Po prawie czterech latach od wprowadzenia na rynek Audi S3 nadszedł czas na dorzucenie kilku poprawek do usportowionego samochodu. Dostaniemy nie tylko większą moc, ale także kilka usprawnień od RS3.
Niemiecka marka postanowiła zdradzić nam kilka szczegółów odnośnie odświeżonego S3. Samochód powinien zadebiutować w przeciągu kilku najbliższych tygodni, natomiast do tego czasu możemy przyjrzeć się „zakamuflowanym” egzemplarzom. Audi postanowiło pokazać nam zarówno odświeżonego sedana, jak i kompakta, które przykryto cienką warstwą kamuflażu w stylu Audi Sport. S3 doczekało się bardzo subtelnych zmian wizualnych, jednak ważniejsze są dla nas poprawki mechaniczne, których jest zaskakująco dużo.
Niemiecka marka nie zamierzała zmieniać udanego przepisu na S3 i skupiła się wyłącznie na poprawie kilku jego detali. Tym samym pod jego maską pracuje sprawdzony 2-litrowy benzyniak z turbodoładowaniem, który został nieznacznie podkręcony. Możemy teraz liczyć na 333 KM mocy oraz 420 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Dzięki czemu pierwsza setka wskoczy na licznik w niespełna 4,7 sekundy i będziemy mogli rozpędzić się maksymalnie do 250 km/h.
Odświeżone Audi S3 nie tylko z większą mocą
Jednak nie samą mocą żyje człowiek, więc Audi postanowiło również zabrać się za skrzynię biegów. Niemieccy inżynierowie skrócili czas zmiany biegów o połowę przy pełnych obrotach. Oprócz tego w trybie sportowym dwusprzęgłowy, 7-biegowy automat dłużej przetrzymuje silnik na wysokich obrotach. Oprócz tego Audi dorzuciło do samochodu system Torque Splitter od RS3, który pozwala na rozdzielenie mocy i momentu obrotowego na obie osie w zależności od naszej potrzeby. Co prawda nie znajdziemy w nim dedykowanego trybu do driftu, jednak bez problemu poradzimy sobie bez niego.
Audi zadbało również o kilka poprawek w zawieszeniu, które doczekało się nowego łożyska obrotowego w kolumnie MacPhersona z przodu i sztywniejszych wahaczy. Dzięki czemu Audi S3 zdecydowanie lepiej radzi sobie na zakrętach i według Audi, nowe S3 jest ostrzejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Niemiecka marka zadbała również o bezpieczeństwo i w parze z większą mocą dostarczyła większe hamulce. Otrzymaliśmy grubsze o 4 mm tarcze hamulcowe o średnicy 357 mm. Nie obyło się również bez nowych dwutłoczkowych zacisków hamulcowych oraz większych klocków hamulcowych. Pełnie zmian dopełniają specjalnie stworzone dla S3 opony od firmy Falken.
Oczywiście nie mogło obyć się bez kilku poprawek wizualnych, jednak są one naprawdę znikome. Audi postanowiło nieznacznie przesunąć logo z przodu, a także dorzuciło przeprojektowane zderzaki oraz nowe światła. Zapewne we wnętrzu również znajdziemy kilka poprawek, jednak one także będą minimalistyczne.
Damian Kaletka
Fot. Audi