazdach nowoczesne silniki o niewielkiej pojemności, które bezkompromisowo zapewniają odpowiednią dynamikę i gwarantują wyjątkowo niskie zużycie paliwa. Do tego są stosunkowo tanie w zakupie. Dobrym przykładem jest benzynowa jednostka napędowa 1.0, w którą wyposażony może być Seat Mii.
Koszty przede wszystkim
Głównym powodem kupowania samochodów z silnikami o małej pojemności jest oszczędność. Auta z silnikami 1l nie kosztują wiele, a pojemność jednostki napędowej to jedna ze składowych branych pod uwagę przy ubezpieczaniu samochodu. Im mniejsza, tym na nieco niższą kwotę składki można liczyć. Elementem, który obok ceny jest najważniejszy w kontekście ekonomicznym, jest zużycie paliwa. Nabiera ono znaczenia wraz z intensywnością korzystania z auta i wzrostem liczby pokonywanych kilometrów. Średnie spalanie samochodów wyposażonych w 1-litrowe silniki waha się od 4 do 4,5 litra na 100 km. Podobnymi wynikami testów mogą się pochwalić zarówno Toyota Aygo, VW Up!, Skoda Citigo, Peugeot 208 czy wspomniany już na wstępie Seat Mii. Na poziom obniżenia zużycia paliwa wpływa także zastosowanie w Mii systemu start/stop powodującego wyłączenie silnika podczas postoju i natychmiastowe uruchomienie po dotknięciu przez kierowcę pedału gazu.
Oszczędność to nie wszystko
Decyzja zakupowa w przypadku aut jest wypadkową kosztów zakupu i eksploatacji oraz wyglądu, ergonomii i satysfakcji z jazdy. Projektanci małych samochodów tworzą pojazdy niemal jednobryłowe. Mając ograniczone pole do popisu koncentrują się na detalach nadających poszczególnym modelom niepowtarzalny i atrakcyjny charakter. W ramach jednej grupy marek samochody mogą różnić się od siebie tylko niewielką liczbą elementów. Ma to swoje przełożenie na oszczędność ze względu na niższe ceny niektórych części. Kwestie ergonomii i przestrzeni mają także wpływ na potencjalnie ponoszone koszty. Auto, w którym zmieści się nieco więcej w bagażniku pozwala właśnie nim, a nie większym samochodem, wybrać się po zakupy. Samochody wyposażone w silniki 1l o mniejszej mocy wybierane są rzadziej, bo ekonomiczna jazda oparta jest między innymi na dynamice poruszania się po drodze. Dla przykładu silniki 1.0 koncernu VW, a taki jest stosowany w Seacie Mii dysponują mocą 60 lub 75 KM. Dzięki temu pozwalają na szybkie rozpędzenie auta do odpowiedniej prędkości. Jednostka o wyższej mocy montowana jest także w powodzeniem w nieco cięższej od wymienionych modeli Ibizie.
Auta z silnikiem 1l są niedrogie, ekonomiczne podczas eksploatacji oraz, w miarę swojej wielkości i osiągów silnika, spełniają oczekiwania wymagających klientów. Aby przekonać się jakich doznań dostarcza jazda Seatem Mii z motorem 1.0 warto skorzystać z jazdy testowej u jednego z dealerów marki Seat.
Źródło: Seat / art. sponsorowany